Video vs still ?

Aloittaja Martti_R, 23.02.2016, 08:06:28

« edellinen - seuraava »

Martti_R

Olen harjoitellut taivaankappaleiden kuvausta hiukan aikaa ja äskettäin olin huomaavinani että saan kuusta pienempiä yksityoskohtia näkyviin kun käytän kamerani (OM-D E-M10) videomoodia ja siitä vielä ns. digitaalista telejatketta. Tuo jatke ymmärtääkseni käyttää vain hd videon verran pikseleitä kennon keskeltä.

Ymmärtääkös kukaan miksi tuo videon kuva vaikuttaa paremmalta kuin täyden resoluution still kuva ? Alla esimerkki still kuvasta (otettu raw:na kaukolaukaisimella ja yritetty käsitellä niin hyväksi kuin mahdollista) videoplayerin pysäytyskuvan päällä:

https://drive.google.com/open?id=0B6NKOFkBToD3V2xFOWxxa0UzenM

Aluksi olin oikein tyytyväinen kun sain parannusta kuvaan (ja olen vieläkin) mutta olishan se kiva jos ymmärtäisi miksi tuo still kuva on tuommoista suttua ja sen sijaan saisi koko kennon verran hyväluutuista kuvaa kerralla :-)

t. Martti

Kettu-Pekka

Ei suora vastaus kysymykseen mutta laita videopätkä vaikkapa Registaxiin pinottavaksi niin saat vielä verrattomasti paremman lopputuloksen.

Lauri Kangas

Paljonkos oli stillikuvassa valotusaikaa?

Martti_R

Kiitti kommenteista,  pinoamista tuli kokeiltua, mutta ensin PIPP:llä videon purkua frameiksi ja sen jälkeen Autostakkert2-ohjelmaa ja pieneksi pettymyksekseni laatu ei enää siinä parantunut paljoakaan, verrattuna esim siihen mitä Deep Sky Stacker tekee Andromedan kuville :-). Täytyypä koittaa vielä tuota Registax:iakin (tai itseasiassa sitäkin kokeilin mutta niihin raw-kuviin ja niiden kanssa se oli niin hidas / kaatuileva / tms että en älynnyt syöttää sille suoraan videota )

Valotusaikaa en pääse nyt tarkistamaan mutta muistelen kokeilleeni eri ISOilla siten että aika vaihteli 1/50-1/200s. En huomannut merkittävää eroa kuvanlaadussa eri yrityksillä mutta varsin epäjärjästelmällistä kokeiluahan tuo oli. Minkälainen aika olisi sopiva kun objektiivina oli 300mm f4 + 2x telejatke ? Valitettavasti en tunne kameraani riittävän hyvin osatakseni sanoa aiheuttavatko jotkin suljinajat värinöitä kuviin tms :-(

Martti

Kettu-Pekka

Ainakin Registaxilla videota ei tarvitse erikseen purkaa frameiksi, softa hoitaa sen itte. Ja laittaa saannoksi vaikkapa 80 prosenttia niin jää pahimmat väreilyt pois.

einari

#5
Ei kannata tosiaan muuntaa videota frameiksi. Jos ei Autostakkert tai Registax ymmärrä suoraan kameran videota niin muuntaa sen PIPP:llä muotoon jota ymmärretään.
Itse useimmiten pinoan videosta korkeintaan 50% (kelin pitää olla tosi hyvä ja tasalaatuinen jos enemmän).
Autostakkertin pinoamistulos ei suoraan ole kovin ihmeellinen, eli sille pitää myöhemmin pitää tehdä terävöitystä - voi käyttää Autostakkertin "Sharpen Images"-täppää jolloin tekee 2 versiota joista toista on terävöitetty ja sitten voi viedä pinotun kuvan Registaxiin ja käyttää sen Wavelet-säätöjä.
___
Tapio

Martti_R

Näytti olevan nuo valotusajat stillkuvissa kuitenkin 1/100-1/300s.

t. Martti