Leica B20-60x zoom-okulaarin modaus 2" okulaariksi

Aloittaja Timpe, 23.01.2010, 16:15:57

« edellinen - seuraava »

Timpe

Omistan tähtikaukoputkien rinnalla myös Leica APO Televid maakaukoputken, jossa on käytössä myös 20x-60x zoom-okulaari. Cloudy Nightsin foorumilla oli hiljattain artikkeli, jossa kerrottiin kokemuksia vastaavan Leica-zoomin käytöstä tähtikaukoputken kanssa. Tätä tarkoitusta varten Leica okulaarin oma kiinnitysbajonetti pitäisi muuttaa 2" vakiokokoiseksi, jotta zoomin saa kiiinni tähtiputkeen. Tuosta artikkelista löytyi kuva tästä virityksestä, muttei suoraan tarkoitukseen sopivaa sovitinrenkaan tyyppiä. Aikani Baaderin luetteloa selattuani sieltä löytyikin sopiva kappale tähän väliin, jonka tiedot laitan tähän alle:
  2408150 #16 2"/T-2 Nose Piece and Camera adapter (same as used by SBIG) 25,50€

Kolmen lisäreiän poraamisella Baaderin renkaaseen ja niiden kierteistämisellä syntyi helposti tarkoitukseen sopiva 2" adapteri, joka on tukevasti kiinni okulaarin omassa bajonetissa kolmella M4x8 pidätinruuvilla. Kiitokset jälleen kerran hyvästä palvelusta Teknofokuksen Hannu Määttäselle, joka toimitti tarpeisiini sopivat osat parissa päivässä! :smiley:
Kuvat alla kertonevat kaiken tarpeellisen tästä sovituksesta. Zoomista saatavat suurennukset ovat omassa 300/1500 putkessani 68...205x välillä ja Barlowilla 136...410x, joten olisikohan tästä patentista hyväksi planeetta/kuuokulaariksi, jolla saa seeingin salliman maksisuurennuksen vaivatta käyttöön? (CN:n kaveri kehui myös tätä vanhaa Leican 22-7.3 mm (20x-60x) zoomia, vaikka tuossa testissä esittely keskittyikin uuden törkykalliin 25x-50x zoomin testiin.)

Edit: Testikatselu tehty, Leica-zoomi toimii hyvin Newtonissa ja tarjoaa tarkan, kontrastikkaan (ja seeing-rajoitteisen) kuvan ainakin Kuusta.
- Timo Inkinen

Tikkis

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 23.01.2010, 16:15:57
Kolmen lisäreiän poraamisella Baaderin renkaaseen ja niiden kierteistämisellä syntyi helposti tarkoitukseen sopiva 2" adapteri, joka on tukevasti kiinni okulaarin omassa bajonetissa kolmella M4x8 pidätinruuvilla. Kiitokset jälleen kerran hyvästä palvelusta Teknofokuksen Hannu Määttäselle, joka toimitti tarpeisiini sopivat osat parissa päivässä!

Leican maakaukoputkiokulaareja on ennenkin käytetty teleskooppiokulaareina. Leica jopa valmistaa 1,25" sovitetta, jolla okulaarin voi kiinnittää tähtikaukoputkeen. Olen itse soveltanut menestyksekkäästi Leican 20-60x zoomokulaaria tähtikäyttöön. Poraamisen asemesta kiinnitin okulaarin kahden tuuman soviteholkkiin vahvan epoksiliiman avulla. Näin okulaarin voi palauttaa vaurioitta takaisin alkuperäiseen kuosiinsa.

Tikkis
Itse koottu 480 mm, f/9 Apokromaatti moottorijalustalla,  Sky-Watcher Black Diamond ED 120 linssikaukoputki Giro ALtAz -jalustalla.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Tikkis - 26.01.2010, 06:51:18
Leica jopa valmistaa 1,25" sovitetta, jolla okulaarin voi kiinnittää tähtikaukoputkeen. Olen itse soveltanut menestyksekkäästi Leican 20-60x zoomokulaaria tähtikäyttöön. Poraamisen asemesta kiinnitin okulaarin kahden tuuman soviteholkkiin vahvan epoksiliiman avulla. Näin okulaarin voi palauttaa vaurioitta takaisin alkuperäiseen kuosiinsa.

Leican 1.25" sovite oli itselleni tuntematon, muttei tuo baaderin 2" rengaskaan ollut kallis hankinta. Tuota kuvailemaasi liimauksen purettavuutta en nyt ymmärtänyt eli kuinka saat kiinteän liimauksen poistettua okulaarin bajonetista ja osat erilleen?
Itselläni porauksia tarvittiin kolme kappaletta ja ne tulivat tuohon Baaderin 2" renkaan kylkeen (Leicaan ei tehty mitään muutoksia). Näissä rei'issä on sitten kolme kuusiokolo/pidätinruuvia, jotka puristuvat okulaarin alkuperäisen bajonetin sivuihin kiinni ja asemoivat samalla Baaderin sovitinrenkaan keskelle okulaaria. Baaderin renkaan toisen pään T-kierre menee sopivasti Leica-okulaarin bajonetin kannassa olevaan uraan, joten tuenta on itse asiassa varsin tukeva jo kolmella lukitusruuvilla ja T-kierresovituksella.
- Timo Inkinen