Aloittelija hakee vastauksia.

Aloittaja Olli, 10.11.2009, 15:17:17

« edellinen - seuraava »

Olli

Moro!

Ihan ekana sanon että oon yrittäny selata näitä aiheita mutta suurin osa on ollut kaukoputkiin liittyvää kamaa (sanon tän nyt ettei tule turhia valituksia kysymyksien toistamisesta kuten yleensä foorumeilla).

Eli täällä olis tämmönen tähtitieteestä kiinnostunut aloittelija. Havaintoiltoja on ollut tähän mennessä vain yksi pilvisyyden vuoksi.

Ensimmäisenä kysymyksenä tulisi mieleen, että mitä noilla 8x21 kiikareilla oikein näkee, ja näkeekö mitään? Luin kiikari faq:sta myös että kiikareissa RED-linssit haittaavat valon pääsyä yökäytössä tjsp. Kiikareissa jotka löytyy meiltä on ehkä enemmänkin tummanpunaiset linssit, melkein purppuran väriset. Kuitenkin jos niitä kääntelee hieman valoa vasten niihin tulee oranssia väriä. Kysymys kuuluukin että mitkä linssit nämä ovat?

Toinen kysymys. Kannattaisiko mieluummin hankkia ursan planisfääri, ursan tähtikartasto vai tähdet 2010? Tähtikarttoja kun ei kotona ole. Planisfääri olisi varmasti helpoin käyttää ulkona, mutta planisfääri on vain planisfääri. Kirjoissa näyttäisi olevan taas enemmänkin infoa esim. planeetoista yms. Kysymykseen ei varmaan ole oikeaa vastausta mutta minkä itse hankkisitte ensimmäisenä?

Ja sitten viimeinen kysymys. Mitkä olisivat hyvät ensimmäiset havaintokohteet jotka olisi helppo löytää sen tähtikartaston avulla ja joita voisi katsella joko paljain silmin tai noilla 8x21 kiikareilla? Kiinnostuksen kohteena olisi enimmäkseen Deep Sky, mutta planeetat kuineen kiinnostavat myös.

Kiidos.  :wink:

Ps. Kuinka paljon täältä löytyy alle kakskymmpisiä harrastajia? Itse kun olen melko nuori (almost 15v) tähtitieteestä kiinnostunut.

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: Olli - 10.11.2009, 15:17:17
Moro!
Moikka vaan

Lainaus käyttäjältä: Olli - 10.11.2009, 15:17:17
Havaintoiltoja on ollut tähän mennessä vain yksi pilvisyyden vuoksi.
En yhtään ihmettele.

Lainaus käyttäjältä: Olli - 10.11.2009, 15:17:17
Toinen kysymys. Kannattaisiko mieluummin hankkia ursan planisfääri, ursan tähtikartasto vai tähdet 2010? Tähtikarttoja kun ei kotona ole. Planisfääri olisi varmasti helpoin käyttää ulkona, mutta planisfääri on vain planisfääri. Kirjoissa näyttäisi olevan taas enemmänkin infoa esim. planeetoista yms. Kysymykseen ei varmaan ole oikeaa vastausta mutta minkä itse hankkisitte ensimmäisenä?

http://ursa.fi/extra/taivaalla/tahtikartta/
Tuossa on hyvä tähtikartta.

Mutta jos et välttämättä halua viedä tietokonetta ulos, suosittelen eniten planisfääriä.

Tähdet 2010 kertoo vasta ensi vuoden taivaasta. Se kannattaa jossain vaiheessa ehdottomasti hankkia.

Ursan tähtikartastokaan ei ole huono valinta.

Lainaus käyttäjältä: Olli - 10.11.2009, 15:17:17
Ja sitten viimeinen kysymys. Mitkä olisivat hyvät ensimmäiset havaintokohteet jotka olisi helppo löytää sen tähtikartaston avulla ja joita voisi katsella joko paljain silmin tai noilla 8x21 kiikareilla? Kiinnostuksen kohteena olisi enimmäkseen Deep Sky, mutta planeetat kuineen kiinnostavat myös.

Kyllä kiikareilla näkee, muttei kauhean paljon.

Kuu on hyvin aloittelijaystävällinen kohde. Sitä on mukava katsella kiikarilla.

Kiikareillasi näkyvät kaikki planeetat. Tosin ne näkyvät pelkkinä pisteinä.

Tähtikarttoihin on yleensä merkitty kirkkaimmat syvän taivaan kohteet. Kiikareillasi pitäisi näkyä ainakin M31 (pohjoisen taivaan kirkkain galaksi) tulet näkemään sen himmeänä utuläikkänä. Tähtijoukotkin sopivat hyvin kiikareille. Kirkkaimipia tähtijoukko ja ovat M45, ja M44. orionin kaasusumu M42:kin näkyy kiikareilla.

Kiikareilla siis näkee paljon, mutta en jaksa kaikkea luetella tässä. Noista punalinssi kiikareista on ollut foorumilla jotain puhetta. Eivät taida olla yökäytössä niin toimivia, kuin tavalliset linssit. Punaiset linssit toimivat päiväkäytössä antaen jotain kontrastia lisää.

Lainaus käyttäjältä: Olli - 10.11.2009, 15:17:17
Ps. Kuinka paljon täältä löytyy alle kakskymmpisiä harrastajia? Itse kun olen melko nuori (almost 15v) tähtitieteestä kiinnostunut.

Alle 20 v olen.

Kaizu

Jos nuo kiikarit ovat hyvälaatuiset, niillä näkee paljaaseen silmään verrattuna noin kolme suuruusluokkaa himmeämpiä tähtiä. Linssien punainen väri viittaa siihen että ne eivät ole. Kaikki se valo jonka näet linssin heijastavan on pois läpi menevästä valosta. Jos linssi näyttää punaiselta on kiikarin antama kuva vihertävä. Blokkaamalla punainen valo, paranee heikosti värikorjatun objektivin antama kontrasti. Itse vaihtaisin nuo kiikarit joko 7x50 tai 10x50 kiikareihin. Nyt kun ikä jo rajoittaa pupillin maksimikokoa, 10x50taitaa olla optimi. Kymmenkertainen suurennus vaatii jo jalustan tai muun tuen käyttöä jos haluaa nähdä muutakin kuin liikettä.
Oma tähtikarttavalintani olisi Ursan kartasto ja tietokoneelle tähtikarttaohjelma josta voi sitten etsiä tarkempia yksityiskohtia.

Kaizu
Kai Forssen

Erik Pirtala

Unohdin mainita, että sellarium olisi todella hyvä, ja ilmainen tähtikarttaohjelma.

32 milliä saattaa muuten olla liian vähän kiikarien apertuuriksi. Itselläni on käytössä 7x50 kiikarit.

Olli

Kiitos neuvoista.  :wink:

Lähinnä tuota "planisfääri vai kirja" -kysymystä ajattelin siinä mielessä että jos ottaa kirjan jossa on tähtikartasto ulos niin esim. kovassa tuulessa ja vieläpä pimeässä saattaisivat sivut ehkä repeillä. Niin ainakin itse ajattelin...

Tämän ursan (http://ursa.fi/extra/taivaalla/tahtikartta/) nettitähtikartan jo tiesinkin, tosin ei ole suurta halua raahata sitä konetta ulos. Tulostinkin kyllä löytyy mutta tulostaminen aina vähän ennen havaintohetkeä ja ennakointi sen kanssa ei oikein kiinnosta. Täytyypi sitten varmaan ensimmäisenä hankkia tuo tähtikarasto (tai planisfääri) ja sitten uudet kiikarit.

Kiitos tosta Stellariumin mainostamisesta muuten...  :smiley:

GaryP

Ehdottomasti se planisfääri joka tapauksessa, se ei vanhene ihan nopeasti noiden tähtien järjestysten osalta, ja vaikka ulkona ei tuulisikaan, on sen käyttö helpompaa kuin yrittää tulkita niitä omituisia tähtiaikoja. Voisiko joku muuten valottaa asiaa hieman...?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 10.11.2009, 16:52:13
Voisiko joku muuten valottaa asiaa hieman...?

Mitä asiaa olisi valotettava?

weldor

"Mistä tulemme? Keitä olemme? Minne menemme?"

-Paul Gauguin-


Havaintovälineet 25.8.2012 alkaen:

-Sky-Watcher 200P / HEQ5

Alfa_UMi

#8
Itse kolme vuotta sitten tähtiharrastusta 16 vuotiaana aloittaessani lainasin kirjastosta Ursan "Joka kodin tähtikartaston", joka on todella hyvä ja siihen on laitettu juuri sen verran kohteita mitä kiikareilla näkee. Olen tässä siis alle 20 vielä. Lisäksi lainasin sen vuoden Tähdet kirjan, kun vain sattui olemaan vapaana. Myöhemmin hankin planisfäärin ja kyseisen kartaston omaksi. Tähdet XXXX on todella mainio varsinkin, kun juuri aloittaa harrastusta. Kaikki on sopivasti käsillä juuri yksissä kansissa.

Kuitenkin tähtikartasto on planisfääriin nähden ehdoton, koska planisfääri on pieni ja siinä ei ole kuin tähdet ja Andromedan galaksi. Planisfäärin isku on siinä että sen kanssa on helppo opetella tähtikuviot. Tämä on tärkeää, koska kerran kun ne on opetellut, niin hahmottaa koko tähtitaivaan suunnat. Lisäksi tähtikuvioiden tunnistaminen on mitä antoisimpia havaintokohteita - varsinkin himmeät. Ursan kartasto voi olla huoletta taivasalla eikä se repeä kun on paksut sivut.

Havainto välineinä oli minullakin aluksi (ja itseasiassa nytkin  :grin:, koska omaa putkea ei ole ja olen lainannut lukioni kaukoputkia) 12x50 kiikarit ja sitten semmoinen 20 kertaa 30mm linsillä varustettu maakaukoputki. Nimimerkissä ne molemmat näkyvät. Kyseiset kiikarit kyllä vaativat jalustan suurennoksen vuoksi samaten maakaukoputki. Minulla sattui ja sattuu olemaan kamerajalusta ja putkessa on kamerakierre. Olen tuolla putkella nähnyt oikein mukavasti Jupiterin kuineen (kyllähän se planeetta silminkin näkyy mutta niin...)! Orionin suuri kaasusumu (M42) taas on parempi kiikareilla isomman objektiivi halkaisijan vuoksi ja heilunta ei tässä kohteessa käsivaralla haitannut myöskään niin paljoa. Muistan kuitenkin kuinka täpinäöissäni olin kun sumun ensimmäistä kertaa näin ja se oli vain utuläiskä  :smiley:.

Ennen kuin lähteen havainnoimaan, kannattaa kyllä selvittää itselleen mitä aikoo katsella ja löytää kohteiden paikat tähtikartalta. Havainto paikalla on pimeässä hankala alkaa pähkäilemään itselleen uusia kohteita kirjasta tai kartan selosteesta. Ei ennen uloslähtöä olevan alustuksen tarvitse olla kummoinen siis kuitenkaan. Ei ole mitään dogmia tässä, mutta helpottaa on kartalla kartan kanssa  :smiley:. Kyllähän sitä on niinkin päin käynyt että uusi kohde onkin pitänyt tarkastaa tähtikartasta, kun se tulikin ensin bongattua taivaalta. Tarvitset kuitenkin punalampun, koska puinainen ainoa aallonpituus, joka ei vie pimeänäköä.


Huom! Tämä ei ole sitten Ursan mainos  :grin: (säännöt vaan tuli tässä mieleen)
12x50 kiikari
20X30 monokiikari

Alfa_UMi

LainaaEhdottomasti se planisfääri joka tapauksessa, se ei vanhene ihan nopeasti noiden tähtien järjestysten osalta, ja vaikka ulkona ei tuulisikaan, on sen käyttö helpompaa kuin yrittää tulkita niitä omituisia tähtiaikoja. Voisiko joku muuten valottaa asiaa hieman...?

Kyllä kai sekin vanhenee kuten tavallisetkin kartastot, jotka tarkastetaan 50 vuoden välein. Seuraavaksi 2050. Kaikki nykyiset ovat vuoden 2000 tähtien asennoille.

Lisäksi havainnoinnin alustukseen kuuluu oikean kartan valinta havainto session ajaksi. Ja jos yli kaksi tuntia havainnoi niin kääntää vain sivua, kun Ursan kartastossa porrastettu kartat kahden tunnin väleille. Tähtiaijan saa graafista.

Tähtiajasta: http://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4htiaika Olennaisinta ehkä ymmärtää että tähtiaika on sama kuin sillä hetkellä etelässä olevan kohteen tuntikulma eli toinen kohteen kordinaateista.
12x50 kiikari
20X30 monokiikari

Olli

Olenko siis ymmärtänyt oikein että ursan tähtikartastossa kartat ovat tähtiaika järjestyksessä tjsp? Vai onko ne ihan normaaleja esim. lokakuu ja kello 23, vai?

Alfa_UMi

LainaaOlenko siis ymmärtänyt oikein että ursan tähtikartastossa kartat ovat tähtiaika järjestyksessä tjsp? Vai onko ne ihan normaaleja esim. lokakuu ja kello 23, vai?

Juu ovat tähtiajoittain, mutta ei sitä muuten voisikaan tehdä ellei halua miljoonaa sivua. Kaksitoista karttaa riittää ympärivuotisesti mille ajan hetkelle vain. Tähtiaikaa ei pidä pelästyä. Sitä ei tarvitse itse laskea. Graafiin on laitettu kellon ajat 0-24 yhdelle akselille ja toiselle päivämäärät. Valitselmalla sen hetkisen ajan ja päivämäärän graafi kertoo paljonko tähtiaika on pyörästi kahden tunnin tarkkuudella. Sitten vain selataan kyseinen kartta kohdalle.

http://www.astro.utu.fi/zubi/time/sidtime.htm tossa on kyseinen kaavio (graafi). Ohjeet tekstissä otsikon: "Samalla tähtiajan hetkellä tähtitaivas on aina samassa asennossa." alla, toinen kappale.
12x50 kiikari
20X30 monokiikari

Olli

Lainaus käyttäjältä: Alfa_UMi - 10.11.2009, 17:46:02
Juu ovat tähtiajoittain, mutta ei sitä muuten voisikaan tehdä ellei halua miljoonaa sivua. Kaksitoista karttaa riittää ympärivuotisesti mille ajan hetkelle vain. Tähtiaikaa ei pidä pelästyä. Sitä ei tarvitse itse laskea. Graafiin on laitettu kellon ajat 0-24 yhdelle akselille ja toiselle päivämäärät. Valitselmalla sen hetkisen ajan ja päivämäärän graafi kertoo paljonko tähtiaika on pyörästi kahden tunnin tarkkuudella. Sitten vain selataan kyseinen kartta kohdalle.

http://www.astro.utu.fi/zubi/time/sidtime.htm tossa on kyseinen kaavio (graafi). Ohjeet tekstissä otsikon: "Samalla tähtiajan hetkellä tähtitaivas on aina samassa asennossa." alla, toinen kappale.

Kiitos selvennyksestä.

Ei sillä että "pelästyisin" tähtiaikaa. Oon aina vaan ajatellu että tähtiajan kanssa puuhaaminen on asiantuntijoiden hommaa.  :smiley:

Alfa_UMi

Semmoinen vielä, että kannattaa liittyä Ursaan ja paikalliseen tähtiyhdistykseen jos sellainen on. Vois tavata saman henkisiä ihmisiä. Ursaan liittyminen taas on jo perusteltu Tähdet ja avaruus lehden vuoksi (tämäkään ei ole mainos).

LainaaIhan ekana sanon että oon yrittäny selata näitä aiheita mutta suurin osa on ollut kaukoputkiin liittyvää kamaa (sanon tän nyt ettei tule turhia valituksia kysymyksien toistamisesta kuten yleensä foorumeilla).

Täällä ollaan sen verran aikuisia käytökseltä, ettei kukaan olisi kettuillut, mutta varmaan olisi linkitetty tekstiä ja keskusteljua hyvässä hengessä jos et olisi jo niitä lukenut  :smiley:.

Ja linkitinhän minäkin selvennöksiä  :grin: eli tämä ei ole aamiaisen paketti tämä jos tajuat :wink:.
12x50 kiikari
20X30 monokiikari

Olli

Lainaus käyttäjältä: Alfa_UMi - 10.11.2009, 18:17:36
Semmoinen vielä, että kannattaa liittyä Ursaan ja paikalliseen tähtiyhdistykseen jos sellainen on. Vois tavata saman henkisiä ihmisiä. Ursaan liittyminen taas on jo perusteltu Tähdet ja avaruus lehden vuoksi (tämäkään ei ole mainos).

Uskon kyllä että liityn Ursaan ennen pitkää, sitten kun olen varma että tämä juttu kiinnostaa jne (uskon kyllä että kiinnostaa  :wink:).

Onko kukaan muuten teistä Oululaisista täällä Oulun Arktoksen jäsenenä? Minkälaista toimintaa siellä on?