Moottoriosan vaihtaminen seurantamoottoriin

Aloittaja Kastle, 19.01.2010, 00:27:05

« edellinen - seuraava »

Kastle

Simple Type Man kysyy tyhmiä koskien Simple Type EQ1 -seurantamoottoria, joka osoittautui rakenteeltaan meikäläisen käsiin turhankin heppoiseksi tapaukseksi. Näytti ja tuntui moottori lelulta jo alkujaankin.

Esipuhe: ruuvatessani moottorin liitintä kaukoputken RA-akseliin, tulikin väännettyä turhan lujaa ja sehän jumittui paikalleen. Rautasahalla liitin irti ja roskiin, jonka jälkeen miettimään omatekoista vaihtoehtoa. Sellaisen sainkin tehtyä, mutta kiinnittäessäni sitä moottorin akseliin, nytkähti akseli moottorin sisältä pois paikoiltaan eikä pyöri enää (sisällä näkyvä hammasratas pyörii, mutta ei osu akseliin).

Josta päästäänkin itse kysymykseen: voiko ko. härpäkkeeseen vaihtaa itse moottoriosaa kuinka helposti? En sähköjutuista ymmärrä juuri muuta kuin kitaran piuhojen kolvausten ja jonkin muun yhtä yksinkertaisen päälle.


E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com

Kaizu

Olettaisin että olet kuitenkin kytkenyt vaihteiston akselin kaukoputkeen. Ne seurantalaitteet joita olen nähnyt EQ-jalustoihin myytävän sisältävät vaihteen ja moottorin.
Useimpiin moottori-vaihdepaketteihin moottorin voi vaihtaa. Joissakin se on kiinni ruuveilla joissakin niittaamalla ja joissain valettu na samaan pakettiin vaihteen kanssa. Viimeisin on hankalin. Moottorin akselilla on hammaspyörä, joka pyörittää vaihteistossa olevaa kaveriaan. Hammaspyörä pitää saada ehjänä uuden moottorin akselille. Hommana ei vaikea mutta vaikeampi kuin kaksi jo tekemääsi kokeilua.
Moottorin pitää olla mekaanisesti ja sähköisesti sopiva.

Kaizu
Kai Forssen

Kastle

#2
Sori, puurot ja vellit meni yöllä sekaisin. Pitää tutustua laitteen sisuksiin, oppiihan tässä samalla uutta. Entäpä koko moottori-vaihdepaketin vaihto (siis tämä tällä sivulla näkyvä kierrejohdon päässä oleva härpäke http://www.leadbeaterhome.fsnet.co.uk/pisp5.htm ) - lieköhän tuollaisia varaosina/käytettynä/jne myynnissä?

E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com

Jussi Koponen

Meikäläiseltä saattaa EHKÄ irrota myytäksi tuo Eq1:n moottori. Selviääpi tässä viikon sisällä.