Simeis 147

Aloittaja Iiro Sairanen, 18.12.2006, 22:40:21

« edellinen - seuraava »

Iiro Sairanen

Moro,

Tässä on ollut muutamassakin eri paikassa keskustelua laajasta supernovajäännöksestä, joka sijaitsee Härän ja Ajomiehen rajalla beta Tau (Elnath) tähden kupeessa. Kohde tunnetaan nimellä Simeis 147 tai Sh 2-240 ja se tarjoaa kovan haasteen visuaalihavaitsijoille. Kourallinen ihmisiä on pystynyt näkemään osia siitä. Valokuvaajille tämä ei kuitenkaan tuottane sen suurempia ongelmia, joten olisiko mahdollista, että Astronettiläiset yrittäisivät kuvata kohdetta ja laittaisivat kuvia tänne näytille? Netistä löytyi yksi heikohko suomalainen kuva. Tässä on sen sijaan edustava otos kohteesta + etsintäkartta: http://www.skyfactory.org/simeis147/simeis147.htm

Visuualihavaitsijoille vinkiksi, että kohde vaatii pientä suurennusta ja laajaa näkökenttää. O-III on miltei pakollinen, myös UHC:tä kannattaa tarjota okulaariin.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Never

Jep, näin.  ;D

/Jake

Timo-Pekka Metsälä

Yritin kuvata tuota 22.12.2006. Täytyy sanoa, että kohde on varmaan himmein sumu, jota koskaan olen yrittänyt kuvata. Kova tuuli haittasi kuvaamista. Sen jälkeen, kun tuulenpuuska oli repinyt lämmittimen irti objektiivista, alkoi huolestuttamaan, että jos se kaataa koko jalustan. No eipä kaatanut kuitenkaan, mutta valottelu jäi kesken. Valotusaika 1h 6min H-alfa -suotimen läpi 135 mm f/3.5 kamerakakkulalla sekä ATK-16HR -kameralla.



Tässä invertoidussa versiossa näkyy ehkä vähän paremmin ohuita sumuhaituvia:


Sombrero

Hienoja kuvia jälleen Metsälältä. Tuo negative kuva on todella hienon ja mielenkiinoisen näköinen! :)
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

Markus

Oiva tosiaan tuo tmetsalan negatiivikuva. Iiro, oletko koettanut piirtää kohdetta?

-- Markus

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 26.12.2006, 23:22:13
Yritin kuvata tuota 22.12.2006. Täytyy sanoa, että kohde on varmaan himmein sumu, jota koskaan olen yrittänyt kuvata. Kova tuuli haittasi kuvaamista. Sen jälkeen, kun tuulenpuuska oli repinyt lämmittimen irti objektiivista, alkoi huolestuttamaan, että jos se kaataa koko jalustan. No eipä kaatanut kuitenkaan, mutta valottelu jäi kesken. Valotusaika 1h 6min H-alfa -suotimen läpi 135 mm f/3.5 kamerakakkulalla sekä ATK-16HR -kameralla.
Taidan jättää yrittämättä, jos se on jo CCD:lläkin noin vaikea kaivaa esiin... Hyvin se kuitenkin sun kuvassa erottuu kaikest huolimatta!

Miten tuuli on saanut irroitettua lämmittimen? Mun Dew-Noteissa on nihkeä pinta putkea vasten ja se kiristyy melko tiukkaan putken ympärille. Saa olla aikamoinen puuska ennenkuin ne irtoaa. Syntaputkista lähtee ennemmin huurreputket mäkeen... :)
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo-Pekka Metsälä

Lainaus käyttäjältä: Vesku - 27.12.2006, 09:54:10
Miten tuuli on saanut irroitettua lämmittimen? Mun Dew-Noteissa on nihkeä pinta putkea vasten ja se kiristyy melko tiukkaan putken ympärille. Saa olla aikamoinen puuska ennenkuin ne irtoaa. Syntaputkista lähtee ennemmin huurreputket mäkeen... :)
No sitä minäkin ihmettelin! Siinä Kendrickin remmissä on velcro-nauha ja se oli aika tiukasti linssin ympärillä... on siis täytynyt olla aivan julmettu puuska. Itse olin nimittäin sisältä käsin etäyhteydessä härveliin enkä sillä tavalla huomannut asiaa heti. Jalustan suuntaus oli myös kääntynyt useita asteita. Minun EM-200 ja kakkosnelosesta tekemäni kolmijalka sentään painavat yhteensä varmaan 40 kiloa. Sen jälkeen oli tosiaan pakko kerätä romut sisälle kun ei uskaltanut jatkaa. Hitsi, kun saisi kunnollisen observatorion!

Markus

Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 27.12.2006, 10:08:52
Hitsi, kun saisi kunnollisen observatorion!

Sas' muuta.  ;)

-- M

PetriKe

Tämä kohde on itsellänikin listalla. On todella kaunis ja monimuotoinen sumu.

Kuvasin itsekin 22.12. yönä ja kärsin samoista tuulenpuuskista kuin Timo-Pekkakin. Tässä yksi esimerkki siitä, miten tuuli riepotti jalustaa. Valotus 90 sekuntia.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Vesa Kankare

Teillä on vaan niin hepposet jalustat ;)
Vesku
www.vkastronomy.com

tapioe

Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 26.12.2006, 23:22:13
Yritin kuvata tuota 22.12.2006. Täytyy sanoa, että kohde on varmaan himmein sumu, jota koskaan olen yrittänyt kuvata. Kova tuuli haittasi kuvaamista. Sen jälkeen, kun tuulenpuuska oli repinyt lämmittimen irti objektiivista, alkoi huolestuttamaan, että jos se kaataa koko jalustan. No eipä kaatanut kuitenkaan, mutta valottelu jäi kesken. Valotusaika 1h 6min H-alfa -suotimen läpi 135 mm f/3.5 kamerakakkulalla sekä ATK-16HR -kameralla.
Tässä invertoidussa versiossa näkyy ehkä vähän paremmin ohuita sumuhaituvia:

Hyvältähän Timo-Pekan kuva vaikuttaa. Vertasin kuvaa astrokuvausguru Rob Gendlerin Simeis 147 (Sh2-240) kuvaan ja ei sumun rippeitä paljon sen enempää ollut näkyvissä siinäkään kuvassa. Kaveri oli valottanut kohdetta 8 tuntia H-alfaa ja puolitoista tuntia värikanavia SBIGin STL11000 kameralla, jossa kenno on kinokamera kokoa. Kun Timo-Pekka saa lisättyä valotukseen tuon reilun 7 tuntia, niin eiköhän taas saada ihailla foorumilla kansainvälisen luokan otosta.

tapioe
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 26.12.2006, 23:22:13
Yritin kuvata tuota 22.12.2006. Täytyy sanoa, että kohde on varmaan himmein sumu...

Hyvinhän tuo näkyy!
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Markus - 27.12.2006, 07:48:56
Oiva tosiaan tuo tmetsalan negatiivikuva. Iiro, oletko koettanut piirtää kohdetta?

Olen yrittänyt nähdä osia siitä, mutta varmaa havaintoa ei vielä ole, eikä näin siis piirrostakaan :)
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

PetriKe

Tässä on kohteesta yksi parhaista kuvista (kuva:Mike Sherick).




Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

kimiza

Hyi, onpas ruma.

Ei vaiskaan. Komea kuin mikä. Onko tuolla hepulla millaiset tähtikuvauskamppeet käytössään?