Komeetan pyrstö 4/2006 ilmestynyt

Aloittaja Seppo Linnaluoto, 20.12.2006, 15:12:41

« edellinen - seuraava »

Seppo Linnaluoto

Hei!

Tähtitieteellinen yhdistys Kirkkonummen Komeetta julkaisee Komeetan pyrstö -lehteä 4 kertaa vuodessa.

Nyt verkkoon on ilmestynyt sen numeron 4/2006 sekä pdf- että html-versiot.

Osoitteet ovat:

http://www.ursa.fi/yhd/komeetta/komeetta4-2006.htm ja
http://www.ursa.fi/yhd/komeetta/Komeetta-4-2006.pdf

Pdf-versio on samanlainen kuin paperinen lehti, paitsi että kaikki kuvat ovat värillisiä. Html-versio on erilainen. Siinä on mm. runsaasti linkkejä mm. wikipedian artikkeleihin.

Mitä sitten lehti sisältää?

Siinä on
- talven tähtitaivas
- Komeetan tapahtumakalenteri
- saunailta Aarnolla
- Komeetan talvileiri 26.1.-28.1.2007
- Tieteen päivät 10.-14.1.2007: tähtiharrastajaa kiinnostavat asiat
- muuttuvien tähtien havaintoja
- hirveää lohikäärmettä kokoamassa
- Uusi tähdenlentoparvi, Ursan lehdistötiedote
- esitelmien lyhennelmät:
  Hiukkaset ja pimeä aine
  Eksoplaneetat

Kannessa komea Antti Kuosmasen ottama kuva Sirppisumusta ja takakannessa Kuplasumusta

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi

TuRe

Komea kuva Sirppisumusta. Otettu 200f4 putkella. Minua kiinnosta myös mainittu putki. Voisiko Antilta saada lisätietoja putken ominaisuuksista kuvaukseen (digijärkkäri) ja miten paha koma-virhe on noin nopealla putkella.
Tuomo Repo

Never

#2
LainaaSirppisumu eli NGC 6888, joka on Joutsenen tähtikuviossa sijaitseva supernovajäänne.

NGC 6888 on niitä mukavia kohteita joista ei vieläkään oikein tiedetä mikä se on. Olen kuullut ainakin "kuplasta" jonka WR keskustähti itse on sylkenyt ulos ja siihen vielä päälle supernova räjähdys tähden mahdollisesta kumppanista joka selittäisi jotain säteilyä. Itse 6888 tulee usein vain merkattua emissiosumuksi turvallisuussyistä :) Toisaalta, ei mua kannata kyllä kuunnellakaan koska on tultu liikaa harrastettua liikuntalajeja joissa saa turhia iskuja päähän :)

Authors: Y.-H. Chu, M.A. Guerrero, R.A. Gruendl (University of Illinois)
Bubbles and Superbubbles - An isolated massive star can blow a bubble, while a group of massive stars can blow superbubbles.

/Jake

PS. Muistin juuri että Risto Heikkilän Syvä Taivaassa on juttua kohteesta... sivulla 105.