Keinotekoinen flatti

Aloittaja frodo, 22.03.2010, 09:14:10

« edellinen - seuraava »

frodo

Hei taas kaikki te viisaat.
Kertoisitteko minulle kuinka tehdä keinotekoinen flatti, esim. photoshopissa. Ja miks ei muissakin kuvankäsittelyohjelmissa, jos vaan voi.
-Frodo-

naavis

Keinotekoisen flätin tekeminen on aika ongelmallista monestakin syystä. Iriksessä on FLAT-käsky, jolla tämä teoriassa pitäisi onnistua, mutten ole itse kokeillut. Flättiboksin kanssa flättien ottaminen muiden kuvien ohessa on niin helppoa.

J-P

Parasta Googletella esim. "artificial flat" +photoshop jne...
Joskus, ajat sitten,  olen käyttänyt, kun syystä tahi toisesta flätit ovat olleet pilalla, kannattaa kyllä ottaa oikeat flätit aina.

einari

Tässä juuri kanssa jouduin turvautumaan keinotekoisiin flätteihin kun jäi viime kerralla sattuneesta syystä ottamatta.
Tosi on että ei keinotekoiset aitoa asiaa korvaa.

AstroArtin pluginia (Gradient removal ) on ollut tapana käyttää.
Kyllä se jotenkin auttoi mutta sitten kokeilin huvikseen vanhaa flättiä ja tuurilla se toimi yllättävän hyvin.
PixInsight LE:ssä on hyväksi mainostettu DBE jota joskus tullut kokeiltua.
Tuo LE on ilmainen ja varsin monipuolinen softa. Täällä ohjeita:
http://www.northwest-landscapes.com/html/articles/flat-fielding.html#
___
Tapio

Kaizu

Minä taas käytän pääosin keinotekoisia flatteja. Teen ne itse pinotusta kuvasta manuaalisesti Corelin Photopaintilla.
Flatilla poistan kuvasta vinjetoinnin ja muut kuvaan kuulumattomat valoisuusvaihtelut. Kokeilin joskus ottaa flatit oikeaoppisesti mutta yhdeksi ongelmaksi muodostuivat pölypallerot jotka vaihtoivat paikkaa kuva kuvalta, myöskin flattien otton yhteydessä. Flatit poistivat vinjetoinnin mutta tuplasi pölyn määrän. Pölyä kennolle ei juurikaan tule newtonissa mutta kassegrainissa sitäkin enemmän. Pölyyn auttaa kun käyttää uv/ir-cut suodinta mutta se taas pahentaa vinjetointia.

Kaizu
Kai Forssen