Tähtiharrastus ja tähtitiede > Tietotekniikka

Stellarium

(1/41) > >>

BEAT:
Stellarium on helppokäyttöinen ja näyttävä tähtikarttaohjelma tietokoneelle. Ohjelma osaa nimetä tähdet ja näyttää tähtikuviot, nimien
lisäksi saat kohteesta perustietoja, kuten kirkkauden ja etäisyyden. Voit myös zoomata eri kohteita
ja seurata reaaliajassa kuinka yö muuttuu päiväksi

cjb.net -linkki poistettu ylläpidon toimesta, ko. linkki puskee koneelle mainoksia ja muita vähemmän toivottuja juttuja. Turvallisempi latauslinkki on Stellariumin kotisivut: http://www.stellarium.org/

BEAT:
Ja keskustelua aiheesta : http://kuukivi.proboards74.com/index.cgi?board=thtitiede&action=display&thread=1137870830

MarkoM:
Poistin sääntöjen nojalla tuon cjb.net -linkin ja vaihdoin sen Stellariumin kotisivujen turvalliseen linkkiin (aika harvinaista sinänsä, että tällaiseen joutuu turvautumaan, mikä tietysti pistää epäilyttämään...).

Yleisesti ottaen suosittelen Firefoxia Internetin selailuun, se ei lataile niin paljon kutsumattomia vieraita koneelle kuin IE...

Zeta:
Terve foorumilaiset.

Olen aloittanut harrastukseni vasta helmikuussa saatuani kaukoputken. Tähdet ja avaruus -lehteä olen kyllä lueskellut jo vuosia. kysymykseni koskee Stellariumia.

Uusimmassa T+A:n numerossa kerrotaan saturnuksen ja kuun kohtaamisesta. Saturnus jää siis kuun peittoon 22.5.07 klo 22:10. Saturnus tulee takaisin kuun takaa klo 23:13.

Kokeilin tapahtumaa Sterrariumilla, ja ajat eivät täsmää lähellekään. Ohjelmassa kuu menee peittoon klo 20:30, ja tulee esiin saturnuksen takaa vasta 00:41.

Olen jo aiemmin huomannut auringon laskuajoissa sekä venuksen laskuajoissa suurta heittoa, myös kuun asento verrattuna silmin tarkasteltaessa on väärin. Missä voisi olla vikaa? Olen laittanut kotipaikkani koordinaatit (Tikkurila) täysin oikein, ja ohjelma kertoo seuraavansa Suomen kesäaikaa, joka myös näyttäisi olevan oikein. Voisiko joku Stellariumin käyttäjistä tarkistaa onko muillakin väärin? Olen etsinyt päivityksiä ko. ongelmaan löytämättä mitään aikaan liittyvää. Olisi aika kummallista, että ohjelma olisi näin poskellaan.

T: Mika

-Jarz-:

Versiolla 0.8.2 ainakin ajat täsmäsivät oikein. Paikkakunnaksi valitsin Espoon Stellariumin omalta kartalta.

JM

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta