CCD-kameran jäähdytys

Aloittaja Perttu Oksa, 07.05.2011, 04:00:33

« edellinen - seuraava »

Perttu Oksa

En löytänyt kameran jähdytykseen liittyvää ketjua niin päätin aloittaa uuden.

Tuli tuossa mieleeni, että onko kukaan ajatellut käyttää CCD-kameran jäähdytykseen kaskadi kompressoria?.
Tuollakun luulisi pääsevän hiukan matalampiin lämpötiloihin kuin peltier elementillä. Tosin sellainen vaatisi tietenkin observatorion tai muun havaintosuojan, ellei tunne oloaan niin vahvaksi että jaksaa sen joka ilta kantaa putken viereen :laugh:

Ja onko tuollaisesta ylipäätään niin paljo hyötyä että siitä kannattaisi maksaa 1000-1500€?

Kaizu

Paremmissa CCD-kameroissa on valmiina peltier jolla pääsee riittävän alas. En keksi mitä hyötyä tulisi jäähdytystavan vaihdosta.

Kaizu
Kai Forssen

Timpe

Tehdäänpä galluppia: mihin lämpötilaan (pakkaseen) jäähdytätte CCD-kennonne, kun kuvaatte täällä Suomen olosuhteissa?

Päädyin itse käyttämään -21C jäähdytystä omalle QSI:lle, jolloin kameran jäähdytys hyrrää noin 50% tehoilla näissä nolla-asteen yölämpötiloissa. Elokuussa piti mennä muutama lämmin yö -18C:llä, kun jäähdytystehot eivät riittäneet kylmempään. (QSI:llä on artikkeli tästä jäähdytysaiheesta.)
Mutta entäs sitten, kun pakkanen paukkuu kunnolla ja ulkona on jo valmiiksi esim. -20C pakkasta? Pitääkö CCD-kamerakennon jäähdytystä lisätä entisestään (esim. -25C asteeseen) kameran jäähdytyksen reguloinnin vuoksi?
- Timo Inkinen

Make

Minä olen käyttänyt tämän syksyn -20C kennolämpötilaa, paitsi toissa yönä laitoin jo -30C, koska se pyöri noin 65% teholla. En käytä muita kuin näitä kahta lämpötilaa, joilla olen ampunut darkit ja biakset. Täytyisi muuten uudistaa ko. kalibrointiruudut, koska ne ovat jo ainakin vuoden vanhoja.

Kennon lämpötilan on oltava aina alle ympäristön lämpötilan, jotta säätö toimisi varmasti. Jos peltier pyörii 0% tienoilla, ei voida puhua enää säädöstä.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi