Canon EOS 1000D

Aloittaja Kaukinen, 04.11.2009, 18:40:08

« edellinen - seuraava »

jonttuli

Lainaus käyttäjältä: herzi - 05.11.2009, 21:10:46
Tiedustelisin vielä alkuperäisen kysyjän käyttötarvetta/kohteita sekä budjettia. Tällöin olisi helpompi suositella asiallisia paketteja.

Mieluiten Canonin kamera jossa normaali 18-55 mm vakio-objektiivi kuvanvakaajalla. Tulisi pääsääntöisesti luonto sekä tähtikuvaukseen. Isompaa objektiivia hankkisin jälkeenpäin kun olen opetellut järkkärillä vakio-objektiiveineen kuvaamaan.
Olen ajatellut tätä pakettia http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=400591&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19652&compartmentId=20160&categoryId=20670 Hyvä runko ja ominaisuudet näyttävät lupaavilta. Objektiivi on normaali 18-55mm IS. Kuvanvakaaja objektiivissa näyttää olevan. Mitä mieltä olette?

herzi

Lainaus käyttäjältä: jonttuli - 06.11.2009, 20:15:34
Mieluiten Canonin kamera jossa normaali 18-55 mm vakio-objektiivi kuvanvakaajalla. Tulisi pääsääntöisesti luonto sekä tähtikuvaukseen. Isompaa objektiivia hankkisin jälkeenpäin kun olen opetellut järkkärillä vakio-objektiiveineen kuvaamaan.
Olen ajatellut tätä pakettia http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=400591&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=19652&compartmentId=20160&categoryId=20670 Hyvä runko ja ominaisuudet näyttävät lupaavilta. Objektiivi on normaali 18-55mm IS. Kuvanvakaaja objektiivissa näyttää olevan. Mitä mieltä olette?

Asiallinen paketti ja hintakin kilpailukykyinen.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: jonttuli - 06.11.2009, 20:15:34
Objektiivi on normaali 18-55mm IS. Kuvanvakaaja objektiivissa näyttää olevan. Mitä mieltä olette?
Tuon mittaisella putkella en näe kuvan vakaajaa kovin tarpeelliseksi. Tietysti, jos sen sivutuotteena tulee parempi optiikka, puolustaa se paikkaansa. Olen todennut kuvanvakaajan tarpeelliseksi kun olen kuvannut käsivaralta pitkällä polttovälillä  (yritin pysytellä joutsenten edellä muuttomatkalla). Samainen kuvanvakaaja ei sitten selvinnytkään hengissä bombervideosta. Kamera ei ollut järkkäri vaan vähän sen näköinen Canonin PowerShot S5is.

Kaizu
Kai Forssen

Lauri Kangas

Itse ainakin onnistun käsivaralta ihan lahjakkaasti täräyttämään kuvia lyhyilläkin polttoväleillä. En koe IS:ää yhtään vähempää hyödylliseksi yleiskakkulassa kuin teleobjektiivissakaan.

herzi

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 07.11.2009, 09:42:15
Tuon mittaisella putkella en näe kuvan vakaajaa kovin tarpeelliseksi. Tietysti, jos sen sivutuotteena tulee parempi optiikka, puolustaa se paikkaansa. Olen todennut kuvanvakaajan tarpeelliseksi kun olen kuvannut käsivaralta pitkällä polttovälillä  (yritin pysytellä joutsenten edellä muuttomatkalla). Samainen kuvanvakaaja ei sitten selvinnytkään hengissä bombervideosta. Kamera ei ollut järkkäri vaan vähän sen näköinen Canonin PowerShot S5is.

Kaizu

Suomi on pimeä maa. Sisätiloissa 3.5-5.6 valovoimalla kuvatessa valotusajat on iso800:lla 1/10s helposti. Tuollainen kevyt kitti vielä tärisee huomattavasti helpommin kuin 'raskaammat' semi-pro -vehkeet. Jotkut pitävät suljinajan nyrkkisääntönä korkeintaan arvoa 1/polttoväli s. Silloinkin tärähtäneitä tulee turhan paljon. Nuo kittilasit vielä pimenevät 'telepäähän' päin.

bluedog

Vaikkakin tämä jo karkaa aika kauas otsikosta niin jalustan käyttö on aina suositeltavaa varsinkin silloin kun käytettävissä olevasta kamerasta/optiikasta loppuu ominaisuudet. Kuvanvakaaja auttaa pari pykälää (Canonin mukaan 4) mutta eipä tuokaan mitään ihmeitä tee. Eli vermeet kohteen ja olosuhteiden mukaan on ainoa tie onneen... :wink:
Skywatcher Skyliner 200P

herzi

Otsikosta karataan niin että soi. Mielipiteitä ko kysymyksestä on puolesta ja vastaan. Kukin punnitkoon itse käytännössä, saahan sen vakaajan pois käytöstä  :wink:

Tässäpä erään arvostetun (ja kiistellyn) kuvaajan ja kirjoittajan mietteitä aiheesta: http://www.kenrockwell.com/tech/image-stabilization.htm

Pietari

Saako tämän järjästelmä kameran kiinni Baader hyperion okulaareihin kun on oikean laiset sovittimet?

Kaizu

Saa, mutta miksi pitäisi? Yleensä järjestelmäkameralla kuvatessa kaukoputki toimii objektiivina ilman okulaaria.

Kaizu
Kai Forssen

Pietari

Mutta suurennos jää aika pieneksi.

Meade-mad

Mitä ajattelit kuvata ja minkälaisella

a) jalustalla
b) kaukoputken ja okulaarin yhdistelmällä?

Suuret suurennukset vaativat jalustalta todella paljon.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Pietari

Kuvaisin galakseja ja sumuja.
a) Jalusta on AZ jossa on seuranta. Kohde pysyy minuutin samassa paikassa, joten voi otaa kerkoitaan minuutin valoituksia jotka pinojais sitten.
b)Tulisi isompi suurennos.

Kaizu

Veikkaampa että Skymax 102:lla ja Syn Scanilla saat korkeintaan puolen minuutin valotuksia suoraan kuvatasolle, saannin ollessa n.50%.
Tämäkin edellyttää onnistunutta napasuuntausta, tyyntä keliä ja tukevaa pohjaa jalustalle.
Vaatimukset helpottuvat jos kuvaat lyhyemmällä polttovälillä ja vaikeutuvat jos polttoväli pitenee.

Kaizu
Kai Forssen

Pietari

Mutta saahan niitä kuvia pinottua. Tärkeintä että saan jotain syvän taivaan kohteita näkymään.

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 21.12.2009, 16:58:56
Mutta saahan niitä kuvia pinottua. Tärkeintä että saan jotain syvän taivaan kohteita näkymään.

Noin minäkin ajattelin kun ostin tuon seurantajalustan kameralle. Muutaman kuvan jälkeen ei sitten enään riittänytkään että siellä näkyy se galaksin tuhnu, vaan tähdistä piti saada suurinpiirtein tähden näköisiä.