Pilvet 2010

Aloittaja Jari Luomanen, 17.06.2010, 21:37:12

« edellinen - seuraava »

Timo Kantola

Tällaisia haituvaisia puolentunnin ajan Mäntyharjulla tänään:







Timo Kantola

Timpe

Komeita mantelipilviä ufottelemassa taivaalla, hyvin bongattu :)
- Timo Inkinen

Immo

Kokkare lähdössä karkuteille, valitetavasti ei ollut mahdollisuutta kuvata itse irtaantumista, mielenkiintoinen pikku tapahtuma pilvissä.

prototype

juuri hetki sitten kuvatut ukkospilvet.

A Kuittinen

Tämmösiä hassun näkösiä pilviä näkyi kun olin Joensuusta kotio matkaamassa junalla. Mitähän pilviä sitten lienevät?

MarkoM

Sahannevan observatoriolla tänään näkyi mielenkiintoisen näköisiä harsopilviä, minne lie ollut kiire:



Kamera: Canon EOS 50D  Pvm: 06.08.2010 12:07:04 ISO: 400 Valotus: 1/800 Aukko: f/16.0 Polttoväli: 18mm

Muutama kuva lisää (sisältäen pari panoraamaa)... Pilvien lisäksi löytyi muutamia perhosia.

Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

OS

^ Rovaniemellä näkyi nyt illalla ihan samanlaisia pilviä.

tidzu

Lainaus käyttäjältä: Antti-Pekka Kuittinen - 06.08.2010, 00:19:03
Tämmösiä hassun näkösiä pilviä näkyi kun olin Joensuusta kotio matkaamassa junalla. Mitähän pilviä sitten lienevät?


Saman näköisiä tänään hyvinkäällä aamulla, papukaijaakin ihmetytti :)
Tino L.

Antti

Lainaus käyttäjältä: Antti-Pekka Kuittinen - 06.08.2010, 00:19:03
Tämmösiä hassun näkösiä pilviä näkyi kun olin Joensuusta kotio matkaamassa junalla. Mitähän pilviä sitten lienevät?

En ole mikään pilviasiantuntija, joten varmasti en pysty sanomaan, mutta aaltomaisen muodon perusteella taitaa kuulua undulatus -nimiseen pilven alalajiin. Googlettamalla esimerkiksi "undulatus cloud" löytyy paljon samantyyppisiä pilviä. Yksi vaihtoehto voisi olla Stratocumulus undulatus. Googlettamalla "Stratocumulus undulatus" löytyy myös samantyyppisiä pilviä.

Antti Laihonen
Kuvagalleriani: http://antinkuvat.kuvat.fi/kuvat/

MarkoM

Ilmajoella näkyi iltapäivällä mielenkiintoinen pilvimuodostelma, joka näytti ihan vyörypilven kaltaiselta, mutta ei kuitenkaan aiheuttanut minkäänlaista tuulta maanpinnan tasolla. Jonkin ajan kuluttua muodostelman ohimenon jälkeen ropisi pieni vesikuuro:



Kamera: Canon EOS 50D  Pvm: 08.08.2010 15:12:28 ISO: 400 Valotus: 1/500 Aukko: f/14.0 Polttoväli: 18mm, viiden kuvan panoraama.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Heb

Tällaisia pilviä näkyi Espoossa 16. heinäkuuta puoli yhdentoista aikaan taivaanrannassa lounaan suunnilla. Oli aika erikoinen ja värikäs näky.

Lauri Kangas

Hebin kuvassa lienee lähes tyhjäksi sataneita Ac-lauttoja, eli tuo näkyvä osa on Ac Virgaa. Näyttääpäs ilta-auringon valossa aika täyteläisiltä sadejuovilta. Varsinkin tuolla antennin päällä oleva näyttää siltä että itse pilvestä ei ole mitään jäljellä.

portsu73

Tässä 500D+ kittiputki.
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

copernikus


naavis

Tässä ei ole mitenkään erityisen ihmeellisiä pilviä tällä kertaa, mutta kokeilunhalusta kuvasin CHDK-pokkarilla lyhyen timelapse-videon. Video löytyy täältä: http://astro.galleria.fi/kuvat/Atmosphere/Clouds/Cumulus+timelapse+on+01.09.2010.avi