Celestron Ultima 8 Pec

Aloittaja VeijoT, 11.02.2010, 22:00:03

« edellinen - seuraava »

VeijoT

Lainaus käyttäjältä: mistral - 23.02.2010, 12:02:01
Hieno  rakennelma tuo kiilasysteemi.
Mietin vaan onko sen kiinnitys jalustaan tarpeeksi jykevä.  Jos alumiinipellin paksuus on esim. 4mm niin se saattaa joustaa. Jos sen alle tai päälle lisäisi esim. 10mm paksun latan, tukevoittaisi se liitosta.

Näin muuten Lahden Kärkkäisellä tukevan näköisen vaaituskoneen jalustan. Oliko se 125 euroa, en tutkinut tarkemmin.

P.S.  Vai oliko tarkoitus tehdä siitä Bilteman autopukista matalampi parvekejalusta?

Tuo on 5 mm alumiinia, alempi taso hieman joustaa kun se on toistaiseksi vain 1 keskipultilla kolmijalassa, lopulliseen versioon tulee teräslevy tolpan päähän josta sen saa laajemmin kiinni.
Joo matala tolppa täytyis tehdä, tai sitten tuohon alumiiniin kiinnittää jonkunlaiset tassut noin 300 mm korkeat.

Tutkin suurennulasilla tuon matopyörän ja sieltä löytyi kuvassa näkyvä pieni roso, ei se ehkä vaikuta seurantaan kun se on hieman pois keskikohdalta, mutta hioin sen kuitenkin pois, ja vaihdoin rasvat -50 astetta kestävään.
Voi olla että tuo on tullut jo tehtaalla, ( ei näy juuri muuten kuin suurennuslasilla ) samalla säädin matopyörän päittäisvälykset ym, tuo osa on hyvin tehty, siinä on kaikki tarpeelliset säädöt.



Veijo T


VeijoT

Sain aamuyöstä nappatua yhden testikuvan 3 kertaisen ikkunalasin läpi, kuvasputkena oli 500mm.

Jalustassa ei olut käytössä PEC korjausta, ( menee muistista pois kun sähköt katkaisee )
Huomasin erään merkittävän asian, ja se on tuo jousi joka täytyy säätää määrätylle kireydelle, muuten jalusta joko edistää tai jätättää, tälläinen jousi olis syytä olla myös muissakin jalustoissa, jolloin kitka pysyy vakiona tuota isoa tuntiakselin pyörää vasten, myös voiteluaineen viskositeetti vaikuttaa moottorin kuormitukseen, tämän asian korjaisi moottorin tai vaihteen päässä oleva takaisin kytkentä ( encoder ).
Mutta loppujen lopussa on hyvä että tuota seurantaa voi tuolla jousella säätää.

Kuva jousesta
http://avaruus.kuvat.fi/kuvat/Ultima-8-Pec/Motor.jpg/_medium.jpg

Aikaisemin eilen sain 2000mm putkella seurannan pysymään 10min keskellä 20mm okulaarin viivaa.



Veijo T


Timpe

Lainaus käyttäjältä: VeijoT - 25.02.2010, 17:55:33
Huomasin erään merkittävän asian, ja se on tuo jousi joka täytyy säätää määrätylle kireydelle, muuten jalusta joko edistää tai jätättää, tälläinen jousi olis syytä olla myös muissakin jalustoissa, jolloin kitka pysyy vakiona tuota isoa tuntiakselin pyörää vasten

Projektisi näyttää edistyvän hienosti.  :smiley:
Gemini G41:n tekijätkin ovat tuon saman jousi-asian huomanneet, kun jalustassa on molemmissa matopyörissä jousivoimainen kireyden säätö. Tämän vuoksi Newton-putken tasapainotus pitääkin olla hyvin stabiili, jottei tuota jousta/jousiterästappia ylikuormiteta liikaa sen jäykkyyteen nähden. Lyhyellä SCT:llä tämä kohta ei ole niin kriittinen kuin omassa 150cm/24kg putkessani.
- Timo Inkinen

Kaizu

Se että jousen kuormitus vaikuttaa seurantanopeuteen on suunnitteluvirhe eikä toivottu ominaisuus. Oikein tehtynä servokäytön nopeuteen vaikuttaa vain enkooderin kautta tuleva takaisinkytkentä. Yleensä jousien tarkoituksen  on pitää välykset tunnetussa paikassa ja rajoittaa rakenteessa esiintyviä maksimivoimia. Näin vältetään liian suuret välykset ja vaihteiston jumiutuminen esim pakkasen takia. Sama asia saadaan aikaan oikeilla materiaalivalinnoilla ja tarkalla koneistuksella mutta se on kallista.

Kaizu
Kai Forssen

VeijoT

Sattuipa kerrankin jalusta jonka tuntiakselin nopeutta voi hienosäätää, kahvit tarjoaisin siille teknikolle joka mitoitti moottorin väätömomentin ihan "rajoille" insinöörihän ei tälläisia "suunnitteluvirheitä" tekisi  :azn:

Porasin 5mm reiän koteloon sopivalle kohdalle, nyt tuon tarvittavan hienosäädön voi tehdä kotelon ulkopuolelta.

Ilman tuota säätömahdollisuutta joutuis viritelemään autoguideria ym, vääntömomenttia tuossa silti näyttää piisaavan, kokeilin vääntää toista haarukkaa, jolloin moottorin ääni hieman muuttuu, lisää vääntämällä tuntiakselin jarru antaa sitten periksi eikä riko rattaita.

Veijo T





Kaizu

Aina ei voi voittaa, mutta joskus voi.
Kai Forssen