Kaukoputket > Yleistä kaukoputkista

Kaukoputken pakkasraja?

(1/7) > >>

mperonen:
Yritin kaivella moista tietoa sieltä sun täältä ja nämä pakkaset nyt sai miettimään. Onko peilikaukoputkilla pakkasarjaa jos poisluetaan elektroniikka. Eli peilipintojen, runkojen, mekaniikkojen yms pakkasrajaa mietin.
Voi kuulostaa hassulta kysymykseltä, mutta minut kun on kasvatettu niin ettei tyhmiä kysymyksiä olekaan ;)

Make:

Metalliosat yleensä kestävät millaista pakkasta tahansa; havaitsijan kestokyky loppuu yleensä paljon aikaisemmin. Sen sijaan muoviosat saattavat haurastua paljonkin. Suosi siis kaukoputkia, joiden runko / liikkuvat osat on tehty metallista. Peilit ja linssit kestävät kyllä pakkasta (ellei niitä ole tehty muovista, suosi lasia jo kuvanlaadunkin takia). Suomessa on varmasti kymmeniä tai satoja kaukoputkia koko talven pakkasessa ilman ongelmia. Muun muassa Kuopion Saturnuksen tähtitornin putki on ollut ulkona jo 60-luvulta lähtien ja toimii edelleen. Havaintosuojan kosteusongelmat ovat kaukoputkelle varmasti pahempi ongelma kuin kylmyys.

Tähti Erkki:
Muoviosien olen huomannut haurastuvan kovalla pakkasella. Viime talvena havaitessani M42:hta, kuului yhtäkkiä kova "naps" tyylinen ääni. Kannettuani röörin sisälle parempaan valoon, huomasin erään jalustan muoviosan haljenneen.

Tarkennuslaite tuntuu olevan kovilla pakkasilla käytettäessä todella hankala pyörittää. Onko tähän ongelmaan olemassa mitään ratkaisukeinoa?

Kaizu:
Astemääräistä rajaa on mahdoton antaa muutoin kuin kokeilemalla.
Hauraille aineille lämpötilaa kriittisempi suure on lämpötilan muutosnopeus. Kovat lasit saa helposti rikki lämmittämällä tai jäähdyttämällä niitä niin nopeasti että sisä ja ulko-osat ovat eri lämpötilassa. Pyrexistä ja muista pienen lämpölaajenemiskertoimen laseista tehdyt peilit eivät ole arkoja lämpötilan muutoksille.
Sellaisissa kohdissa joissa eri materiaalit ovat tiukasti sidoksisa toisiinsa aiheuttavat erilaiset lämpölaajenemiskertoimet jännityksiä tai välyksiä osien välille. Esimerkiksi tiukaksi säädetty teräs/ messinki ruuvivaihde alumiinisessa rungossa saattaa jumiutua. Muoviset suojakannet teräsputkien päissä voivat haljeta jne. Muovit kovenevat ja haurastuvat pakkasessa. Johtojen eristeet voivat jäykistyä niin että taipumisen sijaan ne taittuvat, erityisesti PVC-eristeiset.

Kaizu

juha_k:
EQ-typpisen jalustan rasvat voi hyytyä kylmemmässä kuin -20 astetta.
Ongelmasta selviää purkamanlla, putsaamalla ja voitelemalla meikäläisiin oloihin sopivalla rasvalla.

Maksutov- tyyppisen putken tarkennusmekanismi voi tehdä saman tempun, ainakaan minut Skymaxini tarkennusruuvi ei pyöri enää -30 asteessa.
Ei ole ollut rohkeutta purkaa putkea asian korjaamiseksi ja harvoin on tarvettakaan käyttää putkea noin kylmässä.
Tarkennus on -20 asteen lämpötilassa kankeahko mutta toimii.
EQ 3-2 jalusta menee hieman kankeaksi mutta toimii vielä.
Säilytän putkeani kylmässä ulkovarastossa.

Mitenhän lie halvemmat GoTo- tyyppiset jalustat pelannevat arktisissa oloissa?

Johdot menevät parin kympin pakkasessa ihan tönköksi => rikkoutumisvaara, johto voi murtua tai vääntää jopa liittimen/juotoksen irti piirilevyltä.

 

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta