Kuu-, ja planeettakuvien käsittely Gimp:illä?

Aloittaja Erik Pirtala, 05.11.2009, 16:44:33

« edellinen - seuraava »

Erik Pirtala

Ensimmäiseksi pahoittelen, jos tällainen aihe on jo olemassa. Haulla en mitään kuitenkaan löytänyt.

Asiaan.

Koneeltani löytyy Gimp 2 niminen ohjelma. Tiedän, että sillä saa kuu-, ja planeettakuvien käsittelyssä jotain aikaiseksi. Nyt kaipaan kuitenkin neuvoa, miten kuvia käsitellään, koska en ole mikään tietokonetaituri.

Eli jos jollain löytyy Gimp 2 - ohjelma, niin kertokaa ihmeessä ohjeita kuvankäsittelystä kyseisellä ohjelmalla. Kuvien kera ohjeet olisivat todella iso plussa.

Hippasos

Moi TähtiErkki!

Itse aloittaisin tuolta:

http://opigimp.gimp-suomi.org/
http://www.gimp-suomi.org/oppaat/

Mitään tähtikuva -spesifistä tuskin löytyy, mutta peruskäytön luulisi tuolta selviävän...
.

Erik Pirtala


Kastle

Olen käyttänyt käyrien säätöä omissa vähäisissä kokeilussa kuukuvien kanssa ja usein muiden kuvien kontrastin ja kirkkauden korjailussa:
Värit -> Käyrät -> avautuvan ikkunan keskellä näkyvää vinottain olevaa viivaa vääntelemällä "käyräksi" saa helposti kuvista esiin uutta ilmettä.

Terävöittämisessä hyvä väline:
Suotimet -> Paranna -> Epäterävöitä maski

E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com

avanti

Lainaus käyttäjältä: Kastle - 05.11.2009, 21:33:17
Olen käyttänyt käyrien säätöä omissa vähäisissä kokeilussa kuukuvien kanssa ja usein muiden kuvien kontrastin ja kirkkauden korjailussa:
Värit -> Käyrät -> avautuvan ikkunan keskellä näkyvää vinottain olevaa viivaa vääntelemällä "käyräksi" saa helposti kuvista esiin uutta ilmettä.

Terävöittämisessä hyvä väline:
Suotimet -> Paranna -> Epäterävöitä maski

Tuo maski on laajimmin käytettyjä metodeja terävöittämiseen, mutta jos sen kokee liian voimakkaaksi, voi kokeilla myös "Terävöinti" -työkalua.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

Aapeli

Itse olen vuorokauden gimppiä harjoitellut ja aika monipuolinen ohjelma. Vihje miten aloittaa: menet tiedostoon ja klikkaat avaa: sieltä avautuu ikkuna tietokoneesi sijainteihin , mistä  löydät omat kuvasi. Sitten vain kokeilemaan ....ja kun tallentaa kuvan muulla kun alkuperäisellä nimellä niin ei menetä sitä alkuperäistä kuvaa. Itse sain yhden upean kuvan käsiteltyä, mutta ei vaan onnistunut kun yritin toisen kerran. Eli ohjelman käyttö vaatii harjoittelua, ainakin minulla...

Erik Pirtala

Kiitos kaikille vastanneille. Kokeilen neuvojanne, kunhan ehdin.

Kastlen lähettämä kuva selvensi erittäin paljon.

Gimp on ollut minulla jonkin aikaa jo. Osaan siis perusasiat, eli kuinka kuva avataan jne, mutta tähtikuvien käsittelyä en osannut.

pnuu

Gimpin heikoin puoli tähtikuvien käsittelyssä on sen kyvyttömyys osata 16-bit/kanava kuvia. Tuen on pitänyt tulla jo vuosia, mutta ei vain näy. Sen sijaan, jossain vaiheessa Gimpistä erkaantuneessa Cinepaintissa tuo tuki on. Kyseessä on ilmainen ammattilaistason kuvankäsittelyohjalma, mutta käytettävyys tosin ei ole aivan nykyisen Gimpin tasolla. Ko. softalla on käsitelty isoa liutaa Hollywood-leffoja (ks. Wikipedia), ja itse olen tähtikuvani tällä säätänyt. Tämä viimeinen ei ole kovinkaan mairittelava meriitti Cinepaintille, mutta mainittakoon silti :-D
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

JVO

GEGL, mikä tarjoaa tuon tulevaisuuden tuen 32-bittiä/kanava -kuville on tällä hetkelllä integroitumisvaiheessa GIMPiin. Mm. osa värityökaluista ja tasojen projektiokoodi on jo portattu GEGLille, loppu valmistunee GIMPin versioon 3 mennessä minkä julkaisua on uumoiltu ensi vuoden puolelle.

http://en.wikipedia.org/wiki/GEGL

Refocus lienee aloittajalle kätevä työkalu kuvien terävöittämiseen.

Erik Pirtala

Gimpin terävöitystyökalu toimii varsin mukavasti. Alla esimerkki.



Hippasos

Hyvä tähtiErkki! Siitä se lähtee...

Tämä harrastus opettaa kärsivälliseksi - vastoinkäymisä ja haasteita piisaa. Ja muista ettei tulosten (hyvien tähtikuvien) kanssa tarvitse kiirehtiä. Kun kaikki tapahtuu omalla painollaan - ja (loppujen lopuksi) hyvissä fiiliksissä - tietää että on valinnut oikean harrastuksen! Ja tärkeintähän on oman itsensä voittaminen...

Hyvää harjoitusta on myös "mestareiden" kuvien tarkastelu. Se miten paljon "rahalla saa ja hevosella" pääsee on sitten kokonaan oma juttunsa...
.

Erik Pirtala

#11
Lainaus käyttäjältä: Hippasos - 06.11.2009, 13:26:13
Hyvä tähtiErkki! Siitä se lähtee...

Tämä harrastus opettaa kärsivälliseksi - vastoinkäymisä ja haasteita piisaa. Ja muista ettei tulosten (hyvien tähtikuvien) kanssa tarvitse kiirehtiä. Kun kaikki tapahtuu omalla painollaan - ja (loppujen lopuksi) hyvissä fiiliksissä - tietää että on valinnut oikean harrastuksen! Ja tärkeintähän on oman itsensä voittaminen...

:smiley:

Kiitoksia. Puhut täyttä asiaa. Vastoinkäymiset potuttavat suuresti sillä hetkellä kuin tapahtuu jotain, tai mokaa rankasti, mutta upeaa on se, kun monen rankan vastoinkäymisen jälkeen onnistuu täydellisesti.




Esimerkkinä se, kun kuvailin käsivaralla kuuta, kaikki kuvat olivat hirveän huonolaatuiusia, mikään kuva ei onnistunut. Sillä hetkellä olisi tehnyt mieli heittää putki ja kamera tunkiolle, sitten kun ostin kamera-adapterin, niin kuvanlaatu alkoi parantua roimasti. Se tuntui todella hyvältä.

Toinen esimerkki: Olin yrittänyt etsiä m57:ää monesti tuloksetta. Tällöinkin olisi tehnyt mieli heittää putki tunkiolle. kun viimein sen löysin, en voinut irrottaa silmääni okulaarista.




Pääsisipä taas kuvaamaan kuuta, niin voisi katsoa minkälaista jälkeä saadaan muustakin, kuin täydestäkuusta.

Aapeli

Tämä on hyvä harrastus. Tulee kyllä hyviä onnistumisen tunteita. Mulle tuli paras fiilis kun näytin yhtä ottamaani kuvaa kuusta tyttärelleni, hän väitti etten ollut sitä ottanut.  Se oli aikuisen lapsen rehellinen reaktio, parempaa kiitosta ei voisi saada. Sitä kuvaa en ollut edes vielä käsitellyt mitenkään ( ehkä syy olikin siinä, jos en kuvia osakkaan käsitellä :undecided:).  Mukavinta on, kun tässä harrastuksessa ei kilpailla kuin itsensä kanssa ja maaliin ei ole kiire. Voi edetä hitaasti tai nopeasti. Mullekkin digiadapterin käyttö oli se suurin harppaus kuvan laatuun tähän asti. Ihmetyttää että normaalilla digikameralla ( sonyn Cyper shot dsc-p93 5,1 mp) saa jo kelvollisia kuvia kuusta. Kiehtoo mitä kaikkea vielä taivaalta löytää. Pitänee ostaa uusia okulaareja että saa suurempia suurennoksia, kiehtoo katsoa ja  kuvata kuun kraatereita. Itselläni tähti karrastus alkoi elämän vaiheessa, jossa aikaisemmat harrastukset oli jäänyt syystä ja toisesta pois. Tähän mennessä monipuolisin harrastus mihin olen törmännyt. Kaiken kruunaa porukka täällä foorumilla. Nimimerkkien takaa alkaa paljastumaankin ihmisiä joilla on jokin taustalla piilevä eettinen samankaltaisuus, haave tai unelma jota nyt sitten toteutetaan. :angel: