Kelihavaintoja Sodankylästä maaliskuun lopulta

Aloittaja Celest1al Sphere, 05.05.2011, 00:11:08

« edellinen - seuraava »

Celest1al Sphere

Moi,

Minulla oli täällä Sodankylässä pieni kelihavaintoprojekti maaliskuun lopussa. Projektin aikana arvioin seeingiä, läpinäkyvyyttä ja taustataivaan tummuutta. Lisäksi tein mittauksia SQM-L -laitteella. Havaintopaikkani täällä Sodankylässä on Kaanaanmaan omakotitalo/rivitalovaltainen asuinalue, jossa on tietysti katu- ja pihavaloja, joista aiheutuu suoraa hajavaloa. Paikka sijaitsee Sodankylän taajaman pohjoisosassa, ja Sodankylän keskustan valot kajastavat etelässä. Havaintoja tehdessäni Kuu ei ollut taivaalla, eivätkä revontulet loimottaneet, ainakaan paljon. Lunta oli luonnollisesti maassa heijastamassa valoa taivaalle. Kelihavaintoja tein 6 kpl projektin aikana. Projektista jäi sellainen tuntuma, että havaintopaikkani ei ole aivan umpisurkea tähtihavaintojen kannalta. RJM oli parhaimmillaan noin 5,5 ja SQM hipoi parhaimmillaan 20 mag/kaarisekunti. Havaintopaikallani itäinen ja pohjoinen taivaansektori ja zeniitti ovat kaikkein pimeimmät. Varsinkin itätaivaalla SQM näytti 20 päälle olevia lukemia. Tämä oli tosiaan vasta tällainen lämmittely/harjoitteluprojekti, jatkoa seuraa syksyllä! Tein projektin tiimoilta myös pienen blogikirjoituksen, käykääpä tutustumassa! http://celest1alsphere.wordpress.com/2011/05/04/nelm-and-sqm-in-late-march-in-sodankyla-finland/

/Juha

Never

Kyllähän tuollaisella yli 20 lukemilla rajamagnitudin pitäisi RJM nousta jo yli 6:n. Siihen vaikuttaa tietysti se kuinka paljon esim. hajavaloa tulee simmukkaan, kosteus, tähden korkeus, väri ja niin edelleen. Koskas on herra viimeksi käynyt optikolla? :grin: Itsellänikin rupeasti olemaan taas se aika, että havaintorillit pitäisi uusia, mutta tulee #¤%&#! kalliiksi (ainakin viimeksi) kiitos hajataiton. Viimeksi pamahti melkoisen kiitettävät tulokset tuliterillä gagguloilla 2 kilometrin korkeudesta.

Näin omista mittauksistani:

SQM-L 20.06 oli viimeksi rajamagnitudi 6.2. Toisaalta, kotipihalta katsottuna keskeltä Vantaan valohelvettiä hyvänä syysyönä rajamagnitudi on todella lähellä 6.0-6.1 arvoja ja SQM-L kuitenkin vain ~19.30. Ero taivaan tummuudessa on kuitenkin häkellyttävä. Pimeässä paikassa vaikuttaa myös paljon se että kuinka paljon sitä rajamagnitudia jaksaa oikeasti punnertaa eikä vain pikaisesti vilkaista. Kotopuolessa on taas aikaa enemmän kyttäillä kun näkyy niin huonosti :)

/Jake

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: Never - 05.05.2011, 14:27:18
Kyllähän tuollaisella yli 20 lukemilla rajamagnitudin pitäisi RJM nousta jo yli 6:n. Siihen vaikuttaa tietysti se kuinka paljon esim. hajavaloa tulee simmukkaan, kosteus, tähden korkeus, väri ja niin edelleen. Koskas on herra viimeksi käynyt optikolla? :grin: Itsellänikin rupeasti olemaan taas se aika, että havaintorillit pitäisi uusia, mutta tulee #¤%&#! kalliiksi (ainakin viimeksi) kiitos hajataiton. Viimeksi pamahti melkoisen kiitettävät tulokset tuliterillä gagguloilla 2 kilometrin korkeudesta.

Näin omista mittauksistani:

SQM-L 20.06 oli viimeksi rajamagnitudi 6.2. Toisaalta, kotipihalta katsottuna keskeltä Vantaan valohelvettiä hyvänä syysyönä rajamagnitudi on todella lähellä 6.0-6.1 arvoja ja SQM-L kuitenkin vain ~19.30. Ero taivaan tummuudessa on kuitenkin häkellyttävä. Pimeässä paikassa vaikuttaa myös paljon se että kuinka paljon sitä rajamagnitudia jaksaa oikeasti punnertaa eikä vain pikaisesti vilkaista. Kotopuolessa on taas aikaa enemmän kyttäillä kun näkyy niin huonosti :)

/Jake

RJM, kuten muutkin visuaalisesti määritettävät havaintokeliä kuvaavat parametrit ovat kovin subjektiivisia. Oman kokemukseni mukaan näköni ei tosiaan ole mitenkään erityisen hyvä, ilman laseja olen kuitenkin arkielämässä pärjännyt. Esimerkiksi Seulasista en saa pinnistelemälläkään näkyviin kuin sen kuusi tähteä! Mutta onneksi nykyään on näitä SQM -laitteita, saadaanpahan vihdoin vähän objektiivisempaa ja vertailukelpoisempaa dataa havaintokelistä!

-Yuhiz

naavis

Lainaus käyttäjältä: Aldebaran - 06.05.2011, 10:07:02
Esimerkiksi Seulasista en saa pinnistelemälläkään näkyviin kuin sen kuusi tähteä!

Ei sinulla sitten ihan huono näkö ole, nimin. näen Seulasissa vain pari tähteä ilman laseja. :cheesy:

Never

Lainaus käyttäjältä: Aldebaran - 06.05.2011, 10:07:02RJM, kuten muutkin visuaalisesti määritettävät havaintokeliä kuvaavat parametrit ovat kovin subjektiivisia. Oman kokemukseni mukaan näköni ei tosiaan ole mitenkään erityisen hyvä, ilman laseja olen kuitenkin arkielämässä pärjännyt. Esimerkiksi Seulasista en saa pinnistelemälläkään näkyviin kuin sen kuusi tähteä! Mutta onneksi nykyään on näitä SQM -laitteita, saadaanpahan vihdoin vähän objektiivisempaa ja vertailukelpoisempaa dataa havaintokelistä!

Havaintolasit sitten vaan hankintaan :) SQM ihanuus on juuri siinä ettei montaa minuuttia tarvitse taivaalla tuijotella jotta nopean arvion olosuhteista saa aikaiseksi. RJM mittauksessa saa tosiaan menemään varsin pitkään ja näin arvokasta havaintoaikaa menee hukkaan! Mutta eihän se SQM kuitenkaan kaikkea kerro, siksi on aina hyvä yrittää itse tihrustaa parhaansa mukaan juuri ja siihen vielä SQM päälle.

/J

LoneWolf

Itse joudun katsomaan seulasia ohi, että näen sen sumuläikän.. Hajataittoa saattaa olla kun tietokoneen ruutua on tuijottanut liikaa... En uskalla laseja ottaa, kun pärjään arkielämässä hyvin ilman laseja. Olisi kiva saada jotkut kevyet laajakulmakiikarit jolla voisi katsoa isoa osaa taivaasta kerralla ja tarkemmin kuin omilla silmillä. Suunnistaminen taivaalla on vähän hankalaa, mutta on ne kohteet löytyneet. Linnunradan usvan näen, mutta esimerkiksi otavan himmeintä tähteä en erota suoraan katsottuna...ei mitkään haukan silmät.

avanti

Lainaus käyttäjältä: LoneWolf - 06.05.2011, 15:36:32
Itse joudun katsomaan seulasia ohi, että näen sen sumuläikän.. Hajataittoa saattaa olla kun tietokoneen ruutua on tuijottanut liikaa... En uskalla laseja ottaa, kun pärjään arkielämässä hyvin ilman laseja. Olisi kiva saada jotkut kevyet laajakulmakiikarit jolla voisi katsoa isoa osaa taivaasta kerralla ja tarkemmin kuin omilla silmillä. Suunnistaminen taivaalla on vähän hankalaa, mutta on ne kohteet löytyneet. Linnunradan usvan näen, mutta esimerkiksi otavan himmeintä tähteä en erota suoraan katsottuna...ei mitkään haukan silmät.

Hajataittoisuushan on silmien muotovikaa. Tuskin se tietokoneen ruudun tuijottamisesta aiheutuu. Vain harvoilla ei ole taittovikaa silmissä - joka on taas eri asia kuin näöntarkkuus. Esim. tällaista löysin netistä, kun vähän googlasin: http://www.lea-test.fi/su/silmat/taittovi.html

Itse olen käyttänyt silmälaseja siitä lähtien, kun kansakoulun eka luokalla huomattiin etten näe taululle hyvin. On sekä hajataittoa että likinäköisyyttä, muttei pahasti.

Kiikareista vaikka ihan tavalliset 7*50 sellaiset ovat hyvät. Mukavasti suurennosta ja valovoimaa olematta vielä liian isoja. Voi vielä hyvin käyttää käsivaralta.


Itse en muista milloin viimeksi olen nähnyt Linnunradan paljain silmin. valosaasteiden takia!!

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari