Linssiputki kuvaamisen aloitteluun (80ED/100ED)

Aloittaja nanos, 14.01.2010, 18:07:59

« edellinen - seuraava »

nanos

"Long time reader, first time poster" eli aloittelija ilmoittautuu joukkoon tummaan :)

Olen selvitellyt hieman kuvaukseen sopivien linssikaukoputkien eroja ja ominaisuuksia ja siihen tulokseen olen tullut
että 80ED tai 100ED olisi kohtuulaatuinen/hintainen ensiputki kuvauksen aloittelemiseen. Tarkoitus olisi kuvailla
aluksi planeettoja ja Kuuta, mutta todellinen intohimo ja tavoite on DS kuvaaminen.

Kamera jo löytyykin eli Canon EOS 400D, ja lisäksi pieni Logitechin webcam.

Budjetti on noin 1k euroa.

Tällaisia putkivaihtoehtoja olen puntaroinut:
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=2687&show=all
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=2686&show=all
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3415&show=all
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3245&show=all

Putket ovat sopivan kokoisia ja niitä on helppo siirrellä. Ja mitä olen lukenut, linssit ovat tarkkoja.
En ole täysin varma kuitenkaan 80 ja 100 millisen eroista jos ajatellaan kuvaamista (400D:llä) ja
esim. DS-kohteiden kuvaamista.

Jalustaksi olen suunnitellut jotain EQ5 tai HEQ5 tyyppistä. Jos ei tärise kamalasti zoomeissa voi olla pienempikin?
Seuranta olisi tietenkin hyvä olla kun kuvataan kauemmas, tämäkin harkinnassa. Goto ei ole välttämätön.
Suotimia ja muuta laitetta on sitten tarkoitus hommata ajan kanssa ja tarpeen niin vaatiessa.

Nuo VK:n linkit ovat esimerkkeinä noihin kys. putkiin, ostaa voin muualtakin mistä vain vastaavia löytyy kohtuuhinnalla.

Olisiko tällainen setti hyvä lähtökohta, ja kuinka pitkälle näillä jo pääsee eri etäisyyksien kuvaamisessa?

Eipä tässä nyt muuta tule mieleen, kommentoikaa vapaasti!
SW80ED, EQ6 SkyScan, Canon400D.

naavis

80ED ja 100ED tuntuvat ainakin olevan suosittuja kuvausputkia, joten jotain ne varmasti tekevät oikein. Itsellä ei ole moisista kokemusta, mutta heti ketjun alkuun täytyy laittaa se pakollinen VK-varoitus, että kannattaa mielellään tilata varusteensa jostain muualta. :P

Marko.J

Tervetuloa vaan joukkoon, nanos!

Minulla on kuvausputkena (kuvaan siis ds-kohteita...) Sky-Watcher 80 ED (se vanha kullanvärinen). Putken hinta/laatu -suhde on mielestäni hyvä. Tuossa uudessa mustassa näyttää olevan vakiovarusteena 2-nopeuksinen fokuserikin, josta varmastikin on hyötyä kuvaushommissa. Digijärkkärillä kuvatessa hyödyllinen lisävaruste on field flattener. Itselläni on William Optics type III. (Löytyy esim. tuolta alaspäin vierittämällä):

http://www.ylva-astronomia.fi/valokuvaus.htm

Jalusta onkin valitettavan usein se heikoin lenkki harrastelijan tähtikuvauskalustossa, eli siihen kannattaa panostaa. Itselläni on HEQ5 SynScan. Jalusta on riittävä tuon kokoisella putkella kuvattaessa, ainakaan sitä vaatimattomampaa en suosittelisi, kun tulevaisuudessa kuvausinnon kasvaessa sen pitää kantaa vielä guidausputki ja -kamerakin. Sitten hieman realismia: Ilman autoguideria tuolla jalustalla valotusajat jäävät käytännössä n. 30 - 60 sekuntiin... Eli jos budjetti antaa myöten, parempikaan jalusta ei olisi pahitteeksi, mutta kyllä tuolla pärjää.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Timo Kantola

Ihan listana ominaisuuksista:
Linssiputken linssi huurtuu / jäätyy suomen oloissa pitkän kuvausillan aikana - se tulee ottaa huomioon ja varustella putki niin että linssi ei huurru / jäädy kesken kuvausten.
Molemmat linssiputket on DS kuvausta ajatellen " hitaita"  sumukohteisiin tarvitaan pitkät valotusajat. Valotusaikoja ajatellen 8cmF7.5 putki on isompaa 10cmF9 putkea parempi.
Jos kalustoa joutuu roudailemaan kuvauspaikalle, on pienempi ja kevyempi putki parempi.
Isommalla putkella on kohteisiin parempi erotuskyky " suurennos". Isomman putken pidempi polttoväli yhdistettynä isompaan fyysiseen kokoon ja suurempaan massaan laittaa jaulstan kovemmalle "rasitukselle". Pidempi polttovali vaatii myös tarkemman seurannan. F9 valovoima yhdistettynä 900mm polttoväliin ja Canonin pieniin pikseleihin (1.3" / pikseli  - 900mm polttovälillä)  tarkoittaa että DS kuvauksessa on pystyttävä noin 1"  seurantatarkkuuteen, kyseisellä jalustalla pystyy ehkä noin 30sekunnin valotuksiin ilman aktiivista seurannan korjausta.  Parempiin kuvaustuloksiin pääsee pidemmillä - useiden minuuttien valotuksilla.
Pienempi 8cm putki lyhyemmällä 600mm polttovälillä ja hieman valovoimaisemmalla F7.5 optiikalla päästää jalustan helpommalla, valotuksissa saattaa päästä 30 - 60 sek valotuksiin ilman seurannan korjausta , ja kuviin tarttuu hieman enemmän, verrattuna isompaan putkeen . Kohteet tosin jää hieman pienemmäksi.
Timo Kantola

einari

Noista vaihtohdoista 100 ds pro on 'hitain' ja 80 equinox 'nopein'.
Hitain tässä yhteydessä tarkoittaa sitä että on suurin aukkosuhde (polttoväli/objektiivin halkaisija)
ja nopein että on pienin aukkosuhde (pyydän anteeksi jos selitän itsestäänselviä juttuja).
DS kuvaamisessa haetaan yleensä mahdollisimman pientä aukkosuhdetta ja planeetta/kuukuvauksessa suurinta.
Aukkosuhdetta voi toki muuttaa polttovälin lyhentäjällä (Markon mainitsema field flattener toimii myös polttovälin lyhentäjänä)
tai barlowilla joka pidentää polttoväliä.
Itse olen tällä hetkellä ihan tyytyväinen 80 equinoxiin (jossa siis polttoväli on 500mm).
Aikaisemmin mulla oli myös kullanvärinen 80 ed mutta vaihdoin sen tähän kun halusin lyhyemmän polttovälin ja kaksinopeustarkentimen.

Pidempi polttoväli tosiaan lisää seurannan tarkkuusvaatimuksia.
Autoguidaus (putki+kamera) tosiaan on oikeastaan pakollinen lisävaruste silloin kun puhutaan yli 60s valotuksista ja kun jalustan hintaluokka on alle 10ke (ja kuvauspolttoväliä on enemmän kuin 500mm).

Toivottavasti näistä tiedoista on jotain apua valinnassa.
___
Tapio

nanos

Kiitoksia vastauksista!

Selvensitte kyllä valotusasioita noilla eri aukoilla. Vaihtoehdoista jätän 100mm pois ja
pohdiskelen vielä 80mm Equinoxin tai Evostarin välillä (ja mistä sen ostaisi).
Molemmat on varmasti hyviä aloitusvehkeitä, ja kun aukkosuhdetta saa muuteltua noin helposti niin ei huolestuta sekään.

Ja tosiaan pitääpä vielä miettiä tuo jalustapolitiikka, ettei tule liian heiveröistä hommattua. Tod.näk. tuo HEQ5.
Autoguideri on kyllä tarpeellinen, mutta saa nyt nähdä ostanko sitä vielä.

Ehkä joutuu kuitenkin hieman pyörtämään tuota kilon budjettia  :cheesy:
SW80ED, EQ6 SkyScan, Canon400D.

nanos

Hieman päivitystä tänne

Eli SW-80ED + EQ6 Pro SkyScan tuli sitten hommattua. Tilasin molemmat Modern Astronomystä.
Kaupan palvelu oli asiallista ja nopeaa. Toimitus kesti vähän yli viikon, ja nyt sitten alkuviikosta romppeet saapuivat.
Kyllä olo oli kuin pikkupojalla kun availin paketteja ja onhan nuo mahdottoman hienot laitteet.
Otollisempia säitä odotellessa olen tihrustellut mm. Marsia ja Orionin tähdistöä. Kameralle tulee jatkossa olemaan töitä :)
SW80ED, EQ6 SkyScan, Canon400D.

MakeR

Onneksi olkoon uudesta hankinnasta! :) Joko on tullut kuvia räpsittyä?
Heq-5 skyscan pro
Sw 80ED ds-pro
Pentax ist dl

nanos

Kiitosta vain. Tässähän vierähtikin aikaa että alkoi taivas kirkastua :) muutamia kuvia on jo tullut kokeiltua, kohteina lähinnä Kuu ja Saturnus, tänään lisäsinkin yhden kuvan Huhtikuun Kuu -ketjuun.
SW80ED, EQ6 SkyScan, Canon400D.