Mikä tähtikarttaohjelma toimii HEQ5Pron ja Synscanin kanssa?

Aloittaja JuLa, 15.10.2008, 13:19:06

« edellinen - seuraava »

JuLa

Mikä tähtikarttaohjelma toimii HEQ5Pron ja Synscanin kanssa? SynScanin manuaali suosittelee ajureiksi Celestron NexStar5i ja Celestron 8/9/11 GPS. Näitä ei ole tullut juuri vastaani tähtikarttojen configurointivalikoissa. Kokeiluni muilla vaihtoehdoilla joissakin tähtikarttaohjelmissa (esim. C2A, SkyMap Pro11) ovat yleensä päätyneet tylyyn ilmoitukseen "The telescope is not responding to commands". Olen huomannut astronettiläisten käyttävän tähtikarttaohjelmia jalustojensa ohjailuun, varmaan joku voisi neuvoa?

Juhani Laurila
Juhani Laurila
TAL-200K & HEQ5 Pro
Questar 3.3" Maksutov-Cassegrain
CCD ImagingSource DFK31AU3.AS
Nikon D70

AP

#1
No terve taas!

Itseasiassa kerran jo vastasin, mutta en tiedä ehditkö huomaamaan koko postia? No tässä uudemman kerran (ja tuoreemmalla tiedolla)

1) Tähtikarttaohjelma, joka ainakin toimii HEQ5 Pro Synscanin kanssa on Cartes du Ciel (alkuperäisessä kysymyksessä, joka hävisi foorumin kaatumisen takia, hait myös helppokäyttöistä), Stellarium on helppokäyttöinen (ja visuaalisesti upea), molemmat ohjelmat ovat ilmaisia.

2) Liittämiseen tarvitset sen jalustan mukana tulleen rj12-rs232 (+usb sovitin/riippuen tietokoneesta ) piuhan joka menee käsikapulaan kiinni. (Tällä tavalla on ainakin mielestäni helpoin aloittaa).

3) Ylläolevat softat tarvitsevat ASCOM- rajapinnan, eli imuroi uusin ascom -versio täältä: http://ascom-standards.org/  : Ja sieltä tuo ascom-platform.
    Lisäksi tuo tarvitsee ajurin: http://ascom-standards.org/Downloads/ScopeDrivers.htm    Ja sieltä tuo Celestron Unified (5.0.13).

4) Nuo pitää asentaa ja saada juttelemaan jalustan kanssa (com-portit  kohdalleen jne.. )

5) Jos haluat stellariumia käyttää niin se vaatii vielä pikkuisen ohjelman : http://www.bytearts.com/stellarium/ 

6) ASCOM- ohjelmassa valitaan nuo Celestronin NexStar 5 /Cel 8/9/11 jalustavaihtoehdot. Olipa tuossa uusimmassa versiossa jo Skywatcher- jalustatkin mukana (en ole niitä tosin kokeillut)

Eli jos kaikki on yhdistetty oikein, niin perussäätöjen jälkeen (alignmentti käsikapulalla) ja koneiden kytkemisten jälkeen näet läppärin ruudulta mihin putki osoittaa ja hiiren kaksoisnäpäytyksellä pääset seuraavaan kohteeseen kiinni ... Ainakin teoriassa.

Käsikapulan jos haluaa hukata siitä välistä pois niiin on paneuduttava EQMOD- virittelyyn.  HEQ5Pro Synscan vaatii väliin yhden sovitinpalan
( http://www.store.shoestringastronomy.com/products_eq.htm ) ,  ASCOM ajurit ja EQDIR ohjelman koneelle.

Toivottavasti vähän selvensi asiaa (ettei mennyt sekavampaan suuntaan)..  ;)

T:AP

EDIT: Nuo mainitsemasi tähtikarttaohjelmat saattavat keskustella sen ASCOM- rajapinnan kanssa, jolloin niilläkin voisi ohjata tuota jalustaa.
       Nuo ohjelmat ovat minulle taas tuntemattomia, näillä mainitsemillani olen  itse pärjäillyt...
Antti Paaso

JuLa

Terve Antti

ja kiitos, että jaksoit vastata uudestaan. Ihmettelinkin jo, minne oma kysymykseni hävisi ja varmaankin eka vastauksesi sen mukana. Ohjeesi ovat selkeät eli selvää pässinlihaa, vaan saa nyt sitten nähdä, miten sujuu tuo ohjelmien yhteen naittaminen! Raportoin, jos tai kun syntyy raportoitavaa!!

Juhan Laurila
Juhani Laurila
TAL-200K & HEQ5 Pro
Questar 3.3" Maksutov-Cassegrain
CCD ImagingSource DFK31AU3.AS
Nikon D70

AP

No toivottavasti on apua.. Älä tosin ihmettele, jos tuo neloskohta vie jonkin verran aikaa-- XP:tä joutuu hiukan säätämään, varsinkin jos käyttää USB-adapteria (joissa,valmistajasta riippuen, on joskus raportoitu yhteensopivuusongelmia  :-\ , eli  säätäminen voi olla aikaavievää puuhaa... )

T:AP
Antti Paaso

frodo

Hei
Mulla olis kysymys. Onko väliä missä järjestyksessä asentaa koneelle nuo ajurit + karttaohjelman, ja pitääkö kaapelit olla kiinni koneessa sekä kapulassa ja kapula kiinni jalustassa.
-Frodo-

AP

Asensin ensin kaikki CdC:n päivitykset ja sitten Ascom rajapinnan kannettavaan , tämän jälkeen karttaohjelma antoi mahdolisuuden vaihtaa ja valita ohjattavan putken, sen jälkeen pistin "töpselit kiinni"-- Tosin niiden kanssa oli jo sitä ennen pelattu ( COM portit kohdalleen! Ne kun tuntuivat aina olevan väärässä, käytän itse USB-rs232 sovitinta, näitäkin on kovin monenlaisia ja kuulemma kaikki ei toimi)

T:AP
Antti Paaso

frodo

Okkei ...tänks ..pitänee kokeilla.  Kiitos
-Frodo-

frodo

Kiitos neuvoista, kaikki toimii,ja asennus kävi sit kuitenkin ihan kivuttomasti.
-Frodo-

frodo

Hei taas....
Olenpa taas kyselemässä tyhmiä, mut minkäs voit kun on lahopää :). Mutta kuitenkin ....
  eli kun laitteet on saatu keskenään juttelemaan, ja jalusta on alig. kapulalla (esim. 1 tähden alig), niin menenkös sitten läppärille ja sieltä etsin kyseisen tähden ja painan sync? Vai mites menetellään.  Vaikka carte du ciel:ssä.

-Frodo-

einari

Itse en käytä kapulaa ollenkaan.
Johonkin tähteen ajo, kohdistus ja sync.
___
Tapio