Barlowin käyttö

Aloittaja Celsius, 30.12.2006, 13:36:19

« edellinen - seuraava »

Celsius

minulla on Skywatcher Skyliner 200 niminen putki ja siihen 2x barlow, kulmapeili ja mukana tulleet okulaarit. Sellainen ongelma vaan on että kun pistän barlowin niin kuva ei tarkennu lähellekkään sellaista, että siitä saisi mitään selvää. Missä lienee siis vika?

Vesa Kankare

Ilmeisesti tuo on siis Newton peiliputki (dobson). Sen pitäisi kyllä tarkentua Barlowin kanssa moitteettomasti.

Hieman jäi ihmetyttämään tuo kulmapeili? Newtonissahan sellaista ei tarvita, koska okulaari on jo ihan mukavassa paikassa. Onhan sulla siinä tarkennuslaitteessa pelkästään Barlow ja okulaari?

10mm okulaarilla ja 2x Barlowilla tuolla putkella tulee 240x suurennos, mikä on melko paljon, mutta kyllä siitä pitäisi selvän saada. 25mm okulla pitäisi olla Barlowinkin kanssa sellainen suurennos, että kuva on ihan terävä vähän huonommallakin kelillä.
Vesku
www.vkastronomy.com

Celsius

#2
sitä kulmapeiliä en ole mihinkään käyttänyt. Täytynee yrittää seuraavalla tähtitaivaalla uudestaa.

Regulus

Itellä oli joskus historiassa sama ongelma. Ei harrastus suinkaan siitä mennyt tauolle. Syyt oli muualla. Se Barlow oli sellainen muovinen surkimus. En tiputtanut sitä ihan pohjaan vaan ruuvasin sen kiinni n. 5mm ulos. Kuva kirkastui jonkin verran. Kuva kirkastui lisää kollimoinnin jälkeen ja sain tiputtaa Barlowin pohjaan asti.

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: Celsius - 30.12.2006, 13:36:19
minulla on Skywatcher Skyliner 200 niminen putki ja siihen 2x barlow, kulmapeili ja mukana tulleet okulaarit. Sellainen ongelma vaan on että kun pistän barlowin niin kuva ei tarkennu lähellekkään sellaista, että siitä saisi mitään selvää. Missä lienee siis vika?

Muutama asia, jotka kannattaa tarkistaa: ensinnäkin tarkista, onko putken peilit kollimoitu kunnolla. Toinen asia, mistä kannattaa huolehtia on, että antaa putken jäähtyä ennen katselua putkivirtausten välttämiseksi. Kolmas asia on, että kannattaa katsella mielellään kaupungin/taajaman ulkopuolella, jos vain mahdollista, siellä seeingkin on yleensä parempi. Tietenkään tämä ei auta yhtään, jos myös ns. "yläseeing" on huono. Ja tosiaan sitä kulmapeiliä et välttämättä tarvitse..

Kaikki nuo edellämainitut asiat voivat vaikuttaa osaltaan siihen, että kuva ei tarkennu kunnolla.

Munkki

Vähän tuota Aldebaranin juttua seuraillen heitän seuraavan kommentin:

Olen tuossa muutamalla kerralla nostanut putken varastosta pihalle jäähtymään vain muutaman metrin päähän talosta ja jäänyt siihen nyt sitten myös laiskuuttani havaitsemaan. Ja kun olen katsonut melko vähän talon katon yli esim. jotain kaksoistähteä, olen päätellyt seeingin aika surkeaksi. Ja sitten kun katson talosta poispäin, on tilanne vaikuttanut mielestänii paremmalta. Tästä on tullut väkisin mieleen, että mahtaakohan kaupunki- ja erityisesti parvekehavaitsijat kärsiä kovasti talojen ja taajamien sekalaisista lämpö, yms -virtauksista?

Vähän off-topiccina kysyn, että onkos kokemuksia?
Mikko Salokannel

Tapsa

Itse huomasin tässä taannoin katsellessani tähtiä taloni ulkokuistilta (n.3m päässä talosta) kun vaimo avasi ulko-oven, kuva puuroutui saman tien. Kun oven sulki kuva parani pian. Varmasti kerrostalon parvekkeella varsinkin jos naapuri avaa oven sama ilmiö on havaittavissa. Ja kyllähän se lämpö karkaa talosta kuin talosta seinien läpi, joten ihan talon vieressä ei varmaankaan kannata havainnoida.

Tapsa 

Never

Lainaus käyttäjältä: Munkki - 31.12.2006, 00:12:02Tästä on tullut väkisin mieleen, että mahtaakohan kaupunki- ja erityisesti parvekehavaitsijat kärsiä kovasti talojen ja taajamien sekalaisista lämpö, yms -virtauksista?

Totta jösses kärsii ;D Tämän takia kannattaa aina tarkistaa että missä se kohde on enkä nyt puhu taivaalla vaan mitä muuta estettä löytyy. Esimerkiksi nyt talvisin jos katson länteen, ovat kaikki kohteet suoraan talon takana ja seeing on usein melko naurettava. Tästä syystä en aikanaan havainnut mitään lännestä tai pohjoisesta + suuren valosaaste määrän takia. Toisaalta seeingin kanssa harvemmin (ainakaan DS-kohteiden kera) asiat on nyt niin justiinsa. Kaverin parvekkeelta ja kerrostalon parvekkeelta olen joskus katsellut ja seeingin kannalta seon kyllä melko naurettavaa hommaa.

Ja barlowin kanssa kannattaa muistaa että jos kohteen etsii vaikka 40x suurennoksella, sitten laittaa barlowin 10mm okulaarin kera niin tarkennuspiste ei ole todellakaan sama, joten fokusointia joutunee tekemään runsaastikin. Toiseksi jos on suhteellisen kokematon oman putkensa kanssa niin se keskellä oleva kohde häviää kyllä nopeasti näkökentästä. Siihen auttaa ennakointi ja näkeehän sen minne kohde on karkaamassa joten ei ihan randomina lähde uudestaan etsimään. Olen joskus seuraillut Saturnusta 600x suurennoksella ja se meni näkökentän laidasta laitaan noin 2 sekunnissa ja silti pystyi ihan hyvin käsilllä seuraamaan :)

Henkilökohtaisesti en osaa sanoa kyllä mitään putken jäähtymisestä koska en ole sitä kertaakaan itsenäisesti tehnyt. Suomessa kun pääsee havaitsemaan ni ei oo aikaa ootella että joku putki jäähtyy korvessa 2h ennenku rupeaa kattelemaan - pilvethän sen huomaa ja ryntää paikalle. Putki jäähtyy havaitessa, samalla tavalla kuin hämäränäkö tulee havaitessa, aloittelee helpommista kohteista ja siirtyy sitten vaikeimpiin.

/Jake

rafael

Minulla on lasitettu parveke joka katselee etelään,kaupunki on etelässä, joten valosaastetta riittää.Pidän putkea aina parvekkeella joten ei ole jäähtymisongelmia .Olen kyllä aikaisemmin huomannut että kun tuo putken sisältä parvekkeelle niin saa kyllä kauan katsella ennen kuin alkaa  kunnolla näkymään, tuollainen 8" dopsoni jäähtyy hitaasti. Talo antaa vielä lämpöväreilyä siihen sekaan niin ei se kyllä ole paras paikka  havaitsemiseen. siksi käynkin maalla usein .Kun olen verrannut kaupungin ja maaseudun välillä  olevaa näkyvyyttä niin kaupungissa näkyy noin 20% kaikista tähdistä ,ainakin minun havaintopaikassani . Kun menee maille niin tuntuu kuin olisi miljoona tähteä taivaalla.