NGC 2237-9, NGC 2244 Rosettesumu

Aloittaja Vesa Kankare, 23.12.2006, 01:50:21

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

Tällainen räpsy tuli otettua pilvien ja tuulen seassa. Kokeilin tällä kertaa synteettistä vihreää kanavaa Ha:OIII kuvalle vähän samaan tyyliin kuin viime Sky & Telescopessa oli esitetty.



Lisätietoja Blogissa
Vesku
www.vkastronomy.com

Oscuro

#1
Kyllä on hieno kuva, aivan uskomattoman näköinen. Pitää varmaan itsekin ruveta tähtikuvausta harrastamaan sitten kun minulla on paljon ylimääräistä aikaa ja rahaa.  :D
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Sombrero

Kyllä silmä lepää tätä kuvaa katsottaessa. 8)
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

Juhku

Vou. Taas hieno kuva Veskulta! vahvat on värit. Olet kyllä foorumin parhaimpia ellet jopa paras valokuvaaja.

Vesa Kankare

Vesku
www.vkastronomy.com

Toni

Ei voi muuta kuin yhtyä edellisiin kommentteihin. Rosette on kaunis kohde ja H-Alfa tuo sen loistavasti esille. Minun pitäisi yrittää havaita kohde visuaalisesti vielä tänä talvena, tosin se vaatii reilusti yli kuutta rajamagnitudiksi. Se taitaakin vaatia suodattimen käyttöä ja Järvenpään valoista pakenemista.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

Never

Lainaus käyttäjältä: Toni - 24.12.2006, 13:48:43Minun pitäisi yrittää havaita kohde visuaalisesti vielä tänä talvena, tosin se vaatii reilusti yli kuutta rajamagnitudiksi. Se taitaakin vaatia suodattimen käyttöä ja Järvenpään valoista pakenemista.

Suosittelen ehdottomasti O-III suodinta, pientä suurennosta ja hyvää hämäränäköä. Rajamagnitudiksi kyllä riittää alle 6, onhan omassanikin rajamagnitudi ollut vain 5.6. Toisaalta jos onnistut näkemään mm. IC 443 ja IC 405 Järvenpäästä, pitäisi NGC 2237 olla lähes naurettavan helppo. IC 443 varsinkin on todella vaikea ja IC 405 on osittain vielä heijastussumut joten filtterit ovat yleisesti vain haitaksi. Tässä näkyviin tuo oma nopeasti piirretty versioni:


Kohdehan näkynee myös paljain silmin hyvissä olosuhteissa mutta itselläni on lähinnä sellanen vaikutelma että NGC 2244 on se joka siinä näkyy. UHC filtteri silmän eteen niin häviää koko Orion ja rajamagnitudi laskee ~3 magnitudilla.

Hyvää Joulua,

Jaakko

Timo-Pekka Metsälä

Minäkin kuvasin Rosette-sumua. Koko sumu ei vaan mahtunut kuvaan. Kuvassa näkyy ns. Bokin globuuleja, joista saattaa ajan myötä syntyä uusia tähtiä. Väärävärikuva (ns. Hubble-paletti). Valotus Ha, O-III, S-II 4x10 minuuttia kukin.



t. Timo-Pekka

ps. On muuten Veskunkin kuva hieno!

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 29.12.2006, 13:47:27
Minäkin kuvasin Rosette-sumua. Koko sumu ei vaan mahtunut kuvaan. Kuvassa näkyy ns. Bokin globuuleja, joista saattaa ajan myötä syntyä uusia tähtiä. Väärävärikuva (ns. Hubble-paletti). Valotus Ha, O-III, S-II 4x10 minuuttia kukin.
Ei hullumpi tämä sinunkaan otos! Rosette on kyllä hieno kohde kapeakaistaisille suotimille!

Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 29.12.2006, 13:47:27
ps. On muuten Veskunkin kuva hieno!
Kiitos! Mulla on uusi versio työn alla, valottelin eilen uusiksi 60+90min Ha:OIII Rosettea. Tällä kertaa käytössä oli filtteritasku. On muuten karvan verran näppärämpää vaihtaa filtteriä... Laitan kuvan näytille jahka saan sen valmiiksi.
Vesku
www.vkastronomy.com

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 29.12.2006, 13:47:27
Minäkin kuvasin Rosette-sumua. Koko sumu ei vaan mahtunut kuvaan. Kuvassa näkyy ns. Bokin globuuleja, joista saattaa ajan myötä syntyä uusia tähtiä. Väärävärikuva (ns. Hubble-paletti). Valotus Ha, O-III, S-II 4x10 minuuttia kukin.

t. Timo-Pekka

Mukavan oloinen kuva. Näillä kapeakaistaisilla suotimilla saa kyllä aivan uudenlaisia ulottuvuuksia vanhoista tutuista esiin. Vielä vaan vähän lisää valotusta (vai tuliko puut jo vastaan?).
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: petrike - 29.12.2006, 15:36:48
(Vielä vaan vähän lisää valotusta (vai tuliko puut jo vastaan?).
Tuli. Mun kuvauspaikalta tuon kohteen havaintoikkuna on noin 3 tuntia ja siitäkin ottaa osan pois taloyhtiön lipputanko.

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 29.12.2006, 15:49:42
Mun kuvauspaikalta tuon kohteen havaintoikkuna on noin 3 tuntia ja siitäkin ottaa osan pois taloyhtiön lipputanko.

Sillälailla, no kuitenkin parempi kun minulla. Rosette näkyy meidän pihaan tasan 10 minuuttia pienestä raosta puiden välissä. Olen jo vakavissani miettinyt kaukoputken viemistä katolle  >:(
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Vesa Kankare

Tässä uusintayritys. Ei tuo paljoa parantunut muuten, kuin että resoluutiota on lopputuloksessa hieman enemmän, vai mitä ootte mieltä? Suodintaskun kanssa suotimen vaihto käy kameraan koskematta, joten kuvien välille ei tule kiertymää mikä verotti hieman edellistä kuvaa reunoilta. Virittelin myös autoguideria ja nyt se seuraa pikkasen timmimmin tuon jalustan virheitä.



Valotusta 2h30m (1h Ha 13nm + 1h30m OIII 13nm), Modattu Canon 350d, SW ED Pro 80 @ f6. Ha:sG:OIII (sG=Ha*OIII)

Lisätietoja ja isompia versioita Blogissa
Vesku
www.vkastronomy.com

tapioe

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 29.12.2006, 19:12:39
Tässä uusintayritys. Ei tuo paljoa parantunut muuten, kuin että resoluutiota on lopputuloksessa hieman enemmän, vai mitä ootte mieltä?

Tämä on kerta kaikkisen hieno viritys, taputuksia kuvaajalle!

tapioe
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

PetriKe

Aamu yön varhaisina tunteina tornin automaattisessio nappasi tästä tunnin valotuksen, samalla kun näin unta paremmasta putkesta :) Tämä kohde on myös yksi talven projekteista, joten lisävaloa on tähänkin luvassa. Kaikkiaan torni toimi moitteettomasti ja viimeinen darkki oli otettu seitsemän maissa aamulla.



Ja täällä hiukan ISOMPI räpsy.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa