Lidl ETX-70 lentokonebongaukseen

Aloittaja ken, 06.01.2010, 12:05:03

« edellinen - seuraava »

ken

Tervehdys

Sain tuttavalta mielenkiintoisen kysymyksen liittyen Lidlissä myytävään ETX-70 kaukoputkeen. Hän bongaa lentokoneita kiikareilla talon katolta.

1. Riittääkö tämän Meaden seurantanopeus matkustajkoneiden seuraamiseen?
2. Saako lentoradat ohjelmoitua samalla tavalla kun sateliittiseurannassa? Edellyttää tietysti kaapelin tietokoneelle.



Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

einari

1. Nopeus luultavasti riittää mutta haasteellista homma voi olla silti kapulan nappuloita painamalla.
Jos systeemiä saisi ohjattua joystickillä jossa myös nopeuden säätö olisi mahdollista niin homma helpottuisi (tällaisen systeemin kun saisi myös omaan ISS-bongailuun).

2. En oikein ymmärrä miten lentoradat saisi ohjelmoitua ja onko koneiden lentoradat muutenkaan niin samanlaisia.
___
Tapio

Pietari

Lentokoneiden radat on isoja, eikä kone aina mene rataa samassa kohtaa.

Una

Lisäksi lentokoneille ei myöskään voida laatia sekuntitarkkaa aikataulua toisin kuin satelliiteille, lentokoneiden toimintaan kun liittyy ihmiset melko oleellisesti ainakin toistaiseksi.

ken

Kiitos vastauksista.

Katsotaan miten kaveri onnistuu.
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

Timo Kuhmonen

Ajoittain käyn kerrostalon katolla, mm ilmakehän ilmiöitä tarkkailemassa. Hki-Vantaan kentälle tullessaan useasti koneita lentää täältä yli. Itse en ole millään kaukoputkella koneita sihtaillut, tuntuisi että pikkukiikari olisi tuossa melkein paras väline, esim joku 8*50 (tai jopa 8*35 päivällä). Jos on toisenlaisia kokemuksia, niin eipä sitä kannata minun vastaan alkaa väittämään.

Jos koneet menee matalalta (niin kuin täällä Espoon Karakalliossa) harjaantunut silmä uskoakseni huomaa niistä melkolailla yksityiskohtia. Kiikarilla tietysti näkee enemmän...

HenkkaM

Parvekkeelta kerran kokeilin katsoa hki-vantaalle lähestyvää lentokonetta "allekirjoituksessa" mainitulla putki jalustayhdistelmällä eikä kuva ehdi vakautua havainnointiin silloin kun koneen okulaarin päähän sai.
Nuo "allekirjoituksessa" mainitut kiikarit taas on käypäiset lentokone bongailuun ilmastakin.
Armeijalla saattaa olla tutkaohjattuja kaukonäkölaitteita lentokoneiden tunnistukseen, mutta niihin ei välttämättä rahat riitä vaikka hienoja olisivatkin.
Asian ulkopuolelta oman kokemukseni mukaan ainakin venäjällä käytetään ulkomaan matkustakone bongailuun hävittäjiä joilla lennetään lähituntumaan hetkeksi katsomaan "vierasta".
SW127MAK supatrak + ursa minor pro 3.0 goto
William optics dielectric diagonaali
Baader hyperion 21mm, 13mm ja 8mm
Moon and skyglow filtteri
Kiikari Kronos BPC 7x50 (valmistettu CCCP 1978)

Una

Lainaus käyttäjältä: HenkkaM - 10.01.2010, 01:03:45
Parvekkeelta kerran kokeilin katsoa hki-vantaalle lähestyvää lentokonetta "allekirjoituksessa" mainitulla putki jalustayhdistelmällä eikä kuva ehdi vakautua havainnointiin silloin kun koneen okulaarin päähän sai.
Nuo "allekirjoituksessa" mainitut kiikarit taas on käypäiset lentokone bongailuun ilmastakin.
Armeijalla saattaa olla tutkaohjattuja kaukonäkölaitteita lentokoneiden tunnistukseen, mutta niihin ei välttämättä rahat riitä vaikka hienoja olisivatkin.
Asian ulkopuolelta oman kokemukseni mukaan ainakin venäjällä käytetään ulkomaan matkustakone bongailuun hävittäjiä joilla lennetään lähituntumaan hetkeksi katsomaan "vierasta".

Taitaa vaatia ainakin jonkinlaisia radiolupia että saisi omaa tutkaa luvallisesti käyttää. Ja kyllä noita tunnistuslentoja ihan kotimaisilla horneteillakin tehdään lähes päivittäin.