Ongelma kaukoputken läpi kuvaamisessa

Aloittaja Bruus, 25.02.2010, 19:19:11

« edellinen - seuraava »

Bruus

Tervehdys!

Amatööri Kysyy:
Onko minulla kaikki tarvittavat osat jotta voin kuvata esim. kuuta kaukoputken läpi kun löytyy seuraavat:
Kamera (Canon EOS), Kaukoputki (SW 130/650), Kamera sovite T/2, Kamera-adapteri?

Käsittääkseni tämä kamerasovite tulee suoraan kameraan kiinni ilman kameran objektiivia, siihen kiinni tämä kamera-adapteri ja se läjä kiinni kaukoputkeen. Menikö oikein?
Näin olen kokeillut ja ei saa kuvista mitään selvää. Barlowia olen väliin myös kokeillut eikä mitään vaikutusta...
Kaukoputken omia okulaareja ei ilmeisesti tule mihinkään väliin

Kiitos jo etukäteen!!

naavis

Hei! SW:n 130/650 nyyttonissa on tosiaan se ongelma, ettei se tarkennu ilman barlowia, vaan polttotaso jää vähän tarkennuslaitteen sisään. Outoa, ettei barlow ole auttanut. Muistaakseni villenkello myy kamerasovitetta, jolla voi tehdä myös okulaariprojektiota, eli sovitteessa on iso kammio johon okulaari tulee. Ko. kammio pitää ensin irrottaa sovitteesta jos haluaa kuvata suoraan polttotasolta, muuten systeemi tuskin tarkentuu. Laittaisitko tänne vaikka kuvan koko sovitehässäkästä, jota käytät?

einari

Ongelma voi olla siinä että kamera on liian kaukana polttopisteestä, eli sitä pitäsi saada lähemmäs.
Joillain newton-putkilla tämä lienee ongelma kuvauksessa.
Jotkut on ratkaisseet ongelman sillä että ruuvaa pääpeiliä lähemmäs putken suuta - en tiedä onnistuuko tämä tällä putkimallilla (ja täytyy tietää mitä on tekemässä koska kollimointi on helposti pielessä säädön jälkeen).
Toinen ratkaisu kai pitäisi olla barlowin käyttö.
Oletko kokeillut että ruuvaat vain sen barlowin päässä olevan linssisysteemin kamera/adapteri-pakettiin ?
___
Tapio

Bruus

Problem solved!

Eka ajattelin että ovat Villen kellosta lähettäneet väärän kamera-adapterin mutta ilmeisesti ei olleet.
Otin adapterista noin 7cm pitkän "holkin" pois niin jo rupesi saamaan selvää kuvista.
Eli ilmeisesti kamera oli tosiaan liian kaukana polttopisteestä.


Kiitos vastauksista!!

ei muuta kun kuvaamaan--->