Eli kaivoin vanhan putken piilosta ja putsailin ja lueskelin ohjeita jonka jälkeen säätelin peilit kohdalleen. (Taitoa tai tietoa tähtien katselusta ei ole alkuunkaan.)
Kysymykseni kuuluu, mikä tämä minun putki oikeeon on ja mitä nämä tarkoittaa?
D=86mm F=760mm
?Okulaarit 2kpl? 12.5mm ja 6mm
Sekä putkessa lukee Royal Tokyo. Vuosimalli vois olla varmaan jotain 1980, ei kylläkään lue putkessa.
Jalustan rakensin itse päivällä, hitsailua, autonvannetta jne jne ^^
Päivällä löytyi auringonpilkkuja aurinko suodin jutun läpi.(okulaariin kiinni kierteillä)
Marsin löysin tuossa iltasella mutta ei siitä paljoa mitään nähnyt, punainen piste.
Oletin löytäneeni myös Andromedaan galaksin, harmaa kasa johon ei saanut tarkennettua yhtään.
Jalusta vapiseekuin haavan lehti joten säätäminen on kans aika hankalaa,
ruuvien löysääminen ja putken kääntely on tuskaista kun ei ole mitään muutakuin runko jota liikutella.
Okulaarit purin ja putsasin mutta tuo 6mm oku näyttää nyt reunat todella sumeina, mikähän vikana?
Iski heti kiinnostus paremman putken hankintaan mutta minulla on tapana lopettaa muutaman viikon kuluttua harrastukset, joten katesellaan.
Vastailkaa jotai tuosta putkesta jos tiedätte, okulaarin reikä josta katsotaan on iha älyttömän pieni, silmiin koskee kun koko päivän sirristänyt.