Kaukoputki kuvaukseen?

Aloittaja @kiistoni, 05.01.2007, 19:45:20

« edellinen - seuraava »

@kiistoni

Iltaa.

Millaista kaukoputkea suosittelisitte "pelkästään" kuvauskäyttöön.
Hinta haitari saa venyä. Kyselen vain toistaiseksi.

SW80ED ja TAL100RS kiinnostaisi kovasti. Paljon on tietysti kiinni jalustasta ja kamerasta, mutta olisiko jotain muuta toista vaihtoehtoa.
Pää-asia että se olisi loppuiän kestävä.

RC putket kiinnostaa myös.

Minä


dirty

Lainaus käyttäjältä: althus - 05.01.2007, 19:45:20
SW80ED ja TAL100RS kiinnostaisi kovasti. Paljon on tietysti kiinni jalustasta ja kamerasta, mutta olisiko jotain muuta toista vaihtoehtoa.
Pää-asia että se olisi loppuiän kestävä.

RC putket kiinnostaa myös.

Kääntäisin tuon pikemminkin niin päin, että (lähes) kaikki on kiinni jalustasta.
Kannattaa satsata kaikki rahat mahdollisimman hyvään ja sitten
katsoa minkä tötterön siihen laittais päälle.
Näin olen aikonut ainakin itse tehdä...
Harri Hytönen

Timo-Pekka Metsälä

Kysymykseen on mahdotonta vastata täsmällisesti. Hyvä kuvausputki riippuu täysin kuvaajan tarpeista. Kaikki laadukkaat putket ovat hyviä kuvausputkia periaatteessa. (Aloittelijalle näyttääkin olevan usein vaikeaa tunnistaa laatuputkea värikkäiden mainosten keskeltä.)

Homma kannattaa aloittaa miettimällä kuvaamisen tavoitteita sekä budjettia. Jalustan valinta pitäisi olla lähtökohta. Mutta koska kysymys koski nimenomaan putken valintaa, niin voin yrittää sitä analysoida. Oletan, että kuvaukseen soveltuva jalusta on jo olemassa tai kiikarissa. Silloin kannattaa selvittää, mikä on kyseisen jalustan todellinen kapasiteetti (kantokyky) kuvauskäytössä, ts. miten painavan putken varusteineen siihen voi ripustaa. Mainostajien ilmoittamat kantokykylukemat ovat yleensä reilusti yläkanttiin tai tarkoittavat maksimipainoa visuaalikäytössä. (Poikkeuksiakin tosin on jalustavalmistajien joukossa.) Kannattaa sitten ottaa huomioon, että putkien kiinnikkeet, kamerat ja mahdollinen ohjausputki painavat myös. Tästä kantokyvystä saadaan yläraja putken painolle, joka rajoittaa vaihtoehtoja. Jalustan seurantatarkkuus ja yleinen laatu on sitten toinen asia, johon pitää kiinnittää huomiota.

Jos jalustan kapasiteetti on esimerkiksi 10 kg, niin järkevä valinta kuvauskäyttöön on lyhytpolttovälinen (400-600 mm) apo-linssiputki kuten mainittu SW80ED. Jos parempaa laatua tavoittelee, niin sitten joku toinen 60-80 mm apo, kuten William-Optics, TMB, Tele Vue tai Takahashi. Jos jalusta on erityisen laadukas ja budjetti kestää, niin kannattaa harkita myös n. 10 cm apo-putkea. Unohtaa ei pidä myöskään kameraoptiikalla kuvaamista. Silloin pärjää vähän kevyemmälläkin jalustalla. (TAL 100RS on akromaatti (ei apo) - hintaisekseen ehkä hyvä, mutta jos laatua todella tavoittelet, niin sen voi unohtaa.)

Jos käytettävissä oleva jalusta on sitten raskasta sarjaa, kuten Takahashi NJP tai Astro-Physics, niin silloin voi harkita myös isompaa peiliputkea kuten R-C -putket.


@kiistoni

Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 05.01.2007, 22:45:01
Jos parempaa laatua tavoittelee, niin sitten joku toinen 60-80 mm apo, kuten William-Optics, TMB, Tele Vue tai Takahashi. Jos jalusta on erityisen laadukas ja budjetti kestää, niin kannattaa harkita myös n. 10 cm apo-putkea. Unohtaa ei pidä myöskään kameraoptiikalla kuvaamista. Silloin pärjää vähän kevyemmälläkin jalustalla.
Jos käytettävissä oleva jalusta on sitten raskasta sarjaa, kuten Takahashi NJP tai Astro-Physics, niin silloin voi harkita myös isompaa peiliputkea kuten R-C -putket.


Tervehdys.

Jalustaksi olen ajatellut Jorma Mäntylän käyttämää ja suosittelemaa TAL MT-3S jalustaa, siis jonka kantokyky olisi erittäin hyvä tuollaista 60-80mm edellämainittulle putkelle.
Taitaa ko. jalustan kantokyky riittää jonkunmoiselle R-C - putkelle?
Näin ainakin olen ymmärtänyt.

Atikin kamerat kiinnostavat myös todella paljon. Seuravaksi kysymys niistä. Kuinka ne toimivat Grin
Siis tuleeko ne kiinni USB:llä koneeseen vai minne kuva tarkkaanottaen tallentuu?
Löytyyhän tuohon vastaus kylläkin netistä, mutta kysyn kumminkin.

Tutkailuni on vasta alkusuoralla, joten oikeastaan noiden putkien suorituskyvystä ei minulla toistaiseksi ole tietoa.
Merkki toisaalta laadun takaa ja hinnan.

Kiitos.

T

Timo-Pekka Metsälä

Tuo TAL-jalusta ei taida olla varsinaisesti kuvauskäyttöön tarkoitettu. Siinä ei taida olla autoguider-liitäntää? Mutta erittäin lyhyellä polttovälillä kuvaus sen avulla saattaa onnistua.

Atik-CCD-kamerat kytketään USB-piuhalla tietokoneeseen kuten kaikki muutkin CCD-kamerat. Kuvat tallentuvat FITS-formaatissa koneeseen. Modifioituja Atik-merkkisiä web-kameroita ei enää ole saatavissa paitsi käytettynä. Niissäkin on USB-piuha ja sen lisäksi printteriporttiin tuleva kaapeli.

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 06.01.2007, 14:15:17
Tuo TAL-jalusta ei taida olla varsinaisesti kuvauskäyttöön tarkoitettu. Siinä ei taida olla autoguider-liitäntää? Mutta erittäin lyhyellä polttovälillä kuvaus sen avulla saattaa onnistua.

Noin todella on.  Se on varsin tukeva jalusta ja kestää isoja putkia, mutta autoguidaus tietokoneen avulla ei onnistu.
Jos napa-akselin suuntaa huolellisesti Pohjantähteen, MT-3S sallii 500-1000 mm polttovälillä 60-120 sekunnin valotuksia.
Näitä pinoamalla pääsee kohtuullisiin tuloksiin ds-kuvauksessa.  Tal200K ja 2000 mm polttoväli sallii 30-45 sekunnin
valotukset, mikä on korkeintaan tyydyttävä tulos.  Pitäisi olla autoguidaus, joka mahdollistaisi ainakin 60-90 sekunnin
valotukset, esim. EQ5, tai EQ6 jos on järeämpi putki.  Itse ostin EQ6:n, koska MT-3S:n tarkkuus ei oikein riitä.  Kun
vielä ehtisi asentaa sen käyttöön  :-\

Valokuvausputken valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota aukkosuhteeseen.  Tal 100RS on vain 1:10, eli se on aika
"hidas"putki, joka soveltuu lähinnä Kuun ja planeettojen kuvaamiseen. Aukkosuhde = polttoväli jaettuna pääpeilin tai linssin halkaisijalla.
Kameroissa se ilmaistaan f-lukuna, esim. f2,8 on jo aika valovoimainen linssi.
Perusteos aiheesta on Olli Mannerin Kaukoputket - käyttäjän opas.  Ursan kirjasta on jo neljäs painos v. 2005 ja se maksaa vain
15 e, saattaa löytyä lähimmästä kirjastostakin.

JM
 

Meade-mad

Miksi pitäisi kuvata kaukoputkella? kuvata voi myös kameroihin tarkoitetuilla objektiiveilla. Ne ovat yleensä hyvin väri ja muotokorjattuja. Hieman vanhempia merkkejä ja malleja (m42*1mm) saa todella edullisesti käytettyinä.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: althus - 06.01.2007, 11:24:22

Jalustaksi olen ajatellut Jorma Mäntylän käyttämää ja suosittelemaa TAL MT-3S jalustaa, siis jonka kantokyky olisi erittäin hyvä tuollaista 60-80mm edellämainittulle putkelle.
Taitaa ko. jalustan kantokyky riittää jonkunmoiselle R-C - putkelle?
Näin ainakin olen ymmärtänyt.


Jos koskaan aiot RC-putken hankkia, niin et saa siitä mitään hyötyä rimpulajalustalla. RC:lle sopivia jalustoja ovat Takahashi NJP, Astro-Physics 900/1200 tai Paramount ME ja ehkä Losmady Titan (+ 10micron). Tämä minun mielipiteenäni. Ja RC-putkella en tässä yhteydessä tarkoita Meaden nk. RC-putkea.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

@kiistoni

Kiitos Petrike tästä kommentista.
Näin sen kyllä ajattelin olevankin...

T