Tulipallo Seinäjoella 3.12.2009 (ehkä sittenkin lentokone)

Aloittaja phekkis, 03.12.2009, 21:01:27

« edellinen - seuraava »

MikkoM

Lainaus käyttäjältä: Jarmo Moilanen - 04.12.2009, 11:25:41
Jos on onnekas ja kone lentää sopivassa geometriassa auringon suhteen niin runko saattaa heijastaa hetken auringonvaloa ja aiheuttaa vielä aidomman näköisen tulipallon vanoineen ja kaikkineen.

Jepulis, aikanaan kun vielä eteläisemmässä suomessa asustelin, niin aina välillä työpäivän jälkeen kun ajelin länsiväylää Kirkkonummea kohden, oli helsinki-vantaalta nosemassa/laskeutumassa oleva lentokone + aurinko sopivissa asemissa toisiinsa nähden ja näki noita upeita "tulipalloja". Tokihan noita näkee jokapaikassa jossa on lentokoneita ja auringonvaloa, mutta tuo on ainakin hyvä bongauspaikka :)

MarkoM

Sahannevan observatoriolla on useasti kuluneen syksyn aikana havaittu suunnilleen noihin aikoihin (14:30 ±15min) lentokoneen kulkevan pohjoisesta etelään, joten en yhtään ihmettelisi vaikka kyseessä olisi sama reittikone. Melko lyhyen ajan sisällä tuosta on yleensä tavannut mennä toinen kone suunnilleen idästä länteen.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

almeteo

Aivan selvä suihkumoottoreilla varustettu lentokone. Minkään meteoriitin, tai avaruusromun törmääminen ilmakehään ei tule kysymykseen, sillä kohteen vauhti oli aivan liian hidas. Alpo R.

Astronautiskelija

Lainaus käyttäjältä: almeteo - 04.12.2009, 18:35:57
Aivan selvä suihkumoottoreilla varustettu lentokone. Minkään meteoriitin, tai avaruusromun törmääminen ilmakehään ei tule kysymykseen, sillä kohteen vauhti oli aivan liian hidas. Alpo R.

Mistä päättelet koneen olleen suihkumoottoreilla varustettu?
The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo

Kaizu

Karkeita yleistyksiä:
Bolidit lentävät hitaimmillaankin 30 kertaa nopeammin (7,5km/s= 27000km/h) kuin matkustajalentokone. 100 kertainenkin nopeus (25km/s= 90000km/h) on aika tavallinen mutta niistä ei sitten alas asti tule kuin pölyä vuosien päästä. Elleivät ole tosi isoja, silloinkin tulee alas pölyä vuosien päästä mutta saatamme olla osa sitä pölyä. Vikkelimmät bolidit taitavat yltää 300 kertaiseen matkustajakoneen nopeuteen (75km/s=270000km/h).
Ne tulevat "vastapalloon", niiden ratanopeus summautuu maan ratanopeuteen, aamuyöstä itäpuolella taivasta.

Kaizu
Kai Forssen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: phekkis - 03.12.2009, 22:28:15
Jep, kyllä tämä alkaa tuolta lentokoneelta yhä enempi vaikuttamaan, olkoonkin että kyseessä saattoi hyvinkin olla tuollainen tapaus:

Hieno kuva, mutta kannattaisi laittaa teksti-linkkinä foorumille. Tällaiset tekstin sekaan upotukset ovat tekijänoikeudellisesti kuumaa kamaa ja siksi epätoivottavia, jollet omista kuvan tekijänoikeuksia. :police:   Siis näin (URL-tageilla): http://www.istc.ru/istc/istc.nsf/va_WebResources/newsletter/$file/contrail01.jpg
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 04.12.2009, 22:24:43Siis näin (URL-tageilla): http://www.istc.ru/istc/istc.nsf/va_WebResources/newsletter/$file/contrail01.jpg

Ammattilaisvinkki: Jos haluat pelkän osoitteen, voit pasteta sen suoraan ilman tageja ja foorumisofta hoitaa siitä klikattavan. Jos haluat oman tekstin linkiksi, tarvii tagit.

vanttmi

Ja tässä yhdenlainen "harha". Muutama vuosi sitten kuvasin käsivaralta Kymin lentokentällä länteen menevän ohilentäjän. Lentokonetta kuvasin, mutta lopputulos oli tämä - jota voi sitten tituleerata lähes miksi tahansa. Matkustajakone kumminkin. Tuo flygradar on hyvä juttu, sillä pystyy treenaamaan/tarkentamaan nopeasti havaintojen mm. suunnat ja etäisyydet - kunhan singahtaa pihalta sisälle näytön ääreen ....



Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 04.12.2009, 03:38:40
Tasaisin väliajoin pukkaa havaintoja joissa lentokoneita luullaan meteoriiteiksi. Niille on lähes kaikille yhteistä se, että havainnot ovat aina auringonlaskun suuntaan, kone on korkealla ja kulkee lähes suoraan poispäin havaitsijasta. Usein havainnot päätyvät uutisiinkin asti. Olen itsekin pannut merkille tällaisia tilanteita usein. Näyttävät ihan hienoilta, täsmälleen tuollaiselta kuin kuvissasi. Jos olet nähnyt tähdenlentoja yöllä, niin siitä saat vähän arviota miten nopeasti oikeat tulipallot liikkuvat taivaalla. Ne eivät kestä useita minuutteja.

Rengonjärven kentän kanssa tuolla koneella ei ole mitään tekemistä. Se on kymmenen kertaa kauempana kuin kenttä, eli ohittanut sen aikoja sitten. Todennäköisesti joku iso liikennelentokone (näyttää kaksimoottoriselta, A330 tai B777?). Jos lentimähärvelissä oli ADS-B päällä, niitä voi kurkkia tuolta: www.flygradar.nu. Harmi ettei tuossa ole historiatoimintoa.
vanttmi
---------------------------------------------------
Myrskyrintama Kaakkois-Suomi
http://users.kymp.net/p409930a/index.html

Valokuvat:
https://picasaweb.google.com/110858584893622891646

Canon EOS 7D, Canon SX280 HS, Samsung Pro815

almeteo

Mistä päättelet koneen olleen suihkumoottoreilla varustettu?

Vastaus: kahdesta savuvanasta, jotka koneen perässä näkyy.
Alpo R.

almeteo

Mistä päättelet koneen olleen suihkumoottoreilla varustettu?

Vastaus: kahdesta savuvanasta, jotka koneen perässä näkyy.
Alpo R.

Lisäys: tai oikeasti kahdesta ilmankosteuden tiivistymisvanoista savuhiukkasten ympärille.
Alpo R.

Astronautiskelija

Lainaus käyttäjältä: almeteo - 05.12.2009, 17:18:53
Mistä päättelet koneen olleen suihkumoottoreilla varustettu?

Vastaus: kahdesta savuvanasta, jotka koneen perässä näkyy.
Alpo R.

Lisäys: tai oikeasti kahdesta ilmankosteuden tiivistymisvanoista savuhiukkasten ympärille.
Alpo R.

Juu, mutta tiivistymisvanasta ei voi päätellä koneen moottorityyppiä.
The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo

almeteo

Juu, mutta tiivistymisvanasta ei voi päätellä koneen moottorityyppiä.

Vastaus: jonkun tyypin suihkukoneita kummiskin, sillä enpä ole koskaan potkurikoneen perässä tiivistymisvanoja nähnyt.
Kotipaikkani(Pälkäne) yli lentää toistakymmentä matkustajakonetta päivittäin(varsinkin viikonloppuisin), välillä Düsseldorf Saksa- Osaka Japani ja hyvin usein kirkkaalla ilmalla suihkumoottorikoneiden(tarkistettu kiikarilla) perässä näkyy kirkkaat tiivistymisvanat, videolla nähdyn  tavoin(varsinkin kun koneet on havaitsijasta auringon puolella, yleensä lounaassa). Lentokoneiden reitti Suomessa kulkee linjalla Turku- Tampere(SE- puolelta)- Jyväskylä- Joensuu. Jatkaen Novaja Semnja-(Venäjä) saaren S-kärkeä viistäen Japaniin ja takaisin samaa reittiä.
Alpo R.

vanttmi

Vanhempi sukupolvi ainakin keskeisemmässä Euroopassa näki näitä korkealla lentäneiden mäntämoottorikoneiden vanoja kuten oheinen kuvalinkki osoittaa http://jazzroc.files.wordpress.com/2008/11/prop-b-17_flying_fortress.jpg

Lainaus käyttäjältä: almeteo - 05.12.2009, 18:38:06
... tiivistymisvanasta ei voi päätellä koneen moottorityyppiä ...  jonkun tyypin suihkukoneita kummiskin, sillä enpä ole koskaan potkurikoneen perässä tiivistymisvanoja nähnyt ...
Alpo R.
vanttmi
---------------------------------------------------
Myrskyrintama Kaakkois-Suomi
http://users.kymp.net/p409930a/index.html

Valokuvat:
https://picasaweb.google.com/110858584893622891646

Canon EOS 7D, Canon SX280 HS, Samsung Pro815

Timo Kantola

Timo Kantola

HenkkaM

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 05.12.2009, 19:16:26
Juu, ei siihen tarvita aina edes moottoria:
http://contrailscience.com/wp-content/uploads/stork_contrail.jpg

EDIT:  :grin:
Hahhaa! Onneksi on omat hampaat kun tekarit olis lentäny kyllä nurkkaan sen verran repesin tuolle kuvalle. :laugh:
SW127MAK supatrak + ursa minor pro 3.0 goto
William optics dielectric diagonaali
Baader hyperion 21mm, 13mm ja 8mm
Moon and skyglow filtteri
Kiikari Kronos BPC 7x50 (valmistettu CCCP 1978)