Kannettava epäkunnossa

Aloittaja TuRe, 26.12.2009, 11:04:07

« edellinen - seuraava »

TuRe

Olin varustanut läppärin (n. 3 v vanha) seurantatähden lukitsemista varten, mutta se sanoi yhteistyön irti. Sitä ei saa millään käynnistymään, eli lienee kovalevy rikki. Onko siiitä enää mihinkään muuhun kuin romuksi.
Tuomo Repo

Una

Varmaksi ei näillä taustatiedoilla pysty sanomaan mutta jos kerrot siitä vähän lisää niin saa vähän tarkempaa käsitystä. Kovalevyn vaihto ei sinällään mikään kovin kummoinen operaatio ole, ohjelmat toki joutuu asentelemaan uudelleen. Liikkuvassa käytössä järkevin (ja hieman kalliimpi) vaihtoehto voisi olla SSD-levy, joka ei sisällä lainkaan liikkuvia osia.

Juha-Matti Penttilä

Oletko mitenkään suojannut kannettavaa tietokonettasi ulkoilman lämpötilalta? Kovalevyt saattavat viottua jos kylmässä ilmassa käynnistää koneen. Kovalevyn vaihtamalla tietokoneesi saattaa toimia normaalisti. Suosittelisin viemään sen johonkin tietokoneliikkeeseen.

Reilu vuosi sitten laitoin lähemmäs kymmenen vuotta vanhan pöytäkoneen lämpöeristetyyn laatikkoon, johon lisäksi laitoin 200 wattisen pakkasvahdin. Tätä tietokonetta olen käyttänyt tähtitornilla jalustan seurannan sekä kameroiden ohjauksessa. Laatikkoon voi rakentaa vaikka ikkunan, josta näkee näytölle.

Tuolta löytyy minun kuvia observatorio pc:n laatikosta: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=2621.0
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

Kaizu

Expertin avajaistarjouksena oli mini-PC XP:llä hintaan 199E ja vähän parempi versio oli 299E. Minä en nykyisillä korjaushinnoilla suosittelisi kolme vuotta vanhan PC:n korjauttamista. Korjaaminen voi olla taloudellisesti järkevää jos osaa itse vaihtaa komponentit jolloin korjauksen hinnaksi muodostuu komponentin hankintahinta. Jos korjaukseen sisältyy suomalaisittain verotettu työn hinta sekä kuljetus ja nouto ja varaosat, maksaa korjaus yleensä enemmän kuin mitä ko. koneesta saa myydessä (tai millä hintaa saa vastaavan käytetyn).
Suosittelen uuden hankintaa.

Kaizu
Kai Forssen

Anssi Mäntykivi

Tuleeko näytölle mitään jos ei niin voi olla myös emolevy sökö.
Kallis operaatio liikkeessä.
Anssi Mäntykivi

Marko.J

Pimahtaneen kiintolevyn (320 Gt) vaihto vaimon läppäriin maksoi Akaalaisessa atk-huollossa töineen ja levyineen 130 € (Levy 90 € ja työ 40 €). Jos koneen emolevy on sökö, maksaa helposti useita satasia eikä kannata.

Kuvauskäytössä ulkosalla minulla on lähes halvin mahdollinen mini-PC, maksoi muistaakseni alle 250 €.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

TuRe

Kone ei vielä ole ollut pakkasessa ollenkaan. Havaintosuojakäyttöä varten on alumiininen, eristetty pakki, johon olen näytön taakse asentanut lämpötyynyn. Tässä se ei vielä ehtinyt olla. Näyttöön tulee tekstit: Vikasietotila, Vikasietotila ja verkkotoiminnot, Vikasietorivi komentorivi, Viimeisin toimiva kokoonpano ja Normaali Windowsin käynnistys. Siirry haluamaasi vaihtoehtoon nuolinäppäimellä.
Mikään vaihtoehdoista ei kelpaa. Saattoi olla, että kovaan Aapeli- pelaamiseen ( 7v ) kone hyytyi, ainakin se hidastui useasti ennen lopullista sammumista. 
Tuomo Repo

tähti_ville

Heippa Tuomo,

Oletkos jo kokeillut sitä että otat akun pois ja näin kone nollaantuu koska kyllä se näkyy käynnistuvän jos kerran näytolle tuollaiset tekstit tulloopi? Meinaan sitä jotta joskus mullakin on kone jumittunut noin ja se konsti on auttanut.

terveisin Antti

TuRe

Akun irroittaminenkaan ei auttanut.
Tuomo Repo

Anssi Mäntykivi

Anssi Mäntykivi

Timo Kuhmonen

Työpaikallani olen viimeisen kymmenen vuoden ajan käytätnyt kannettavia koneita. Ovat olleet keskimääräistä hintavampia (aina tämäkään ei takaa kestävyyttä). Niissäkin yksilöissä keskimääräinen elinkä on ollut kolme...neljä vuotta. Kiintolevyt paukahtaa yleensä ensimmäiseksi. Tämä kone millä viestiä kirjoitan, on pysynyt vielä toistakseksi kunnossa (kop kop). Mutta epäilen että saattaa mennä rikki melko pian.

En lähtisi kolme vuotta vanhaa konetta huoltoon viemään. Jos koneen diagnostiikka käynnistettäessä antaa jonkin virhekoodin (valmistajakohtaisen) siitä voi ehkä jotain päätellä. Muuten suosittelisin uuden koneen hankintaa.

Timpe

Täällä olisi tieto siitä, kuinka tuollaisen 3-5 vuotta vanhan, boottaamisvaiheessa jumivan koneen saattaa saada kuntoon ilman lisäkustannuksia. Olen itse korjannut vastaavia vikoja noin 4-6 kpl (hiukan riippuen vian luokittelusta) ja aina nuo ovat lähteneet pelittämään tämän korjauksen jälkeen  :shocked: Tarvittavat välineet rajoittuvat ristipääruuvimeisseliin ja torx-ruuvimeisseliin, lyhyt opastus korjaukseen tulee tässä alla. (Jos tuntuu, ettet ymmärrä kuinka homma tehdään, niin sitten tietokonehuolto kutsuu ja vaihtaa koneeseen (luultavasti tarpeettomasti) uuden kiintolevyn  :tongue:)

Toimenpiteet:
1.) irroita kiintolevy kannettavasta (useimmiten koneen pohjassa pari ristipääruuvia ja kiintolevy lähtee irti koneesta omassa kelkassaan sivulle vetäen).
2.) irroita kiintolevy kiinnityskelkastaan (pura suojapellit yms.)
3.) paikallista kiintolevyn ohjainkortti, joka on kiinni kiintolevyssä 4-6 torx-ruuvilla
4.) irroita (varovasti!) ohjainkortin torx-ruuvit (älä hukkaa mitään ruuveja!)
5.) paikallista ohjainkortilta löytyvät tinatut juotosalueet (pädit), joita vasten kiintolevyn puolella olevat jousivoimaiset liittimet/piikkirimat painautuvat kun ohjainkortti on ruuvattuna kiinni. Kiintolevyn askelmoottorille tulee neljä jousiliitintä ja datan siirtoa varten on 12-16-pin piikkirimaliitin keskemmällä korttia.
6.) vian syy on yleensä näiden liitinkontaktien hapettuminen -> korjataan tilanne raaputtamalla kevyesti (!) kapealla meisselinkärjellä (tms.) ohjainkortilla olevat juotospädit kiiltäviksi. Huom. ÄLÄ raaputa liikaa tinausta, jolloin pädien tinaus leviää ja tekee oikosulun pädien välille!
7.) toista sama raaputus kiintolevyn puolelta löytyviin jousivoimaisiin liittimiin ja piikkirimoihin. Käytä tarvittaessa suurennuslasia + runsasta valoa apuna ja ÄLÄ raaputa liian kovakouraisesti, jotta liittimet taipuvat (kevyt raapaisu piikin päältä riittää). Nyt kaikki liittimet ovat puhtaina ja valmiina käyttöön.
8.) kiinnitä ohjainkortti paikalleen kiintolevyyn torx-ruuveilla ja kiintolevy edelleen omaan kiinnityskelkaansa + koko yksikkö takaisin kannettavaasi ristipääruuveilla.
9. ) kokeile boottaako kone nyt kunnialla loppuun saakka
10.) onnittele itseäsi ilmaisesta korjauksesta!


Kiintolevyvalmistajat ovat jo kauan aikaa sitten laskeneet, että tuollainen mekaaninen liitinpiikin painuminen juotospädin tinaan riittää keskimäärin 3-5 vuoden takuuajaksi, muttei yhtään pidemmäksi aikaa. Näin bisnes pyörii, eikä takuuaikana tule liikaa takuukorjattavia kiintolevyvikaisia laitteita huoltoon saakka :evil:

Ai niin, disclaimeri sanoo, että omalla vastuulla sitten kaikki korjaukset, itselläni tämä kikka toimii, mutta "YMMV sanoo jenkki..."
- Timo Inkinen

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Repo - 26.12.2009, 14:49:30
Kone ei vielä ole ollut pakkasessa ollenkaan. Havaintosuojakäyttöä varten on alumiininen, eristetty pakki, johon olen näytön taakse asentanut lämpötyynyn. Tässä se ei vielä ehtinyt olla. Näyttöön tulee tekstit: Vikasietotila, Vikasietotila ja verkkotoiminnot, Vikasietorivi komentorivi, Viimeisin toimiva kokoonpano ja Normaali Windowsin käynnistys. Siirry haluamaasi vaihtoehtoon nuolinäppäimellä.

Tuo viittaa kyllä Windowsin korruptoitumiseen, en usko että itse koneessa on välttämättä mitään fyysistä vikaa. Pääseeko vikasietotilaan sisään, vai kaatuuko käyttis siinäkin?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

TuRe

Kiitos Timpe erinomaisesta ohjeesta. Saatan kokeilla sitä jossain vaiheessa, kun nämä pilvet pysyy näköjään kk- kaupalla Etelä-Suomen yllä, tai sitten on suolainen pakkanen.
Vikasietotila tai muukaan vaihtoehto ei päästä eteenpäin.
Tuomo Repo

iosainio

GaryP viittasikin korruptioon. Koskapa näytönohjain toimii ja ilmeisesti näppiskin, itse lähtisin fixmbr / palautuskonsoli -linjalla liikeelle. Onko koneessa romppuasema? Vaihtoehtona voisi kokeilla myös korjaavaa asennusta asennuslevyltä.

Ohjelmalliset tavat ovat kuitenkin helpompia, kuin rautavikojen haut.