Suodin syvään taivaaseen?

Aloittaja Pietari, 20.12.2009, 22:12:45

« edellinen - seuraava »

Pietari

Mikä suodin olisi hyvä syvän taivaan havaintoihin?

Meade-mad

Suosittelen oma-aloitteisuutta, jotta voit tarkentaa kysymystäsi.

Perustietoa vaikkapa suodinkauppiaan sivulta:

http://www.ylva-astronomia.fi/suotimet.htm

Kohteet ja niistä vapautuva säteily poikkeaa hurjasti toisistaan, joten yhtä oikeaa vastausta ei ole.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Caze

Meade-mad puhuu asiaa, tutki rauhassa tarjontaa ja kerro, minkälaisiin kohteisiin tarvitsisit suodinta. Yksi suodin ei yleensä sovi kaikille syväntaivaan kohteille.

Pietari

Katon pääasiassa galakseja ja sumuja.

Meade-mad

Mitkä suotimet näyttäisivät olevan Ylvan (Bader) listalla soveliaita galakseille? Miksi?

Entä eri sumutyypeille? Miksi?

Miksi yksi suodin ei käy kaikkeen?

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Caze

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että aina ei sama suodin kelpaa kaikkeen. Kohteiden säteily ja itse kohteet ovat niin erilaisia, että yksi ja sama suodin ei välttämättä
käy kaikkiin kohteisiin. Mutta kyseessähän on oma mielipiteeni ja jotkut pärjäävät samalla suotimella kaikissa kohteissa tai ilman suodinta.

Marko.J

Jos varaa olisi vain yhteen filtteriin ja tarkoituksena katsella ds-kohteita, päätyisin itse aluksi UHC-suodattimeen, sopii monille sumuille.

Mutta kuten Meade-mad ja muut tuossa edellä tähdensivät, ennen suodinten hankkimista on todellakin syytä täsmentää omia tarpeita ja tutustua eri filttereiden ominaisuuksiin ja siihen, mille kohteille ne sopivat. Sitten ei tarvi kirota jälkeenpäin, että foorumilla neuvottiin ostamaan ihan p**ka filtteri ja rahat meni sinne surullisenkuuluisaan ja pohjattomaan kankkulan kaivoon.

Itse tulin ilman filttereitä toimeen harrastukseni 20 ensimmäistä vuotta, joten aika pitkälle pärjää visuaalihavainnoissa ilmankin, etenkin jos on edes joten kuten valosaasteeton katselupaikka.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Timpe

Kannattaa muistaa myös sellainen seikka, että suodin nimensä mukaisesti suodattaa valoa pois kaukoputken tuottamasta kuvasta. Mitä jyrkempi/kapeakaistaisempi suodin, sitä vähemmän valoa jää silmälle ja sen näkösoluille havaittavaksi. Useimpien suotimien jippo on siinä, että ne parantavat kohteen erottumista taustataivaasta esim. blokkaamalla muita aallonpituuksia paitsi itse pääkohteen valoa. Tällainen suotimen toiminta tuottaa putkessasi käytännössä kontrastikkaamman, mutta samalla myös visuaalisesti pimeämmän kuvan.
- Timo Inkinen

MikaHoo

Olen miettinyt että onko käyttämäni kapeakaistasuotimet OIII ja SI huonolaatuisia kun HA-suotimella tähdet ihan nättejä, mutta OIII ja SI-suotimilla tähdet leviävät turhan leveiksi palloiksi. Ha on Optolong ja SI Baader valmistama suodin. OIII en tiedä minkä valmistajan on. Lähdenkö siis suodinostoksille vai saako tähdet pienemmiksi jollain kuvaus/editointi-tekniikalla ?
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

einari

Ha-suotimilla perinteisesti saa pienemmät tähdet.
Kuinka monta nm on suodattimiesi leveys ?
Kapeammalla kaistalla voi saada paremmat tähdet.
Myös prosessoimalla saa kyllä pienennettyä tähtiä - tähän eri tapoja ja mitä softaa käyttääkin.
___
Tapio

MikaHoo

OIII on 10nm ja SI 8nm. Ha taisi olla 12nm. Editointiin olen käyttänyt PI:tä.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

Mikko_L

Aiheen aloittaja taisi kuitenkin kysellä visuaalihavaintojen tiimoilta, ei valokuvauksesta.  Emissiosumuihin toimii UHC tai O-III, kaikissa muissa kohteissa suodatin vain tekee kuvasta pimeämmän.  Käyttötarkoituksessaan ne toimivat kyllä joskus yllättävänkin hyvin.

Mutta paras suodatin on kumisuodatin, eli pakkaat kaukoputken autoon ja ajat kauas kaupungista pois valosaasteen alta. 

-Mikko
36/50/76/127/250mm

einari

Aiheen aloittaja vuonna 2009 - kyllä oli visuaalisuotimista kyse, mutta MikaHoo - valokuvauksesta.
___
Tapio