Ällistyminen lumen heijastus kyvystä

Aloittaja Alfa_UMi, 05.11.2009, 01:39:39

« edellinen - seuraava »

Alfa_UMi

Olen tietysti aina tiennyt, että lumi heijastaa valoa ja lisää taivaalle siten karkaavaa valoa. Mutta koskaan en sitä ole näin älynny kuin tänään! Voi aikoja, voi tapoja!

Tänään tänne Hyvinkäälle tuli mukava lumipeite kuten varmaan laajalle alueelle muuallekkin Suomeen. Tässä on nyt ollut kaksi pilvistä yötä, joita olen harmitellut. Menin kuitenkin äsken parvekkeelle säätä ihmettelemään ja olin oksentaa natriumlampujen tuottamasta, pilvistä heijastuvasta oranssista. Tuo oranssi hehku on aivan mielipuolinen! Eilen taivas oli tyynen harmaa ja kuvittelin, että sellainen se on aina, kun yöllä on pilviä - talvisaikaankin. Mutta ei se onkin tälläinen, olin muistanut väärin. Vetää hiljaiseksi.

12x50 kiikari
20X30 monokiikari

Never

Tuohon lumen aiheuttamaan heijastukseen vaikuttavat lisäksi mm. kosteus. Toinen hyvä esimerkki on lehtien tippuminen puista, joka valosaasteisilla paikoilla näkyy heti taivaan tummuudessa tai lähinnä sen puuttumisena. Pimeissä paikoissa tuota lumea ei aivan yhtä helposti kyllä huomaa.

Nyt kun lumi on taas tullut (tosin tuskin jäädäkseen) jää havannointi lähinnä pimeän paikan leirien varaan. Kaupunki kaikessa viisaudessaan leikkasi suuret pajut pois lenkkipolulta, joka on aivan takapihamme vieressä. Nyt lenkkipolun valot paistavat suoraan silmään, joten tähtien tiirailu takapihalta vaikeutuu entisestään.

/Jaakko

Timpe

Jep, samat ajatukset täältäkin lumen tarpeellisuudesta; lapset nauttikoot, muille siitä on vain haittaa! Varsinainen piina tämä valkoisen töhnän täyttämä havaintoaika kaupungeissa :cry: :angry:
- Timo Inkinen

Astronautiskelija

Hämmästyttävää, mutta totta: puhdas  lumi heijjastaa valoa jopa yhtä hyvin kuin kaukoputken peili (>90%).

Astronautiskelija
The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 05.11.2009, 22:23:48
Jep, samat ajatukset täältäkin lumen tarpeellisuudesta; lapset nauttikoot, muille siitä on vain haittaa!

Ikävä olisi hiihdellä ilman lunta.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

jtbo

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 06.11.2009, 07:55:59
Ikävä olisi hiihdellä ilman lunta.

Juu ja aika hankalaksi menisi jäärädalla hauskanpitokin ilman talvisia olosuhteita, toki tämän voi korjata riittävällä koneteholla, mutta harvallapa sitä on sellaisia rahoja  :undecided:

Vaan ikävästi se haittaa harrastamista tuo lumi, on todella vaikeaa löytää paikkaa, jossa ei olisi valosaastetta vähintään yhdessä suunnassa horisonttia häiritsemässä.

Pimein paikka jonka löydän on siltikin vain noin 10km päässä lähimmistä katuvaloista (noita on alle 10kpl), mutta silti tuo tekee aika reilun efektin horisonttiin. Täytyy yrittää vielä tutkia jos löytyisi vielä parempi paikka, tuossa nykyisessä hyvää on suhteellisen hyvä näkyvyys melkein joka suuntaan, kun suota on.

LK

Onhan se melkoisen ärsyttävää. Omalla kohdalla ainut vaihtoehto on hökästä noin 50 km koillista kohti, ja sillä seudulla olenkin ollut moneen otteeseen. Naurattaa kun siltä mäeltä miltä siellä katselen, on kotikaupunkini noin 40-50 km etäisyydellä ja jos taivas tosiaan menee pilveen niin se oranssi loiste kajastaa horisontissa.

Kapeakaistasuotimiin kai se täytyy alkaa sijoittamaan..

Never

Kokeilin eilen illalla mitata SQM-L mittarilla taustataivaan tummuutta zeniitistä ja sain tulokseksi lumen kanssa 17.84. Syksyn aikana olen vain kerran saanut yhtä huonoja tuloksia ja silloinkin oli täysikuu korkealla taivaalla. Syksyn keleistä on täällä valosaasteen keskellä tultu alas jo 1.5 pinnaa.

/Jaakko