EQ6 leveyspiirisäädön modaus

Aloittaja Make, 18.08.2009, 23:33:45

« edellinen - seuraava »

Make

Törmäsin kätevään EQ6-jalustan leveyspiirin säätöä helpottavaan modaukseen netissä  ja tein sen itsekin muun jalustaremontin yhteydessä.

Ongelma: leveyspiirin säätö on varsinkin kovalla pakkasella liian jäykkä. Toisaalta vastapulteillakaan ei leveyspiiriä saa täysin jämäkästi paikalleen.

Ratkaisu: vaihdetaan leveyspiiriasteikkolevyn alla olevat kuusiokoloruuvit siipiruuveihin (M5). Tämän avulla leveyspiiriakselin voi löysätä napasuuntauksen ajaksi todella herkästi liikkuvaksi ja lukita jämäkästi, kun säätö on kohdallaan. Kuvat puhukoot puolestaan. Nuo ruuvit painavat sisempänä olevaa painelevyä, joka määrää nivelen jäykkyyden. Jokainen EQ6:tta -20C:ssä napasuunnannut tietää leveyspiirisäädön vaikeuden. Olen myös vaihtanut vastapultit parempiin kuin alkuperäiset, mikä helpottaa myös säätöä.

Leveyspiiriasteikko kannattaa nollata vatupassin kanssa ennen reikien poraamista levyyn. Reikien  paikat saa merkittyä kätevästi löysäämällä kuusiokoloruuvit ylös ja laittamalla sinitarraa levyn takapuolelle. Kun levyn painaa paikalleen, ruuvien paikat näkyvät painaumina sinitarrassa.

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Make - 18.08.2009, 23:33:45
Ongelma: leveyspiirin säätö on varsinkin kovalla pakkasella liian jäykkä. Toisaalta vastapulteillakaan ei leveyspiiriä saa täysin jämäkästi paikalleen.

Noissa vastapulteissa on lisäksi se ongelma, että näillä leveysasteilla pultti joutuu painamaan jalustan keskiosasta löytyvää "laattaa" aivan liian vinossa kulmassa, jotta ruuvisäädöstä saisi hyvin toimivaa ja herkästi säätöön vastaavaa. Tähän ei auta kuin lisätä tuonne laatan päähän lisää rautaa pultin ja laatan väliin, milla muutetaan ruuvin puristuskulmaa aiempaa loivemmaksi. Periaate saattaa selvitä tästä kuvasta ja jollei, niin jalustaa katselemalla ja säädön periaatetta miettimällä (tuo kuvan ratkaisu on "quick-and-dirty", joten kannattaa tehdä tätä siistimpi, vaikkei se toimivuuteen vaikuttaisikaan).
- Timo Inkinen

Timo Kuhmonen

Pitää harkita vastaava "laatan" modausta omaan HEQ-5:een. Sielläkin on sama ongelma, jos leveyspiirit on about 65 taikka yli....

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 19.08.2009, 16:37:33
Pitää harkita vastaava "laatan" modausta omaan HEQ-5:een. Sielläkin on sama ongelma, jos leveyspiirit on about 65 taikka yli....

Ja jos jalustan päällä on enempi painoa, niin tämä säätö alkaa kärsimään jo 60 leveyspiirillä. Tällöin mukaan tulee tuon säätöpultin taipuminen/käyristyminen yhdistettynä pultin pitkään, vapaana pyörivään osaan... (sehän kieritetään toiselta puolen lähes jalustan sisään)  :undecided:
- Timo Inkinen

Make


Alkuperäiset vastapultit ovat luvattoman löysiä. Siksipä vaihdoinkin paremmat (jäykemmät) tilalle. En tiedä, mistä kiinalaiset ovatkaan löytäneet niin vetelää rautaa niihin alkuperäisiin.

Pohjoisen vastapultin vahdoin tuollaiseen sormiruuvityyppiseen, joka mahdollistaa kätevän kiristämisen. Etelän puolelle se ei mahdu Kuopiossa (melkein 63. leveyspiiri), joten joudun käyttämään lenkkiavainta.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

GaryP

Me teimme kaverin kanssa tolpat siten että yläpäässä oli valmiiksi 45 asteen esikallistus, nimenomaan tuon takia että täällä se ei muuten oikein toimi. Noh, kaverilla on EQ6 pro, siine meni kaikki ok, mutta minulla on EQ5 ja siellä olikin valmiiksi tuo lisäpala edellisen omistajan toimesta helpottamassa kallistusta.
Ensi ihmetyksen jälkeen poistin palan ja jatkoin alkuperäisen suunnitelman mukaan. Sitten huomasinkin ettei toisen puolen lukitusta voinutkaan käyttää samasta syystä, heh... Ei auttanut kuin tehdä viritelmää, ja nyt se onkin sitten varsin tiukasti halutussa asteluvussa. Tai sielläpäin, n. 60,5 astetta näin alkuun jotta pääsee etsimään tarkemmin kallistusta tolpan jalustan avulla.

Mikä muuten mahtaa olla tarkka arvo täällä etelä-espoossa? Anybody?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timpe

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 19.08.2009, 17:20:42
Mikä muuten mahtaa olla tarkka arvo täällä etelä-espoossa? Anybody?

http://www.convertunits.com/distance/city/Espoo,+Finland
"Latitude:    60.2166667
60° 13' 0" N
60 degrees, 13 minutes, 0 seconds North" (?)
- Timo Inkinen

GaryP

#7
Eli jos muutetaan ihan desimaalimaailmaan, niin 60,2 on aika lähellä? Minulla kun on yhä se ongelma ettei partsilta näy pohjoisen tähteä, on aloitettava digitaalisen astemittarin avulla peruskulman asettaminen.

Kari

EDIT. No puusilmä vieköön, tuollahan se luki, 60,21...
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

pesa

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 19.08.2009, 16:25:50
Noissa vastapulteissa on lisäksi se ongelma, että näillä leveysasteilla pultti joutuu painamaan jalustan keskiosasta löytyvää "laattaa" aivan liian vinossa kulmassa, jotta ruuvisäädöstä saisi hyvin toimivaa ja herkästi säätöön vastaavaa. Tähän ei auta kuin lisätä tuonne laatan päähän lisää rautaa pultin ja laatan väliin, milla muutetaan ruuvin puristuskulmaa aiempaa loivemmaksi. Periaate saattaa selvitä tästä kuvasta ja jollei, niin jalustaa katselemalla ja säädön periaatetta miettimällä (tuo kuvan ratkaisu on "quick-and-dirty", joten kannattaa tehdä tätä siistimpi, vaikkei se toimivuuteen vaikuttaisikaan).

Hei

Lienekö kellään kokemusta CGEM'stä tämän asian suhteen?

Pena

Veijo T

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 19.08.2009, 16:25:50
Noissa vastapulteissa on lisäksi se ongelma, että näillä leveysasteilla pultti joutuu painamaan jalustan keskiosasta löytyvää "laattaa" aivan liian vinossa kulmassa, jotta ruuvisäädöstä saisi hyvin toimivaa ja herkästi säätöön vastaavaa. Tähän ei auta kuin lisätä tuonne laatan päähän lisää rautaa pultin ja laatan väliin, milla muutetaan ruuvin puristuskulmaa aiempaa loivemmaksi. Periaate saattaa selvitä tästä kuvasta ja jollei, niin jalustaa katselemalla ja säädön periaatetta miettimällä (tuo kuvan ratkaisu on "quick-and-dirty", joten kannattaa tehdä tätä siistimpi, vaikkei se toimivuuteen vaikuttaisikaan).

Hyvin on vielä Timpen entinen jalusta minulla toiminut tuolta osin, pultit vaihdoin jäykemmäksi. Juuri viime viikonloppuna säädin kulman kun arcturus tähti oli sopivasti idän suunnalla joka näkyy ja löytyy päivälläkin kun hakee tähden
Aurinko - Venus - Arcturus reittiä gotolla.  Neljän metrin polttovälillä säädin tähden ristikon keskelle, tähti pysyi noin puoli tuntia siinä. Jatkoin seurantaa kun arcturus oli etelän suunnalla, jolloin sain säädettyä myös tuntiakselin atsimuutin. ( kannattaa käyttää päivällä Arcuturusta tuntiakselin kohdistukseen ja seurata sitä koko päivä )

Jotenkin tuntuu siltä että minun SynScan kapulan kohdistustähdissä on liikaa eteläisen täivään tähtiä, oliskohan kapula tehty sinne.

Veijo T

keskone

Eniron karttapalvelu on helppo tapa etsiä havaintopaikan koordinaatit. Ne saa näkyviin sieltä vasemmalta GPS-koordinaatteja klikkaamalla.
Ari K.

Ari Haavisto

#11
Keväästä asti tuota SW Explorer 300P;tä (NEQ6PRO + 305/1500mm Newton+extra vastapainot ja vastapainoakselin jatko) käyttäneenä ja kerran jo leveyspiirisäätöpultin oikaisseena, nyt oli pakko tehdä modaus kun säätöpultti taas lipsui vastinkappaleensa yli.

Ohessa (huonoja, kännykkäkameran) kuvia täältä foorumilta löytämieni ideoiden innoittamana väkäämästäni palikasta jonka sitten kahdella M6 läpipultilla ja yhdellä M6 pultilla, jolle tein alkuperäiseen vastinpalaan kierteen ja kierreliiman, kiinnitin paikoilleen. Nuo leveyspiiriakselin muovilätkät oli Kiinalaiset sen verran lujasti liimanneet paikalleen, että ehjänä eivät lähteneet. Joku pyöreä tarralätkä sitten tilalle joka jättää nuo kitkaruuvit ja akselipultin näkyviin, jahka kerkiää. Taidanpa tehdä tuon Maken kertoman hienon sormiruuvimuutoksenkin vielä.

Alkuperäiset M10 leveyspiirisäätöruuvit oli sitten tosi letkeää rautaa. Eikun roskikseen ja tavalliset pultit tilalle. Täytyy vielä tehdä katkaistu 17mm lenkkiavain tätä varten, ettei vahingossakaan tule kiristettyä liikaa. Pulttien päät pyöristin, jotta saa pultit pois vaikka päät vähän pärsäytyisivätkin ja hyvällä kaivinkoneen tappirasvalla (kalsiumpohjainen) kierteet ja nivelet ym. pinnat rasvaan. Atsimutin säätöruuvit olivatkin aika kankeat ilman rasvaa.

Samoin lohenpyrstön kiristysruuvit kaipasivat rasvaa. Samalla niiden alle jämäkämmät jouset ja toinen olikin jo hukkunut maastoon. Toisella ruuvilla oli lisäksi ikävä taipumus aueta väärästä paikasta, eli pyrstö pysyi kiinni ruuveineen, mutta ruuvin muovinuppi lähti usein kiertymään auki itse ruuvista. Sinne liimaa väliin ja kireälle. Samalla hahmottelin mielessäni alumiinista lisäosaa putken lohenpyrstöön jonka varassa putken saisi nostaa hollilleen lohenpyrstöuran päälle ja sitten helpommin asetella ja kiriä liitos kiinni. Samalla tulisi putkikin aina tasapainoon. Nyt kun tuota isoa tuubia on joskus hankala saada pimeässä uraansa ja jalusta tahtoo karata alta kun vastapainot ovat jo osittain paikoillaan.

Fokusointilaitteeseen kierteellä tulevasta adapterista, johon sitten taas okulaaripitimet ym. saa kiinni, suurensin sisähalkaisijaa hiomalla ehkä puolisen milliä niin että 2" barlow mahtuu nyt pohjaan asti.

Seuraavaan kertaan jäi siis tuo lohenpyrstölisäosan teko ja RA-matopyörän välyksen säätö kun on hiukan liikaa.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ari Haavisto

Pilvinen/sumuinen sää senkuin jatkuu joten mitäs sitä muuta kuin viritellä pajalla...

Nyt päätin tehdä putken lohenpyrstöön "koukun" jonka varassa putki olisi helppo laskea jalustan varaan ja sitten kiristellä liitos rauhassa. Kerran kun koko jalusta jo mätkähti maahan ja pari kertaa on ollut hilkulla. 300mm Newton on aikas raskas asetella ja yleensä jalusta on jo ennalta suunnattu ja vastapainot asennettu puoliväliin ja raskasta putkea asennettaessa pimeässä sitä joutuu työntämään vastakappaletta vasten eikä välillä sitten millään ota ottaakseen telakointia ja jalusta karkaa alta. Toinen haitta on se, että deklinaatiopuoli ei tahdo asettua tasapainoon. Olen kyllä raapaissut pyrstöön merkit, minkä välissä systeemi on tasapainossa, mutta eihän sitä pimeässä näe ja sitten kun löysää pyrstöä niin putki joko liukuu kerralla pohjaan tai sitten putkea nostaessani joutuu jalustaa taas työntämään jolloin jalusta pyrkii kaatumaan.

Niinpä päätin tehdä alumiinista lohenpyrstöön kiristettävän koukkuosan, jonka varassa putki olisi helppo asetella ripustamalla työntämättä paikalleen ja samalla deklinaatiopuoli tulisi tasapainoon. Ja jos tarkentimeen tai putken selkään tulisi asennettua jotain raskaampaa, voisi koukkua lohenpyrstössä löysätä ja siirtää ylöspäin ja sitten jalustan kiristystä löysäämällä liitos liukuisi vain koukkuun asti, ei liian pitkälle.

Hetken sopivaa alumiinimokkulaa etsittyäni käsiini osui alumiinirunkoinen hydrauliikkapumppu, hammaspyörätyyppinen Rexroth 19cc, akselistaan katkennut, josta puukkosahalla sahasin sopivan runko-osan (kuva rex.jpg). Sattui olemaan pituudeltaan juuri lohenpyrstön levyinen. Sitten sahasin pumpun alumiinivalupäädystä sopivat palaset joihin rälläkällä tein lohenpyrstöön sopivat kaltevuudet. Runko-osaan rälläköin deklinaatioakselin päähän sopivan koukkumaisen muodon ja lopuksi hioin nauhahiomakoneella kaikki pinnat sileiksi ja pumpun alkuperäislillä pinnapulteilla kiristin paikoilleen. Kokeilin tuubin asennusta ja irrotusta ja hyvin toimi. Lopuksi osat maalaukseen ja hakuseen M12 siipimutterit (ei ollut hyllyssä).

Jahka maali kuivuu ja pilvet kauas kaikkoaa, pääsee kokeilemaan miten toimii tositoimissa.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 05.12.2009, 20:55:03
Nyt päätin tehdä putken lohenpyrstöön "koukun" jonka varassa putki olisi helppo laskea jalustan varaan ja sitten kiristellä liitos rauhassa. Kerran kun koko jalusta jo mätkähti maahan ja pari kertaa on ollut hilkulla. 300mm Newton on aikas raskas asetella ja yleensä jalusta on jo ennalta suunnattu ja vastapainot asennettu puoliväliin ja raskasta putkea asennettaessa pimeässä sitä joutuu työntämään vastakappaletta vasten eikä välillä sitten millään ota ottaakseen telakointia ja jalusta karkaa alta. Toinen haitta on se, että deklinaatiopuoli ei tahdo asettua tasapainoon. Olen kyllä raapaissut pyrstöön merkit, minkä välissä systeemi on tasapainossa, mutta eihän sitä pimeässä näe ja sitten kun löysää pyrstöä niin putki joko liukuu kerralla pohjaan tai sitten putkea nostaessani joutuu jalustaa taas työntämään jolloin jalusta pyrkii kaatumaan.

Kovin tutulta kuulostavaa hommaa tuollainen pusertaminen, joten ei ihme että olet löytänyt tuohon ongelmaan mielenkiintoisen ja toimivan ratkaisun. Itse olen toistaiseksi tyytynyt asettamaan jalustan lohenpyrstösatulan lähes vaaka-asentoon ja työntämään putken paikalleen sivusta päin siten, että lohenpyrstökiskon alareuna osuu "satulauran alareunaan" (=menee sitä pitkin kevyellä liukukitkalla sivuttain). Deklinaatiopuolen pituussäätöön olen käyttänyt valmiita merkkejä, jollaisena toimii hyvin 1 cm leveä/valkoinen tarranauha. Satulapuolessa on kaksi nauhanpätkää mustalla pinnalla ja kiskossa on yksittäinen, jonka kohdan asettelen sitten putkea liikuttamalla noiden kahden vastakappalemerkin väliin. Valkoiset nauhat erottuvat hyvin pimeässä mustaa vasten ja putken liki vaaka-asennon vuoksi sen saa pöngättyä jalustan satulaa vasten + lukittua paikalleen suht' helposti ilman tahattomia liukumia. (Oma jalustani on tosin tolpan nokassa, joten se ei karkaa alta kovin helpolla.)
- Timo Inkinen