Helmiäispilvet kaudella 2009-2010

Aloittaja MarkoM, 07.01.2010, 00:08:06

« edellinen - seuraava »

MarkoM

Eilen bongasin iltaruskon seassa himmeästi hehkuvat helmiäispilvet, omalta osaltani tämän talven ensimmäiset:



Kamera: Canon EOS 50D  Pvm: 06.01.2010 17:15:35 ISO: 640 Valotus: 1/25 Aukko: f/5.6 Polttoväli: 115mm

(Kamerassa oli vielä kesäaika eli oikea aika on 16:15:35)

Pari kuvaa lisää galleriassa...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Immo

Itse tarkkailin eilen iltapäivällä auringonlaskun suuntaa useamman tunnin ajan ja näin myös Markon kuvaamien kaltaisia pilviä.
Ne tosiaan olivat kovasti heikkojen helmiäisten kaltaisia, mutta en visuaalihavainnoillani voinut varmistua pilvien todellista luonnetta.

Minkälainenhan tilanne tuolla ylhäällä ilmakehässä eilen oli, olivatko olosuhteet sellaiset, että helmiäisiä olisi voinut syntyä?

Timo Kuhmonen

Itsekin olen yrittänyt helmiäisiä bongailla. Kunnollisista helmiäisistä on itselläni melkolailla aikaa. Muistaakseni vuonna 95 - tai jotain sinne päin. Tunnistus oli silloin helppoa, värit olivat tosi selvät...

En tarkkaan osaa sanoa mistä johtuu, mutta heikkojen helmiäisten osalta tunnistus on minulle melko vaikeaa (esim sellainen tapaus mikä yllä kuvassa on). Yleensä tuossa tapauksessa tulkitsen mahdolliset helmiäiset kauempana ruskon seassa näkyviksi tavallisiksi pilviksi.