Stellarium

Aloittaja BEAT, 19.12.2006, 09:52:40

« edellinen - seuraava »

BEAT

Stellarium on helppokäyttöinen ja näyttävä tähtikarttaohjelma tietokoneelle. Ohjelma osaa nimetä tähdet ja näyttää tähtikuviot, nimien
lisäksi saat kohteesta perustietoja, kuten kirkkauden ja etäisyyden. Voit myös zoomata eri kohteita
ja seurata reaaliajassa kuinka yö muuttuu päiväksi


cjb.net -linkki poistettu ylläpidon toimesta, ko. linkki puskee koneelle mainoksia ja muita vähemmän toivottuja juttuja. Turvallisempi latauslinkki on Stellariumin kotisivut: http://www.stellarium.org/
Petteri Lehtonen  http://www.petterilehtonen.fi
Canon EOS 7D, 40D, TAL-1

BEAT

Petteri Lehtonen  http://www.petterilehtonen.fi
Canon EOS 7D, 40D, TAL-1

MarkoM

#2
Poistin sääntöjen nojalla tuon cjb.net -linkin ja vaihdoin sen Stellariumin kotisivujen turvalliseen linkkiin (aika harvinaista sinänsä, että tällaiseen joutuu turvautumaan, mikä tietysti pistää epäilyttämään...).

Yleisesti ottaen suosittelen Firefoxia Internetin selailuun, se ei lataile niin paljon kutsumattomia vieraita koneelle kuin IE...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Zeta

Terve foorumilaiset.

Olen aloittanut harrastukseni vasta helmikuussa saatuani kaukoputken. Tähdet ja avaruus -lehteä olen kyllä lueskellut jo vuosia. kysymykseni koskee Stellariumia.

Uusimmassa T+A:n numerossa kerrotaan saturnuksen ja kuun kohtaamisesta. Saturnus jää siis kuun peittoon 22.5.07 klo 22:10. Saturnus tulee takaisin kuun takaa klo 23:13.

Kokeilin tapahtumaa Sterrariumilla, ja ajat eivät täsmää lähellekään. Ohjelmassa kuu menee peittoon klo 20:30, ja tulee esiin saturnuksen takaa vasta 00:41.

Olen jo aiemmin huomannut auringon laskuajoissa sekä venuksen laskuajoissa suurta heittoa, myös kuun asento verrattuna silmin tarkasteltaessa on väärin. Missä voisi olla vikaa? Olen laittanut kotipaikkani koordinaatit (Tikkurila) täysin oikein, ja ohjelma kertoo seuraavansa Suomen kesäaikaa, joka myös näyttäisi olevan oikein. Voisiko joku Stellariumin käyttäjistä tarkistaa onko muillakin väärin? Olen etsinyt päivityksiä ko. ongelmaan löytämättä mitään aikaan liittyvää. Olisi aika kummallista, että ohjelma olisi näin poskellaan.

T: Mika

-Jarz-


Versiolla 0.8.2 ainakin ajat täsmäsivät oikein. Paikkakunnaksi valitsin Espoon Stellariumin omalta kartalta.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

hmanty

Tuo pitkä piilossaoloaika tuntuu vähän oudolta. Ihan kuin havaintopaikka ei olisi maan pinnalla? Perusasetteluissa oleva havaintopaikan korkeus näytää vaikuttavan aika paljon.
t- Harri
Harri Mänty
SkyWatcher 200/1200 - JS-jalusta - Pentax K5 - iOptron SmartStar-A GOTO

Lauri Kangas

Itse en ainakaan luottaisi stellariumin valmiisiin kaupunkeihin, siinä on helsinki ja lahti vierekkäin ja espoo sitten jossain ihan muualla.

Zeta

Itse olen kokeillut ohjelman valmiskoordinaatteja (Helsinki), nykyiset koordinaatit on otettu viemällä Google earth -ohjelmassa kursori oman talon päälle. Kummatkin antavat väärät tulokset. Olen asennellut myös päivityksiä Stellariumiin, ja nyt epäilyttääkin että ne ovat syynä ongelmaani. Asennan uudelleen, ja raportoin sitten.

T: Mika

Zeta

Asensin ohjelman uudelleen, ja pikaisen testin jälkeen näyttäisi asia olevan nyt kunnossa. En muista mitä kaikkia päivityksiä ehdin asennella, mutta ainakin nämä: http://sourceforge.net/tracker/index.php?func=detail&aid=1660718&group_id=48857&atid=454375  ja  http://sourceforge.net/tracker/index.php?func=detail&aid=1696668&group_id=48857&atid=454375

Muistaakseni ohjelma alkuun,(siis ennen patchejä) toimi oikein, mutta syystä tai toisesta meni poskelleen myöhemmin.

T: Mika

VeikkoM

Lainaus käyttäjältä: Vostok - 29.04.2007, 12:30:12
Itse en ainakaan luottaisi stellariumin valmiisiin kaupunkeihin, siinä on helsinki ja lahti vierekkäin ja espoo
sitten jossain ihan muualla.

Olet varmaan yirttänyt asettaa paikkakuntia kartan kautta. Kartta ei varsinaisesti valitse
kaupunkia, jonka se näyttää kartalla, vaan kursorin kohdalla olevan koordinaattiarvon.
Kartalle ilmestyy kyllä joidenkin paikkakuntien nimiä, kun hakukursori on riittävän lähellä
tietokannassa olevia kaupunkeja.

Paikkakuntalista näyttää samalta kuin mitä monessa muussakin tähtikarttaohjelmassa
käytetään.  Eli Suomesta on noin puolen tusinaa paikkakuntaa.

Varmimmin paikat saa muusta lähteestä ja syöttämällä arvon Stellariumille.  Yksi hyvä
lähde on Kansalaisen karttapaikka: kansalaisen.karttapaikka.fi

Stellarium osaa kyllä laskea asioita varmaan kohtuutarkkuudella, mutta se ei varsinaisesti
ole hyvä tähtikarttaohjelma, vaan enempi planetaario-ohjelma, jonka ensisijaisena
tavoitteena on visuaalisuus ja taivaan ilmeen näyttäminen..
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

Zeta

Asensin uuden version 0.90, enkä pääse muuttamaan videoasetuksista näytön resoluutiota (ei ole listaa). Ohjeissa kerrotaan, että resoluution voi vaihtaa myös stellarium.ini tiedostoon! Mitään ei tapahdu, vaikka muutankin arvot esim: 1280*1200 ko. tiedostoon? Ohjelma myös kaatuu (lakkaa vastaamasta), jos valitsen havaintopaikaksi Helsingin ja alan muuttamaan koordinaatteja lähemmäs kotiani? Toimiiko tämä versio muilla? Käyttis: Win XP SP2 pro.

T: Mika

MarkoM

Sama vika eli ei toimi ei. Tai toimii siihen saakka kunnes menee rukkaamaan asetuksia suoraan ohjelmasta, siinä vaiheessa jumittaa koko koneen. Asetuksia pitäisi siis muokata suoraan .ini -tiedostosta, mutta se on taas vähän sellaista "arvaa ja voita" -tyylistä räpeltämistä... Onko sinulla muuten ATI:n näytönohjain?
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Spaca

Lainaus käyttäjältä: Zeta - 20.08.2007, 20:44:29
Asensin uuden version 0.90, enkä pääse muuttamaan videoasetuksista näytön resoluutiota (ei ole listaa). Ohjeissa kerrotaan, että resoluution voi vaihtaa myös stellarium.ini tiedostoon! Mitään ei tapahdu, vaikka muutankin arvot esim: 1280*1200 ko. tiedostoon? Ohjelma myös kaatuu (lakkaa vastaamasta), jos valitsen havaintopaikaksi Helsingin ja alan muuttamaan koordinaatteja lähemmäs kotiani? Toimiiko tämä versio muilla? Käyttis: Win XP SP2 pro.
Täällä kotona 0.90 toimii, mutta kun äitimuorin koneeseen asensin, niin siellä se ei toiminut. Syy on ilmeisesti se, että äidin TFT-näyttö ei ymmärrä sitä virkistystaajuutta jolla Stellarium toimii, täällä kotona mulla on CRT-monitori.

Ei muuta kuin bugiraporttia menemään Stellariumin tiimille.
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

hmanty

Minulla ohjelma ei käynnistynyt ollenkaan alussa. Muutin default_config.ini tiedostosta rivin: "fullscreen = false". Oli entisen version jäljiltä true -tilassa. Stellariumin sivuilla oli muistaakseni ohjekin jossain FAQssa. Sen jälkeen ei ole temppuillut. Tosin fullscreen-tilaa en ole edes kokeillut.
Harri Mänty
SkyWatcher 200/1200 - JS-jalusta - Pentax K5 - iOptron SmartStar-A GOTO

VeikkoM

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 20.08.2007, 21:55:02
Sama vika eli ei toimi ei. Tai toimii siihen saakka kunnes menee rukkaamaan asetuksia suoraan ohjelmasta, siinä vaiheessa jumittaa koko koneen. Asetuksia pitäisi siis muokata suoraan .ini -tiedostosta, mutta se on taas vähän sellaista "arvaa ja voita" -tyylistä räpeltämistä... Onko sinulla muuten ATI:n näytönohjain?

Kuten myös...   jumitti minullakin.  Joo, ATI Radeon löytyy koneesta.

Asetuksia (ainakin paikkakuntaa) saa muutettua ohjelmahakemistosta (Windowsissa esim. C:\program files\Stellarium\)
data-alihakemiston default_config.ini-tiedostosta.  On hyvin selkokielinen. Havaintopaikka löytyy aivan lopusta
[init_location] -lohkosta.

Toisaalta ei ohjelma näin pitäisi toimia, vaan suoraan ohjelman sisältä pitäisi voida asetuksia muuttaa, mutta tämä
ensiavuksi ennen kuin bugikorjauksia tulee..

-VeikkoM-


Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät