Havaintoja 2010 (newbies)

Aloittaja henrik.sirkku, 15.02.2010, 22:02:38

« edellinen - seuraava »

henrik.sirkku

Tänään tulin töistä ja pysähdyin pyöränni kanssa katselemaan upeata tähtitaivasta ja yritin nähdä ufoja/satelliitteja joita ennenkin olen nähnyt. Niitä on hemmetin mukava tiirailla ihan paljaalla silmällä.

Kummiskin kun olin lopettamassa tiirailua näin "kiven" eli meteoriitin? iskeytymisen ilmakehään ja se näkyi noin 1.5-2-5 sekuntia jos oikein löysän arvion heitän niin se menee kolmen sekunnin pintaan.
Ei ollut normaali tähdenlento kun niitä olen nähnyt satapäin, havainto tehtiin

15. helmikuuta 2010 klo 20:58-21:00 välisenä aikana ja se iskeytyi IDÄN suuntaan.

Piti oikein etsiä jokin sivu mihin tämän pystyi tulla vuodattamaan. "eli meni pohjoiseen päin mutta idässä näin, ja paikkakunta oli KEMI"
jos nyt jotain vielä pitää kertoa niin kysykää.

Topicin idea, pieniä havaintoja vuodelle 2010...

Kaizu

Olisi kiva jos viitsit täyttää tulipallolomakkeen. Se löytyy sivun ylälaidassa "Havainnot" kohdasta.
Näkyy tuosta tulleen jo muutama havaintoilmoitus. Havaintoja sotkee ilmavoimien yöharjoitus, ne kun ampuvat valopalloja omasuojaheittimillään.
Eroavat tulipalloista siinä että kaukaa katsoen näyttävät pysyvän pitkään paikoillaan ja palloja on useita. Lähellä taas ilmavoimien valopallot jyrisevät ensin ja vasta sitten valaisevat. Avaruuden tulipalloissa ääni, jos se on lainkaan kuultavissa, tulee yleensä minuutteja visuaalihavainnon jälkeen, verrattavissa kymmenien kilometrien päässä olevaan ukkoseen.

Kaizu
Kai Forssen

henrik.sirkku

joo yritin täyttää mutta virhettä pukkasi, pitääpi kokeilla terveellä järjenjuoksulla tuossa päivällä uudestaan.  :angry:

Kaizu

Testasin lomaketta ja näytti toimivan kun ensin muistaa kirjoitella jotakin kaikkiin *-merkittyihin kenttiin. Minäkin sain virheilmoituksen kun näytin paikan kartalta mutta en kirjoittanut paikkakunnan nimeä.

Kaizu
Kai Forssen

henrik.sirkku

#4
Joo toimihan se ilman ongelmia, vika oli täällä päässä varmaan kun nyt toimi ihan moitteetta, jokin korkeampi voima esti minua lähettämästä virheellistä ilman-suuntaa kun tarkasin kopassilla se olikin kaakossa eikä idässä  :cheesy:. Kiitos muuten vastauksista.

http://yle.fi/alueet/lappi/2010/02/outoja_valoilmioita_ivalossa_1459789.html?origin=rss

itsekkin näin nuo revontulet, tai ainakin jotkin revontulet koilisessa päin. 15 päivä meteoriitin jälkeen.

Ja 16-17  välisenä yönä näin verhomaisen violetin sävyisen valoilmiön lännessä, hieroin silmiäkin muutamaan otteeseen koska en ollut uskoa silmiäni koska verho oli niin hento ettei sitä heti erottanut, yksi selitys voisi olla tehtaasta paahtava valo jotenkin mutta en osaa selittää sitä valoilmiön muotoa, nyt tähän väliin surkea gimp piirustus, piirsin tummilla väreillä että muoto selviäisi mutta sävyt olivat vaikeasti erotettavissa miltei mustalla valosaasteisella taivaalla kuva: