Tähtien katselu pimeänäkölaitteella

Aloittaja Jonzan, 03.01.2010, 21:10:53

« edellinen - seuraava »

Jonzan

Moi!

Olen uusi erittäin kiinnostunut tähtiharrastajan alku, ja olen jo pidempään potenut ongelmalliseksi auton ajon kirkkaina tähtiöinä :grin:

Enpä muuten ole vielä kerennyt harrastelemaan, muuta kuin lukenut, lukenut ja lukenut tässä viimeisen puolen vuoden aikana enemmän kun ehkä olisi pitänyt. Tähtiä en tosiaan ole sen enempää kerennyt tiirailemaan, muuta kun autolla ajaessa ja joskus kun tullut kotiin yöllä, niin jäänyt hetkeksi ulkosalle seisoskelemaan ja kyyläilemään taivaalle. Multa löytyy metsästyksen puolelta eläinten tarkkailuun ostamani Yukon yökiikarit, joilla tulin viime yönä sohaistua vahingossa taivalle, ja voi elämä minkä näköstä siellä oli!  :azn: Näky oli jotain ihan muuta mihin on paljailla silmillä tottunut. Tähtiä näkyi ihan loputtomasti mitä syvemmälle vaan jakso silmiään tarkentaa. Zoomiahan noissa vehkeissä ei ole juuri mitään, mutta se yleisnäkymä mikä niiden läpi näkyi, oli kyllä aika hieno, ja en jaksa venata että pääsen uudestaan kattelemaan niillä.

En tiedä mitenkä eroaa tuo näkymä johonkin kaukoputkeen, mutta nuo on ainakin siitä kivat, että mahtuvat pieneenkin reppuun eikä paina juuri mitään. Ihan perus kiikarit voittaa ihan mennen tullen mitä tuossa äkkiä kokeilin(tarkkuus kyllä vähän huonompi ja värit vihertäviä), mutta on toki hintakin varmaan vähän erilainen. Tohon on saatavilla jotain lisäoptiikkaa, millä saa zoomia suurenneltua, ja täytyykin varmaan hankkia sellanen siihen asti, kun saan rahaa säästeltyä kaukoputkeen.

Näkymä noiden Yuokonien läpi oli jotakuinkin tämmönen, mutta ilman värejä ja vihertävänä. Sumuja nyt en tollalailla äkkivilkasulla nähnyt, kun häkeillyin siitä kaikesta muusta - enkä muutamaa minuuttia kauempaa ehtinyt niiden kanssa pyöriä + ilma oli vähän usvanen ja valosaastetta oli jonkin verran.: http://www.globalchange.umich.edu/globalchange1/current/lectures/universe/stars.jpg

Noh, innostus tähän harrastukseen ainakin lisääntyi tuolla kokeilulla!  :azn:

Jutte

Mulla on ollut valonvahvistin toistakymmentä vuotta. Ero kaukoputkeen tulee juuri siinä, että kohteet näkyvät vihertävinä ja suurennos on olematon.
Plussaa ovat mm:
- Satelliittien ym. ihmisen lähettämien laitteiden etsinnässä mukavat.
- Kirkkaampien komeettojen (alle +8mag) havainnoissa myös kivat käyttää ja mahdollinen heikko pyrstö tulee esiin.
- Avoimet tähtijoukot hienoja.
J-P
J-P Teitto

Jonzan

Tänään jo innolla odotan, kun näyttäs toi ilma selkenevän ja pakkanen kiristyvän täällä uudellamaalla, ni pääseepi kunnolla tiirailemaan tossa illan mittaan. Täytyy vaan pukea kunnolla päälle ja ottaa joku paksu ilmatäytteinen patja ulos minkä päällä pääsee makoilemaan ettei niskat tule kipeeksi. Jos sitä vaikka jaksais katolle kiivetä, ni ei puut blokkaa näkyvyyttä. Ja tietenki hyvää rauhallista musiikkia mp3-soittimeen ja teetä termariin  :azn:

Una

Olevan varovainen jos ei ole tasakattoa. Ilmapatja ja harjakatto voi olla vaarallinen yhdistelmä  :grin:

Ja kannattaa ehkä etukäteen vähän katsella mistä päin löytyy esimerkiksi Andromedan galaksi M31, jonka pitäisi näkyä paljaalla silmälläkin hyvissä olosuhteissa.

Jorma Koski

J-P:n kuvanvahvistemella joskus katseltiin myös M42:sta - aikamoinen elämys, mutta totta: suurennus ei ole häävi.
Ehkä mainittu Yukon 549 euron hintaan (Meade.de) voisi olla mukava laite, mutta infrapunavalo on kyllä tähtienkatselussa turha :)
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

Jarkko.A

Ei se nyt ihan turha ole. Odotat muutaman vuosikymmenen tai tuhannen ja se ir-valo tulee takaisin tähdestä heijastuneena : )

Ellemme ole siihen mennessä siirtyneet eri paikkaan...

Meade-mad

Jos sillä valaisee Kuun varjossa olevan puolen niin valillahan ei mene kuin reilu sekuntti ja toinen takaisin...

Olen myös katsonut valovahvistimella taivaalle. En ihastunut aivan kauheasti. Iso tavallinen optinen kiikari antaa minulle suuremman elämyksen - d=50cm kaukoputkista puhumattakaan.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

risto1

Minulla on vanha valonvahvistin, made in cccp, siihen on mahdollista vaihtaa Objetiivi-
linssistö (m42-kierre) ja näinollen suurennusta. Mutta itse valonvahvistin putkessa on
sen verran huono hionta että kuva on pullonpohjamaisen epätarkka. Parempaan katselu
nautintoon pääsee, kunnon kiikareilla.
Risto

GaryP

Olihan se kokeiltava...

Minulla on pikkuinen Bresser jonka oma optiikka valovoimainen 50/1.2. Kierteet ovat myös M42 yhteensopivat, joten vanhaa optiikkaa saa kiinni suoraan ja kierteen vaihtajalla myös sitten kaukoputkeenkin. Tuuppasin sen kiinni SW80ED putkeeni ja kyllähän se toi näkyviin toisenlaisen maiseman. Valitettavasti ei päässyt taivasta katsomaan siihen aikaan illasta täällä espoossa, joten uusintatesti on tiedossa.

Ei se tarvitse IR-apuvaloa toimiakseen jos vähänkin on muuta valoa tyrkyllä.

Itseasiassa, teenpäs seuraavan testin 150/750 newtonilla niin valoa on reilusti enemmän vielä käytettävissä. Kun vielä saisi sovitteen kameralle tuosta niin olisi vähän lisähupia, vaikka kuva onki vihreä ja varsin karu.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

AnttiL

Neukku-NSPU:lla olen minäkin kirkkaimpia deep sky-kohteita muutaman kerran töllistellyt. GEN 1-laitteelle tyypilliseen tapaan kuvan resoluutio on melko vaatimaton ja koska vahvistinputkessa ei ole uudempien laitteiden tapaista mikrokanavalevyä, näkökenttä käy reunoille mentäessä sumeaksi ja kalansilmämäiseksi. Kolmivaiheisen putken vahvistuksen pitäisi olla luokkaa 1000x. Suurennus on 3,5x.