Geminidit 2009

Aloittaja PETK, 10.12.2009, 20:12:44

« edellinen - seuraava »

LK

Kyllähän noita kolmisenkymmentä eilen iltasella tuli bongattua. Muutama tosiaan pidempi. Sitten näkyi noin 20:35-20:45 etelän suunnalla matalalla oikein hieno ja pitkä, ja ei kyllä luultavimmin ollut Gemini. Tiedä sitten jos se tuli himmeänä yli taivaan ja syttyi vasta etelän suunnalla. On tuo tarttunut varmaan jonkun meteoriittikameraan. Havaintopaikkani on Iisalmi.

AapoLe

#31
Lainaus käyttäjältä: LK - 14.12.2009, 10:11:29
Kyllähän noita kolmisenkymmentä eilen iltasella tuli bongattua. Muutama tosiaan pidempi. Sitten näkyi noin 20:35-20:45 etelän suunnalla matalalla oikein hieno ja pitkä, ja ei kyllä luultavimmin ollut Gemini. Tiedä sitten jos se tuli himmeänä yli taivaan ja syttyi vasta etelän suunnalla. On tuo tarttunut varmaan jonkun meteoriittikameraan. Havaintopaikkani on Iisalmi.

Lähes identtinen oli minunkin lopullinen saaliini. Laskin puolen yön aikoihin tähdenlentojen tiheyttä (70s+100s+45s+9s+17s+66s) / 6 = ~51.6 ja sepä olikin Tähtitieteen Perusteet kirjan taulukon arvo Geminidien maksimille. Syksyn aiempien maksimien ajankohdat ovat menneet ohi pilvisen sään takia ja nämä olivat hieno elämys.

Täälläkin (Joensuu) näkyi yksi muita kookkaampi, ajankohta oli tosin klo 22:30-23:00.

Jarmo Moilanen

Lainaus käyttäjältä: haggish - 14.12.2009, 01:37:25
Kävin katselemassa vähän reilun tunnin tuossa 22-23 pellolla jossa valosaaste oli vähäinen. Reilu 30 kpl näky joista n.5 kappaletta oli suurempia ja monen sekunnin kestoisia. Missä menee ero normaalin tähdenlennon ja tulipallon välillä ?(Olen kohtuullisen uusi harrastaja tällä saralla).
Venusta (-4 magnitudia) kirkkaammat lasketaan tulipalloiksi.

Vaalan tulipallokameroiden saalis viime yöltä:
All-sky kamera (koko taivas, näkee vain +1 magnitudia kirkkaammat meteorit): 112 meteoria.
SW-kamera (laajakulmainen kamera, näkee +3 magnitudia kirkkaammat): 267 meteoria.

Osa SW-kameran meteoreista näkyi luonnollisesti myös all-sky kameran kuvissa. En jaksanut tarkistaa moniko.

Valtaosa geminidejä ja joukossa useita tulipalloluokkaa olevia. Muutama vähän parempi.
Jarmo

Antti

Oli täällä Mikkelissäkin tosi hieno havaintoyö meteorien osalta. Ilmakehä oli melko rauhallinen, tähdet tuikkivat hyvin vähän. Ilmassa tosin näytti olevan jonkinlaista utua eikä taivas ollut täysin pimeä, mutta meteorit erottuivat tosi hyvin. Pakkasta oli yöllä -20 astetta ja puiden pauke kaikui hyvin pakkasessa. Aloitin havaintoni vähän yli kello 3.

Kello 3:45 aikaan olin nähnyt noin puolen tunnin aikana 14 meteoria. Yksi meteoreista oli erittäin kirkas ja pitkäkestoinen, noin 2 sekuntia. Kyseinen meteori oli selvästi kirkkaampi kuin taivaalla näkyneet tähdet. Sanoisin, että jopa Jupiteria kirkkaampi. Magnitudiksi voisin veikata suunnilleen -3. Väriltään meteori oli oranssi. Ja mikä hienointa, tämä meteori jätti jälkeensä jopa savuvanan!

Yksi muita selvästi kirkkaampi tähdenlento näkyi vielä noin kello 4. Tämäkin oli hieman pitempikestoinen.Väriltään meteori oli mielestäni sinertävä.

Keskitin havaintoni kello 3:45 ja 4:30 välille. Tänä aikana tähdenlentoja näkyi jatkuvasti eri puolilla taivasta. Yhteensä havaitsin muutamia kymmeniä meteoreja.

Nukkumaan pääsin kello viiden aikoihin aamulla.  :smiley:



   
Antti Laihonen
Kuvagalleriani: http://antinkuvat.kuvat.fi/kuvat/

jovu

#34
Summakuva sunnuntai-maanantai yöltä (noin 22...06), pilvisiä kuvia on karsittu pois.
http://picasaweb.google.com/jovu.picasa
Yhteensä UFOCapture nappasi ko. yöltä 186 meteoria.

Videopätkä isommista meteoreista löytyy samasta paikasta.

Esko Lyytinen

Liitän UFOO-ohjelman ( UO2 ) ground-karttakuvan yhteisistä yöltä 2009.12.13/14 niiltä asemilta joilta olen saanut dataa ko ohjelman hyväksymillä tiedostomuodoilla.

Esko

Esko Lyytinen

#36
Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 15.12.2009, 22:22:59
...
Tämä oli ehkä komein, lähes tulipallo. Tarttunut kennolle 14.12. klo 22.44.

Minulle tuo heitti tulipallokameraan hilaspektrin kuvan ulkopuolelta (oikealta). Liitän siitä 2 minuuitn summakuvan.
On nuo pystyviivat kuvan oikeassa yläneljänneksessä. Vaatii noin (-7 tai) -8 magnitudisen täältä Hesasta katsoen, jotta tuonkin verran tulee.
Tuli kyllä itse tulipallokin ainakin kahteen tulipallokameraan. (Kuvaajat laittakoon kuvat itse jos haluavat.)

Käsittelin edellisenä yönä yhden geminidin jonka sammumikorkeus oli niinkiin alhainen kuin noin 36 tai 37 km, josta jo pieni grammaluokan meteoriittisiru lienee tullut alas asti (huolimata noin 35 km/s tulonopeudesta). Tämä sattaa olla suunnilleen samaa luokkaa joten ehkä joskus sopivalla ajalla tätäkin tarkemmin tutkailisin mutta en nyt ihan hetimiten kun on kohtalisesti hommaa joka tapauksessa näiden geminidien ym kanssa. Jos/kun rupean käsittelemään niin ehkä mittaan myös "linjan" (ja alun ja lopun koordinaatit) sinun kuvastasi. Kyselen sitten tarkemmin havaintopaikkasi koordinaatteja.

Esko

PETK

Hei.
Panen liitteeksi kuvakaappauksen excel-tiedostosta. Siinä on tulipallokameran nappaamat Geminidit 13-15.12 päiviltä.
Klo aika on UT. Tuossa noin maksimin aikana oli pakkassumua, siksi näyttää laskevaa trendiä vaikka pitäisi olla toisinpäin.
Pekka
Pekka Kokko

Timo Kantola

Tässä sama Pieksämäen suunnasta minkä J.Mäntylä oli kuvannut 14.12 klo 22:44
Timo Kantola

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 17.12.2009, 11:00:37
Tässä sama Pieksämäen suunnasta minkä J.Mäntylä oli kuvannut 14.12 klo 22:44
Mielenkiintoista. Pieksämäellä tämä näyttää menneen Orionin läpi, kun Hämeessä se on mennyt Procyonin ohi.
Tuostahan voisi koordinaattien avulla laskea paikan, mistä meteoriitti on syöksynyt ilmakehään.

Jorma M.
Kangasala

Esko Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 17.12.2009, 16:41:09
Mielenkiintoista. Pieksämäellä tämä näyttää menneen Orionin läpi, kun Hämeessä se on mennyt Procyonin ohi.
Tuostahan voisi koordinaattien avulla laskea paikan, mistä meteoriitti on syöksynyt ilmakehään.

Juu, se juuri muun ohella (sammumiskorkeus kiinnostaisi enemmänkin kuin alku) tulisi käsitelyyn, kunhan toivon mukaan pääsen niin pitkälle, "ajankäytössä".

Esko

Alfa_UMi

Itse tuli havaittua noita jonkin verran. En havainnoinnut kovin tarkkaan. Juttu meni näin:

13.12. satuin menemään kait noin puoli kolme yöllä parvekkeelle ihmettelemään säätä. Muutaman sekunnin oleilun lopuksi näin kirkkaan pitkän tähden lennon tulevan zeniitistä ~10 asteen korkeudelle etelä horisontista. Menin nukkumaan haltioissani  :grin:.

Sitten vasta päivällä tuli tutkittua Ursan sivuja ja huomasin tiedot geminideistä. Näin ollen päättelin yöllisen tähden lennon olleen geminidi, koska se oli kirkas, ei niin nopea ja 2.30 kaksoset olivat korkealla etelässä.

14.12. ilta kuuden jälkeen oli Hyvinkään Sveitsin lukion tähtitieteen kurssin tähtinäytäntö, jossa olin assistenttina. Illan mittaan tuli nähtyä monta tähden lentoa - nimittäin epätavallisen paljon. Osan on täytynyt olla geminidejä.
12x50 kiikari
20X30 monokiikari

J.Tuukkanen

#42
Juu muutamia oli asema kuvannut.
Jari Tuukkanen

Esko Lyytinen

Meteorijaoston apuvetäjä Markku Nissinen haluaisia (pikapuoliin) havaintoja tämän vuoden Geminideistä, valokuvia (tai tulipallokamerakuvia), numeroita ja/tai kertomuksia. Ei tarvitse olla mitään IMO-luokan standarditason havaintoja.
Hän ei ota täältä foorumilta havaintoja vaan ainostaan sellaisia joita hänelle tätä tarkoitusta varten lähetetään. Kopioin alle hänen meteorit-listalle laittamansa viestin asiasta.
Lupasin hänelle laittaa pyynnön tänne.

Esko


"
Hei,

Geminidien maksimiyöksi ainakin selkeni laajalti Suomessa.

Havaintoja tai muuta materiaalia / havaintoselostuksia ei ole kuitenkaan
jaostoon asti kantautunut oikeastaan vielä ollenkaan.
Toivoisin, että ne jotka tekivät havaintoja tavalla tai toisella, niin
laittaisivat niitä tulemaan jaostolle yhteenvetoa varten. Alan tekemään
yhteenvetoa nyt viikonloppuna ja täydennän sitä sen mukaa, jos
tarvetta on. Yhteenveto tulee nettiin sekä Ursa Minor lehteen.

Itse olin havaitsemassa Jäppilässä pimeässä paikassa geminidien maksimiyönä digijärkkärillä.
Kuvistani on löytynyt jo 7 geminidimeteoria, mitä pidän ihan hyvänä määränä
parin - kolmen tunnin kuvaamisen tuloksena. Aktiivisuutta siis oli
ihan mukavasti. Pakkanen oli tosin aika kova, joka on varmasti verottanut
havaitsijoiden määrää. Pakkasen vuoksi en pystynyt tekemään laskenta visuaalihavaintoja.

Isokokoisetkin kuvat voi lähettää minun Soneran postiin, joka on
tässä viestissä mainittu.

Kiitos paljon tulevista havainnoista /havaintoselostuksista ja kuvista / kaikesta muustakin
materiaalista!

Terveisin,

Markku Nissinen
Meteorijaoston apuvetäjä
markku.nissinen(ät)pp.inet.fi
040-5877600
"