Osittainen kuunpimennys 31.12 2009 iltayöllä

Aloittaja Erik Pirtala, 30.12.2009, 02:50:09

« edellinen - seuraava »

Bigvilzu

Todella hyvä kuva! hyvä että ees josain päin suomia näky

tidzu

Voi kun olisi kunnon välineet täällä Thaimaassa.  :sad:  Ihan *sniif* hyviä kuvia on teillä. :cry: Tahkiksella on tosi upea!
Tino L.

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 31.12.2009, 18:41:12
Etelä-Pohjanmaalla Kuu näkyy jonkinlaisen "udun" läpi melko hyvin, joten ellei se (utu) tuosta tihene niin pimennys näkynee suhteellisen hyvin täälläpäin, joten maakunnan harrastajat: ylös, ulos ja havaitsemaan...

Loppujen lopuksi osittainen pimennys näkyi sitten osittain havaintopaikasta riippuen. Ilmajoella pimennyksen alkuhetkellä Kuu näkyi ohuen pilvikerroksen läpi melko selvästi, mutta hieman ennen puoltaväliä taivas oli jo paksumman pilvikerroksen peitossa ja satoi lunta. Kahdeksan kilometriä etelämmäs eli Koskenkorvalla Kuu näkyi koko illan ohuen utukerroksen läpi kohtalaisen hyvin, eli muutaman kilometrin matkalla tilanne voi vaihtua yllättävän nopeasti.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Pietari

Upeita kuvia kaikilla. Itse en voinnut kahtoa, kun oli pilvistä. :angry:

OS

En itse nähnyt tuota kuunpimennystä, joten ihmettelen hieman sitä, että siitä otetuissa kuvissa pimentynyt alue näyttää olevan joko kaakko-eteläsuunnassa ta sitten luode-pohjoissuunnassa. Kummalta puolelta kuu pimentyi? Onko mahdollista, että molemmat vaihtoehdot ovat näkyneet?  :huh:

Timpe

Lainaus käyttäjältä: OS - 01.01.2010, 16:31:26
En itse nähnyt tuota kuunpimennystä, joten ihmettelen hieman sitä, että siitä otetuissa kuvissa pimentynyt alue näyttää olevan joko kaakko-eteläsuunnassa ta sitten luode-pohjoissuunnassa. Kummalta puolelta kuu pimentyi? Onko mahdollista, että molemmat vaihtoehdot ovat näkyneet?  :huh:

Myös Hyvinkäällä Kuu pimentyi pilvien taakse (sekä ennen että jälkeen oli ohimeneviä selkeitä jaksoja). Pimennyksen olisi pitänyt näkyä näin:
    http://shadowandsubstance.com/2009%2012%2031%20partial/2009Dec31partial.htm
Osa porukasta ei ole viitsinyt kääntää kuvaa oikeaan asentoon ennen tänne lähettämistä  :undecided:
- Timo Inkinen

TT

Lainaus käyttäjältä: OS - 01.01.2010, 16:31:26
En itse nähnyt tuota kuunpimennystä, joten ihmettelen hieman sitä, että siitä otetuissa kuvissa pimentynyt alue näyttää olevan joko kaakko-eteläsuunnassa ta sitten luode-pohjoissuunnassa. Kummalta puolelta kuu pimentyi? Onko mahdollista, että molemmat vaihtoehdot ovat näkyneet?  :huh:

Minun kuvassani pimennys on ylänurkassa, koska käytin kulmapeiliä.

EDIT: Niin ja siis pimennys ei voi näkyä kuin yhdeltä puolelta, se ei vaihtele sitä, eri suunnat johtuvat kaukoputkista.

Ja taidan minäkin jatkossa kääntää kuvani, ettei satu sekaannuksia.
Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

VeikkoM

Kuu, planeetat ja komeetat toivoo raportteja myös jaostoon.

Jos ette ole jo raportoineet havaintoja ja kuvianne kuuplan-l@ursa.fi-listalla ja haluatte
tässä viestiketjussa kertomanne tulokset huomioitavaksi, niin laittamaan minulle
postia osoitteeseen kuuplan [ät] ursa.fi tahi yksityisviestillä foorumille.   Näin tiedän,
että haluatte antaa kontribuutiota myös jaostolle.

--------

Keliryhmän tietoon säähavainnot:

Laittakaapa raportteja, miten kuunpimennys 31.12.2009 näkyi missäkin päin Suomea.
Raportit vain osittaisen vaiheen (klo 20.52-21.54) näkymisestä:

* selkeää (=ei mitään pilviä)
* melkein selkeää
* puolipilvistä
* melko pilvistä
* pilvistä (=ei näkynyt ollenkaan)
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

OS

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 01.01.2010, 18:05:31
Pimennyksen olisi pitänyt näkyä näin:
    http://shadowandsubstance.com/2009%2012%2031%20partial/2009Dec31partial.htm
Osa porukasta ei ole viitsinyt kääntää kuvaa oikeaan asentoon ennen tänne lähettämistä  :undecided:

Kiitos.

Lauri Kangas




Hyvää uuttavuotta Fuengirolasta Espanjan aurinkorannikolta. Pimennys näkyi aika mainiosti.

jones

#40
Tervehdys,

Näin Raumalla, utuista oli..
Jouni Kiiskilä

VeikkoM

Kuu, planeetat ja komeetat -jaostolle raportoidut kuunpimennyshavainnot ja -kuvat
on kerätty osoitteeseen:

http://www.ursa.fi/ursa/jaostot/kpk/kuu/pimennykset/311209/

Myös pieni uutinen pimennyksen näkymisestä Ursan jaostouutisissa:
http://www.ursa.fi/blogit/jaostot/index.php?title=kuupimennys_nakyi_vaihtelevissa_olosuhte

Havaintoja ja täydennyksiä niihin otetaan edelleen vastaan.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

herzi

Näin Liedossa, osittainen kuunpimennys ja 22 asteen rengashalo.
Kuva on panoraama+hdr neljästä valotuksesta. Teknisestä monimutkaisuudesta huolimatta luulen päässeeni tulokseen, joka kuvaa sitä 'miltä silloin näytti'


Timpe

Lainaus käyttäjältä: herzi - 02.01.2010, 20:45:05
Näin Liedossa, osittainen kuunpimennys ja 22 asteen rengashalo. Kuva on panoraama+hdr neljästä valotuksesta.

Hieno lopputulos HDR-koosteesta, kannatti tehdä! Omat systeemitkin tukisivat näiden tekemistä, mutten ole perehtynyt tähän vielä tarkemmin (näemmä opiskelu kannattaisi tämän perusteella), very cool (kirjaimellisestikin?)!  :cool:
- Timo Inkinen

herzi

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 02.01.2010, 21:19:26
very cool (kirjaimellisestikin?)!  :cool:

Kylmä kyllä oli, muttei sitä ehtinyt oikein ajattelemaan. Oli kevyttä draamaa kuvan oton yhteydessä.
Olimme vanhempien luona 'maalla' uutta vuotta viettämässä ja olin valmistautunut kuvailemaan pimennystä Canon 5d+tele -yhdistelmällä.
Siinä sitten pihalla kuvaillessani täydellisimmillään olevaa pimennystä, yhtäkkiä vaimon tarkat silmät huomasivat miten halo alkaa kajastamaan kuun ympärillä. Siitäpä paniikki alkoi, koska allekirjoittaneella ei ollut mitään laajakulmaista optiikkaa mukana. Kiireellä kaivamaan jostain esiin pikkusiskon Nikon d40:tä kittiobjektiivilla (onneksi sellainen oli sentään lähimailla) Siinä sitten räpeltämään (en ole oikein sinut Nikonin logiikan kanssa) "mistä tähän saa raw:in" "miksi tämä ei tarkenna" "miksi ei laukea ja antaa erroria". Eihän kamerassa ollut edes muistikortttia sisällä. Sitä sitten metsästämään hirveällä vimmalla. Viimein sain muistikortinkin ja laitoin kameran laulamaan.
Mutta hiki tosiaan tuli. Koskaan ei ole tähtitaivaan kuvailu ollut minulla noin kiireistä. Tulos sentään oli käyttökelpoinen  :cool: