Tähtikuvauksen perusteet?

Aloittaja Amatööri, 21.03.2010, 15:06:24

« edellinen - seuraava »

Amatööri

Olisko missään semmonen ''selkeä'' ohje mitä tarvitsee tähtikuvaukseen..?
Ja jotain linkkiä, että ymmärtäisin mikä esine esim adapteri on  :cheesy:
Kunhan mopoon saa kerättyä rahaa niin sen jälkeen ajattelin aloitella tähtikuvausta. (siis ei mitään kauheen ''vakavaa'',
kunhan omaksi iloksi sais kuvia minkälaista on nähnyt kaukoputkessa.. )
Kysymyksiä..
1.Jos esim:kokeilee ottaa kännykällä suoraan kaukoputken okulaarin läpi kuvaa niin onnistuisko se?
2.Miten pitkät valotus ajat vaikuttaa kuvaan, vaikka pimeys onkin koko ajan sama..?
3.Onko pakko olla moottori kaukoputkessa jos kuvaa jotain pienempää kuin kuuta?
4. Voiko tavallisella digikameralla ottaa kuvia?

Olen myös haamaillut uutta putkea, kunhan osaa kaikki tähtikuviot ulkoa, ja muuta faktaa vähän enemmän :)
Sokkona on vähän huono katsella jos ei tiedä mitä missäkin on..   :azn:

naavis

Ursalta löytyy kohtuullisen kattava kirja Tähtivalokuvaus, jonka voi varmasti bongata myös hyvin varustelluista kirjastoista. Googlella löytyy paljon tietoa asiasta hakusanalla "astrophotography". Tässä yksi lupaavimmista ekoista hiteistä. Ursan wikissä on myös paljon asiaa.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Amatööri - 21.03.2010, 15:06:24
Olen myös haamaillut uutta putkea, kunhan osaa kaikki tähtikuviot ulkoa, ja muuta faktaa vähän enemmän :)
Sokkona on vähän huono katsella jos ei tiedä mitä missäkin on..   :azn:
Minä en olisi ikinä saanut kaukoputkea jos olisi noin tiukat vaatimukset ollut.

Kaizu
Kai Forssen

Marko.J

Tuo kirja, jonka nimimerkki naavis mainitsi oli minullekin korvaamaton apu tähtikuvausta aloitellessa. Siitä tulee hyvin tutuksi niin itse kuvaaminen, tekniikka kuin termitkin.

Lainaus käyttäjältä: Amatööri - 21.03.2010, 15:06:24

1.Jos esim:kokeilee ottaa kännykällä suoraan kaukoputken okulaarin läpi kuvaa niin onnistuisko se?
2.Miten pitkät valotus ajat vaikuttaa kuvaan, vaikka pimeys onkin koko ajan sama..?
3.Onko pakko olla moottori kaukoputkessa jos kuvaa jotain pienempää kuin kuuta?
4. Voiko tavallisella digikameralla ottaa kuvia?

Olen myös haamaillut uutta putkea, kunhan osaa kaikki tähtikuviot ulkoa, ja muuta faktaa vähän enemmän :)
Sokkona on vähän huono katsella jos ei tiedä mitä missäkin on..   :azn:

Sitten lyhyesti kysymyksiin:

1. Eiköhän sillä ainakin Kuun ja kirkkaimmat planeetat saa jotenkuten kuvaan (riippuu tosin kännykästä...). Mikäpä estää kokeilemasta?
2. Valaisevaa kohdettahan sitä kuvataan, eli pitkällä ajalla kennoon osuu enemmän fotoneita.
3. Planeettoja voi kuvata ilman moottoriakin.
4. Voi. (Lisää voit lukea tuosta mainitusta kirjasta sekä selailla aihetta käsitteleviä viestiketjuja.)

Juu, kovat on vaatimukset, että uuden putken saat hankittua.  :cheesy:

Kaizun lailla olisin itsekin ilman putkea noilla ehdoilla...
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Amatööri - 21.03.2010, 15:06:24
Olisko missään semmonen ''selkeä'' ohje mitä tarvitsee tähtikuvaukseen..?

Löytyisikö tuolta mitään apua: http://www.tahtikuvaus.info ?
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Amatööri

#5
Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 21.03.2010, 17:38:23
Minä en olisi ikinä saanut kaukoputkea jos olisi noin tiukat vaatimukset ollut.

Kaizu

No juu, mutta on mulla se Mars 66 kaukoputki jo pukilta tullu, mutta haamailen semmosta ''isoa'' putkea..
Ehkä jotain 127/1200mm  tai jtn.. Ja itse kyllä pidän enemmän jos tiedän mitä katson  :grin:
Kerran luulin Ajomiehen tähdistössä sijaitsevaa tähteä (en muista nimeä  :tongue: ) Saturnukseksi, joten
olin kauan väärässä uskossa siihen.. Ja kohta vien putken ulos -->digikamera mukaan ja kokeilen saada kuun tähtäimeen..
Olis mahtavaa saada '' Ensi kuukuvani !''  :azn:
PS: Ja iso Kiitos niille jotka ''valaisivat'' tähtikuvausta!
PS PS: Jos joku vielä lukee tätä, niin ois vielä kysymys..
Jos otatte kuvan pitkällä valotus ajalla, niin näkyykö se paremmin mitä jos ite katsotte suoraan putken okulaarista kohdettanne?
Meinaan vaan että sairaan hyviä kuvia monilla on..    :shocked:

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Amatööri - 21.03.2010, 20:35:06
Jos otatte kuvan pitkällä valotus ajalla, niin näkyykö se paremmin mitä jos ite katsotte suoraan putken okulaarista kohdettanne?

Näkyy paremmin, sillä silmän ottamia "lyhyitä valotusaikoja" ei voi verrata kameran kykyyn kerätä fotoneita kennolleen pitkän valotuksen aikana. Kuvauksessa aukeaa ihan erilainen näkymä kohteeseen ja kohteesta erottuu enemmän yksityiskohtia kuin visuaalihavainnoissa onnistutaan tavallisesti näkemään. (Tämä siis millään tavalla visuaalihavaintoja väheksymättä, koska visuaalipuolikin on kiinnostava tähtiharrastuksen osa-alue.)
- Timo Inkinen