Platoa ja Kopernikusta - keltanokan ensivalo

Aloittaja Aksu, 03.02.2020, 23:39:17

« edellinen - seuraava »

Aksu

Kiitos Lauri!  :oops:

Kokeilin tuota 0% blendiä, onkohan niin että raakadatan laatu ei oikein tahdo siihen piisata  :tongue: Lopputulos oli tosi jyrkkä, huippuvalokohdat paloivat puhki, ja alkoi olla varsin yliterävöitetyn näköinen. Mulla ei välttämättä kameran valotuskaan ole tuolla videolla ihan optimi...  :sad:

Mutta pitää vielä leikkiä sen quality estimatorin kanssa ja katsoa mitä sen kanssa saa aikaan 0% blendillä.  :rolleyes:

Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Aksu - 07.02.2020, 22:53:42
Kiitos Timpe! Yritän huomenna ehtiä laittamaan, mutta voin jo nyt raottaa salaisuuden verhoa sen verran että pelkällä AS!3:lla on päästy näiden kahden kuvan kanssa jo 95%:sti maaliin (se AS:n dekonvoluutio-täppä "Sharpening" on ollut päällä sekä AS!2:ssa että AS!3:ssa, 50% blendillä....

Jaahas, pitänee siis nöyrtyä lukemaan AS!3:n ohjeistusta ja näitä keskustelussa tulleita lisävinkkejä, kun olen saanut AS!:n Kuu-pinoista lähinnä jotain tällaisia liitekuvan kaltaisia suttuja, mitä olen sitten ähertänyt pitkän linjan mukaisesti PS:n terävöitystyökaluilla julkaisukuntoon...  :embarrassed:
- Timo Inkinen

Aksu

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 08.02.2020, 22:52:16
Jaahas, pitänee siis nöyrtyä lukemaan AS!3:n ohjeistusta ja näitä keskustelussa tulleita lisävinkkejä, kun olen saanut AS!:n Kuu-pinoista lähinnä jotain tällaisia liitekuvan kaltaisia suttuja, mitä olen sitten ähertänyt pitkän linjan mukaisesti PS:n terävöitystyökaluilla julkaisukuntoon...  :embarrassed:

Ari ja muut kokeneet ja asiaa oikeasti ymmärtävät saavat kernaasti korjata jos olen hakoteillä, mutta muutaman päivän pintaa raapaisevan kokemuksen perusteella tuo näyttää minusta samalla tavalla pehmeältä kuin AS:n tekemä terävöittämätön "raaka" pino (jotka ainakin minulla näyttivät jopa pehmeämmiltä, joskin vähäkohinaisemmilta, kuin hyvälaatuiset yksittäisfreimit). Eli oliko sinulla

- Sharpening valittu?
- jos kyllä, jollain tavalla järkevä "RAW blend"-prosentti? (jos oikein ymmärsin, 0% = terävöitys täysillä, joten 100% sitten ehkä = ei terävöitystä lainkaan??)
- edelleen, jos em. kunnossa, onko tuo varmasti se terävöitetty loppukuva? Jos Sharpening on päällä, AS luo kaksi TIFFiä, toinen on pelkkä pehmeän näköinen raakapakka, ja toisen nimeen liitetään "_conv.tif" tarkenne, ja se on se varsinainen dekonvoluutio-tarkennettu lopputuotos.

Olet Timpe niin kokenut kuvaaja, että perusasiat sinulla on varmasti paremmassa kuosissa kuin meikäläisellä märkäkorvalla; noin pehmeään lopputulokseen täytyy olla tosiaan joku hassun simppeli selitys käyttämissäsi ohjelman asetuksissa.
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Timpe

Jep, sharpeningin puuttuminen taitaa olla suurin syy pehmeyteen. DS-kuvauksessa kun pidetään raakakuvat raakakuvina mahdollisimman pitkään, kunnes loppupinolle tehdään jatkokäsittelyä. Kuu-kuvien kasaamisessa on näemmä erilaiset temput jo tuossa pinoamisvaiheessa eli vanhan koiran pitää opetella uusia temppuja... :rolleyes:
Kuvaliitteessä on AS!3:n Sharpening täpän vaikutus ASI183MM:n pinoon (edellinen 100% crop oli ASI224MC:n pinosta). Ja toki tuossa pitää opetella monet muutkin asiat uudelleen.
- Timo Inkinen

Aksu

#19
Löysin tämän Emil Kraaikampin itsensä S&T:hen kirjoittaman AS-tutoriaalin (onhan tuo lehti mulla kirjahyllyssä paperisenakin, eipä muistunut vaan tämä artikkeli mieleen ennen kuin näin taas netissä...).

EDIT: Äh, jostain syystä en saa mitenkään liitettyä artikkelin linkkiä tähän toimivana, ilmeisesti nuo hakasulkeet linkin osoitteessa sekoittavat tämän meidän foorumin asetukset. Tässä kuitenkin osoite jonka voi copy-peistata selaimeen:

www.astrokraai.nl/software/Sky%20&%20Telescope%20-%20September%202016%20[68%20-%2072].pdf

EDIT 2: Ihan hyvä tutoriaali tuo on muuten, mutta koskee sen verran vanhaa AS-versiota, että Sharpening-toiminnosta ei puhuta vielä mitään, vaan päinvastoin annetaan ymmärtää, että AS ei suorita minkäänlaista terävöitystä vaan pitää käyttää muita softia terävöittämiseen.
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Timpe

Joo, kyllä tässä pikkuhiljaa alkaa AS!3:n salatkin aukeamaan. Nyt kun saisi vielä muutoin tuon uuden Kuu -kuvauskaluston 100%:sti haltuun, niin voisi jo pikkuhiljaa tulla sellaista lopputulosta, mitä voi odottaa TMB 152/1200 Triplet APO:lla kuvatuksi  :cheesy:
Tuohon on nyt vielä tilauksessa nämä lisäroippeet ASI183MM jäähdytetyn kameran kaveriksi:
Tele Vue PMT2513 Powermate 2.5x Barlow Lens, 1.25" barrel size
T-2 adaptation for 1.25" Powermates 2.5x and 5x
TS-Optics REFRACTOR 1.0x Flattener for full sized sensors - M68 connection
TS-Optics System Adapter to M68 for TSFLAT2.5 corrector (M69x1)


Tämä alla oleva ensivalo ASI183MM Pro:lla on kuvattu 4.2.2020 ja menköön vielä harjoittelun piikkiin tähän ketjuun. Tuo ASI183MM Pro kamera näkyy työntävän pystyraitaa tuollaiseen Kuu-pinoon, joten milläs tuon sai poistettua? Pitikö tuolle ottaa nyt flat-kuvat jollain ihmeellä prosessiin mukaan (kuinka nuo otetaan videolle?) vai mikä muu kalibrointi fiksaa tuollaiset CMOS-kameran  pystyraidat?

Tämä kuva on kuvattu TMB 152/1200 linssiputkella 2x PowerMaten avustuksella ja ASI183MM:n 1" kokoisella 20 Mpix CMOS-kennolla alkaa nurkissa lievästi näkymään kuva-alan kaareutuminen (=siksi tuo TS:n 1.0x Flattener tulee TMB:n kaveriksi näihin hommiin). Resoa oli tuossa raapaisussa 4120x2754 ja kennoa jäähdytetty -18 C saakka, gain oli 142 (pinossa vain 239 kuvaa, kun on opettelemista myös tuon SharpCapin kanssa ja tuli rutkasti pinosta tippuneita ruutuja). Pienensin tuon kuvan 2400x1500 pikseliin ja merkitsin kuvaan mitä kaikkea kivaa tuolta alueelta löytyi. Nyt on sellainen fiilis, että tulen tykkäämään tuosta ASI183MM kamerasta kovasti jahka saan nuo pystyraidat pois.  :cheesy:



19_00_44.CameraSettings.txt kertoo näin (käytössä oli SharpCap v3.2.6137.0):
Banding Threshold=35
Banding Suppression=0
Apply Flat=None
Subtract Dark=None


Lainaus käyttäjältä: Aksu - 07.02.2020, 22:53:42
...voin jo nyt raottaa salaisuuden verhoa sen verran että pelkällä AS!3:lla on päästy näiden kahden kuvan kanssa jo 95%:sti maaliin (se AS:n dekonvoluutio-täppä "Sharpening" on ollut päällä sekä AS!2:ssa että AS!3:ssa, 50% blendillä - en edes ole kokeillut muita blend-asetuksia kun vanha riivinrauta prosessoi yhtä stäkkiä minuuttikaupalla). RS:n wavelet-prosessoinnin osuus on näissä kahdessa ollut sangen vähäinen. Ja Photarilla säädetty ainoastaan hiukan tasoja (curve-työkalulla).

Näyttää se AS!3 osaavan kaivaa detaljit ulos tuollaisesta kehnosta hyppy-videostakin, jossa todellinen fps oli jossain 3-5 fps tienoilla. Taisin terävöinnissä blendata vain 80% loivuudella ja tein tuon jälkeen PS:ssa hyvin kevyet terävöinnit ja levels säädöt tuon AS!3 pinon päälle. Ongelmaa oli tuon kuvan kokonaisdynamiikan kanssa eli kannattaa varmaan tiputtaa vielä gainia, koska tuo vasemman reunan täysmusta varjoalue oli Photarissa ennen säätöjä keskiharmaata ja kuvan sävyalue hyvin lattea  :shocked:
- Timo Inkinen

Aksu

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 09.02.2020, 20:38:10

Tuo ASI183MM Pro kamera näkyy työntävän pystyraitaa tuollaiseen Kuu-pinoon, joten milläs tuon sai poistettua? Pitikö tuolle ottaa nyt flat-kuvat jollain ihmeellä prosessiin mukaan (kuinka nuo otetaan videolle?) vai mikä muu kalibrointi fiksaa tuollaiset CMOS-kameran  pystyraidat?


En tiedä onko vastaava ilmiö, mutta mulle tuli datasiirtoartefaktaisista freimeistä loppupinossakin kajastavia vaakasuoria raitoja, joista pääsin eroon Arin vinkkaamana laittamalla "Advanced"-valikosta "detect abrupt horizontal or vertical artifacts" -täpän päälle. Voisi siis toimia vertikaaleille raidoillekin jos ovat voimakkaita joissain yksittäisruuduissa. Pitänee olla päällä jo analyysivaiheessa.

Näytti tuolla AS!3:ssa olevan optioita flätti- yms. kalibrointiakin varten, mutta ei hajuakaan miten niitten kanssa leikitään...
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Aksu

No nyt saa näiden kuvien ruuvaaminen riittää. Hienoista parannusta kyllä tapahtui mielestäni edelleen.

Ruuvailin Quality estimatoria. Pienentäminen default-arvosta 4 auttoi selvästi, ilmeisesti nämä olivat siis hiukan alisämplättyjä (mihin 0.25"/px tämän kokoisella putkella sopiikin), joten "noise robust" (vaimikäsenytoli) arvolla 2 tuli selvästi parempilaatuinen dekonvoluutio-terävöitys. Jopa 0% blendillä oli nyt varsin hyvä eikä yliterävöitetyn näköinen, mutta liian jyrkkä dynamiikasta/sävykontrastista tuli edelleen. Kokeilin myös 25% blendiä, mutta lopulta paras tulos tuli omaan makuun 50% blendillä, nimenomaan sävyjen osalta.

Tuo QE-arvo 2 kaivoi selvästi pienempiä yksityiskohtia esiin kuin 4, mm. Platon pohjalta paljastui neljä pienenpientä pikkukraateria lisää (erottuvat juuri ja juuri kun suurentaa kuvaa; aiemmin niiden kohdalla oli kuitenkin vain tasaisen harmaata - tosin tällä sivulla kun on aika reilusti pakattu jpg, alkavat taas hävitä kohinaan ellei tiedä mistä kohtaa etsiä).

Koska 50% blendi kuitenkin häivyttää pieniä yksityiskohtia, kokeilin tällä kertaa terävöittää Photarin unsharp maskilla, ja sillä tulikin mielestäni luonnollisempi tulos kuin RegiStaxin waveleteilla, ainakin tällä datalla.

Kolmas muutos oli lisätä alignment pointteja stäkkäystä varten myös varjoalueille, koska aiemmissa pakoissa puolivarjossa olevat vuorenhuiput olivat selvästi pehmeämpiä kuin muut yksityiskohdat (niiden päälle ei aiemmissa kokeiluissa tullut AP:ita, nyt pakotin AP:t lähes koko kuva-alan päälle).

Neljäntenä muutoksena opin tulkitsemaan tuota quality graphia paremmin (?), ja nyt on pinottu kaikki freimit joiden quality-arvo on yli 50%. Kopernikus-kuvassa 45% ja Plato-kuvassa 65% freimeistä (joita siis oli raakadatassa 2000 molemmissa). Tosin kun vertailin erilaisia pinoamismääriä 12%:sta aina tuonne 50-65% paikkeille muuten samoin käsitellyillä kuvilla, olivat erot näiden suhteen hyvin vähäisiä.

Eli tässä nämä finaaliversiot, jpg:llä pakattuna tosin:



Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Aksu - 09.02.2020, 20:57:55
En tiedä onko vastaava ilmiö, mutta mulle tuli datasiirtoartefaktaisista freimeistä loppupinossakin kajastavia vaakasuoria raitoja, joista pääsin eroon Arin vinkkaamana laittamalla "Advanced"-valikosta "detect abrupt horizontal or vertical artifacts" -täpän päälle. Voisi siis toimia vertikaaleille raidoillekin jos ovat voimakkaita joissain yksittäisruuduissa. Pitänee olla päällä jo analyysivaiheessa.

Raidoista sen verran että tuo "Advanced"-valikosta "detect abrupt horizontal or vertical artifacts" oli jo päällä, joten otin tuon täpän pois ja katsoin paraneeko loppupino noista. (Jos vaikka tuo toiminto olisi yrittänyt korjata jotain sellaista, mitä videossa ei ollut lainkaan.) Nyt tulikin jo raidatonta jälkeä eli tuota toimintoa ei pidä jättää tarpeettomasti päälle...

Liitekuvasta näkee millä asetuksilla AS!3 tällä kertaa teki tämän alla olevan pinon (tuosta hukattiin "Discard" toiminnolla laadullisesti heikkoja alueita kokonaan pois ja rajoitettiin laatugraafista vain 75% paremmat alueet käyttöön + käytin pinoamiseen (vahingossa) planeettakohdistusta todella monella kohdistuspisteellä (jälkimmäinen tarkoituksella)). Lopputulos oli yllättävän terävää jälkeä pienellä PhotoShop ehostuksella tuosta heikkolaatuisesta 239 kuvan ja 4120x2754 pikselin raakavideosta  :wink:

- Timo Inkinen

Timo Kuhmonen

tiedoksi... Jos näitä ohjelmakohtaisia kuvankäsittelyn vinkkejä (kuun yksityiskohtien sijasta) alkaa tulla enemmän, voisi olla kätevämpää siirtää ketju kokonaan kuvankäsittelyn alueelle. Tällöin pitäisi olla helpompaa jatkossa löytää kyseinen tieto. Muuten saattaa vinkit ajan kanssa hukkua muiden ketjujen joukkoon.

Timpe

Voisihan tuon siirron tehdä kuvankäsittelyyn, kun tässä ketjussa on jo nyt aika paljon AutoStakkert -vinkkejä kuvien kera.
Laitoin tänään tuon Aksun viimeisimmän Kuu-käsittelyn rinnakkain auki oman Kuu-kuvani kanssa ja täytyy sanoa että jään selvästi jälkeen Aksun saavutuksesta (ihan omista syistäni ja mm. kalustoeroista johtuen :wink:).
Pitänee tsekata mitä noista saman kuvausillan muista Kuu-videoista saan aikaan, mutta lähiaikoina ei ole luvassa liikaa vapaa-aikaa tuohon lisäkäsittelyyn. Ja muutoinkin taidan pistää nuo yksityiskohtien loppukuvat sitten asianmukaisin ketjuihin. Ainakin tuon terävöinnin kanssa on tullut tänne lisää tutkittavaa uusiin kuviin, kun omat pikkukraaterit (mitkä näkyvät merien pohjalla Aksun kuvissa tosi hienosti) jäivät minulla suurelta osin matkalle.
- Timo Inkinen

Aksu

Ehkäpä tämä threadi on tehnyt tehtävänsä, sainpahan alkuinnostukseni kajautettua maailmalle :rolleyes: Voidaan hyvin jatkaa porukalla näitä prosessointikeskusteluja asiaan paremmin vihkiytyneillä alasivustoilla. Toki tämänkin saa puolestani siirtää toiseen paikkaan jos ylläpito katsoo sen aihepiiriltään sopivammaksi.

Ja kiitos kaikille osallistuneille kehuista, kannustuksista ja kehitysvinkeistä!  :grin:
Aki Laakso

"Nothing shocks me. I'm a scientist"
- Indiana Jones
----------------------------------------
C9.25 XLT, Tak FC-100DF, APM 80/500 CNC

Timpe

Menköön tämä vielä jatkoksi tähän ketjuun, kun käsittelin tuon alueen viimeisen videon loppukuvaksi...
Ei suurta eroa aiempiin, mutta nyt mukana on laajin kuva-ala. 4.2.2020 illan videosta tämäkin:

Kopernikus ja Apenniinit pääosassa:


- Timo Inkinen