Sky & Telescope vs Astronomy

Aloittaja Pekka Lehtelä, 08.09.2009, 02:46:13

« edellinen - seuraava »

Pekka Lehtelä

Tuolla jo Sky & Telescope säikeessä päivittelin em. lehden sivumäärän ja asiapitoisuuden vähenemisestä, siis lehden huonontumisesta. Sen vuoksi kysynkin tuleeko jollekin tämän foorumin jäsenille sekä Sky & Telescope että myös Astronomy-lehti. On tässä jo jonkin aikaa tullut mieleen vaihtaa Sky & Telescope toiseen lehteen ja Astronomy tulee mieleen ensimmäisenä vaihtoehtona. Lehti tuli mulle joskus 2005 vuonna mutta kiinnostaisi tietää minkälainen lehti on nyt.

Nämä ovat tietysti subjektiivisia asioita mutta kyllä muiden henkilöiden arviot suuntaa antavat kun yhteisestä harrastuksesta on kysymys. Ja Marko Pekkolalle tiedoksi, että eihän sitä Tähdet ja Avaruus-lehteä mikään voita  :cool:, mutta kun olen tuota tankero-englannin kielen vähäistä taitoa yrittänyt pitää yllä kirjojen lisäksi englanninkielisellä tähtitieteen lehdellä.

Muistakin lehdistä kuin Astronomy kuulen mielelläni kommentteja, kunhan vaan on kysymys englanninkielisestä lehdestä. Kielitaitoa kun ei ole kuin Tampereen nääs-kieli ja välttävä englanti.

T: Pekka

ps. Mitkä kolme D-kirjaimella alkavaa automerkkiä tamperelainen tuntee? Vastaus on tietenkin: Ratsun, Rotke ja Riisselimersu.


einari

Olen jossain aiemmassa ketjussa mainostanut englantilaista Astronomy Now-lehteä.
Taas innostuin ostamaan pari viimeisintä irtonumeroa (ainoa paikka mistä Tampereelta enää löytyy on Rautatieaseman R-kioski - mistä muuten löytyy myös englantilainen Sky@Night).
Kaikkia kolmea (S&T, Astronomy, Astronomy Now) olen tilanutkin mutta nyt tyydyn ostelemaan irtonumeroa jos on jotain kiinnostavaa.
Mielestäni Astronomy Now lehdessä on parempi balanssi mainosten ja juttujen kesken kuin amerikkalaisissa sisarlehdissään (toki siinäkin mainoksia on 'riittävästi').
___
Tapio

Mika Luostarinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lehtelä - 08.09.2009, 02:46:13

Tuolla jo Sky & Telescope säikeessä päivittelin em. lehden sivumäärän ja asiapitoisuuden vähenemisestä, siis lehden huonontumisesta.


Olin itse vannoutunut S&T lehden lukija. Ostin jokaisen irtonumeron vuosien 1999-2006 välillä. Tuohon aikaan pidin lehteä aivan timanttisena tähtiharrastajan lehtenä. Vuosien 2006-2007 aikana taso laski jyrkästi joten en ole ostanut ainuttakaan lehteä tuon jälkeen.

Koko S&T taidettiin myydä New Track Medialle joskus noihin aikoihin. Uusi omistaja ei mielestäni ymmärrä mitään koko harrastuksesta. Lehden alkuperäinen perustaja (Leif J. Robinson) myi osakkeensa mainitulle  firmalle, otti rahat ja lähti eläkkeelle. Leif oli se joka ymmärsi tämän harrastuksen ja teki lehteä sen mukaisesti. Voin olla vähän julma, mutta sanon, että sen minkä Leif rakensi 38 vuoden aikana niin sen Richard Fienberg tuhosi vuodessa.

Viimeinen isku lehdelle oli se, että irtonumerot pakataan muoviin joten tuotetta ei pysty edes pläräämään kaupassa. Halutaan, että ostetaan sika säkissä.

En nyt tähän lähde kuvaamaan laveasti, mitä mieltä olen www.skyandtelescope.com verkkopalvelusta, mutta se vanhempi saitti oli parempi. Nykyinen on täysi sillisalaatti. Sieltä voi lukea mainoksia tyyliin "Win an Alaska cruise!" ja "What would you do with your hour?" Näillä ei ole mitään tekemistä harrastuksen kanssa. Muutenkin koko sisältö ja saitti on sekava.

Vanhan S&T lehden katoaminen oli erään aikakauden loppu. Vanhaa lehteä tehtiin rakkaudella ja huolella. Nykyinen on lähinnä tabloidi joka hutastaan kasaan. S&T yrittää nyt suuntautua liikaa yleiseksi tiedelehdeksi, mutta ei tule tässä pärjäämään markkinoilla jo olevien lehtien kanssa.

He olisivat voineet menestyä ja tehdä hyvää lehteä omalle asiakaskunnalle mutta se ikuinen ahneus lukijamäärien kanssa tappoi koko konseptin.

Siinä vaiheessa kun he muuttivat www.skyandtelescope.com verkkopalvelun osoitteen skytonight.com nimiseksi kirjoitin lehteen ja kysyin että "oletteko aivan täysin seonneita? Teillä on lähes 40 vuotta vanha arvostettu brandi jonka olette nyt menneet nimeämään tuntemattomaksi skytonight.com nimiseksi....". Ilmeisesti muutkin antoivat palautetta koska S&T palautti vanhan domainin takaisin.



-ML


jmantyla

#3
Lainaus käyttäjältä: Mika Luostarinen - 29.09.2009, 00:58:51
Vanhan S&T lehden katoaminen oli erään aikakauden loppu. Vanhaa lehteä tehtiin rakkaudella ja huolella. Nykyinen on lähinnä tabloidi joka hutastaan kasaan. S&T yrittää nyt suuntautua liikaa yleiseksi tiedelehdeksi, mutta ei tule tässä pärjäämään markkinoilla jo olevien lehtien kanssa.
--
He olisivat voineet menestyä ja tehdä hyvää lehteä omalle asiakaskunnalle mutta se ikuinen ahneus lukijamäärien kanssa tappoi koko konseptin.
--
Siinä vaiheessa kun he muuttivat www.skyandtelescope.com verkkopalvelun osoitteen skytonight.com nimiseksi kirjoitin lehteen ja kysyin että "oletteko aivan täysin seonneita? Teillä on lähes 40 vuotta vanha arvostettu brandi jonka olette nyt menneet nimeämään tuntemattomaksi skytonight.com nimiseksi....". Ilmeisesti muutkin antoivat palautetta koska S&T palautti vanhan domainin takaisin.

-ML

Olen tuosta jokseenkin samaa mieltä. S&T-lehden taso on laskenut reippaasti viime vuosina. Tilasin aiemmin Astronomya, mutta vaihdoin sitten S&T-lehteen.
Olin aikaisemmin samaa mieltä kuin monet muut, että Astronomy on demagoginen keltaista journalismia edustava julkaisu ja S&T jollain tavoin tieteellisempi ja
asiallisempi.
Nyt S&T on vajonnut Astronomyn tasolle ja edustaa usein vastaavaa huuhaajournalismia. Uusin S&T numero 11/2009 on oikea kukkanen. Lehden kannessa
mainostetaan sisäsivun tuomiopäiväjuttua, jossa spekuloidaan mayojen ennustuksia tuhovuodesta 2012. Jutussa mannerlaatat järkkyvät ja New Yorkin pilvenpiirtäjät ja vapauden patsas hukkuvat suurtulvan alle kuin Hollywoodin katastrofielokuvissa konsanaan. Oikeastaan vain noidat ja astrologit puuttuvat, muuten lehti on Hymyn tasoa.
S&T-lehdestä saa etsimällä etsiä tolkullista luettavaa. Hyvää ovat vielä asialliset katsaukset kunkin kuukauden taivaan näkymiin, erityisesti syvän taivaan osalta.
Aivan oma lukunsa on sitten lehden ulkoistettu postitus, joka aikaansaa tasaisin väliajoin mitä mielikuvituksellisimpia oikkuja lehden tuloon.
Nykyinen S&T on varoittava esimerkki mitä tapahtuu, kun tiedelehti tuotteistetaan markkinahenkisesti.

Jottei tämä menisi ihan haukkumiseksi, sanottakoon S&T-lehdestä jotain myönteistä. Tilaushinta on nykyään aika edullinen, kun yhdellä eurolla saa 1,5 ruputaalaa. Mutta tämäkään ei taida olla S&T-lehden ansiota  :embarrassed:

Jorma Mäntylä
Kangasala

Marko.J

Silloin tällöin olen ostellut Akateemisesta Kirjakaupasta S&T:n ja Astronomyn irtonumeroita, onhan noissa hienoja kuvia ja kaukoputki- ym. mainoksia. Mutta asiasisällöllisesti (noin niin kuin Marko Pekkolalle tiedoksi), verrattuna kotimaiseen Tähdet ja Avaruuteen molemmat ovat minusta jokseenkin Vartiotornin tasoa....
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

rintape

Kyllä tämä meidän kotimainen on aivan omaa luokkaansa. Yhdyn noihin kommentteihin, että ulkomaisissa lehdissä ei ole juuri muuta hienoa kuin mainokset, niitä on hauska katsella. Välillä käy mielessä, että kun Tähdet ja Avaruus on nyt jo aivan omaa luokkaansa, niin mitä seuraisi jos lehden tekijöillä olisi käytössään KAIKKI samat resurssit kuin jollain S&T, Astronomy tai Sky at Night lehdillä. Saataisiin postissa kerran kuussa 200 sivuinen kovakantinen kirja.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Ari Haavisto

Vuosia on tullut molempia tilattua ja edelleen tilaan ja kyllä havainto on aivan sama kuin täällä monella muullakin:

S&T on mennyt rajusti alaspäin ja muutama lehti on ollut suorastaan pohjanoteeraus (pikakelauksella läpi)
Välillä on o.k. numeroita kun osuu enemmän "ykkösketjun" kirjoittamaa materiaalia
Astronomy on mielestäni itse asiassa parantunut viime aikoina ja onpa sinne jopa siirtynyt kirjoittajia S&T:sta
Oma tuntumani on, että viime aikoina Astronomysta olen nauttinut enemmän, ehkä 55%/45%

Pitkään tilasin myös Englantilaista Astronomy Now:ta ja siinä oli jotenkin kiva, lämmin tunnelma ja joskus tosi kiinnostavia artikkeleita. Olivat ehkä enemmän oikeasti harrastajille suunnattuja eivätkä niin "suurelle yleisölle" mikä siis plussaa. Olen harkitsemassa tilaavani uudelleen.
Myös tuota Sky@Now & Patrick Mooren henkilöpalvontaa on tullut luettua, mutta ei ihan kolahda. Taaskin jotenkin suuren harrastajayleisön maku tulee suuhun.

Sitä kaipaa sopivaa kombinaatiota, jossa perusasiatkin käydään läpi, mutta niistä ei lässytetä ja siten mennään sopivasti syvälle ja erikoistuen. Eri artikkeleissa laidasta laitaan. Ja todelliseen harrastukseen, ehkä hieman 1800-luvun hengessä jolloin harrastajat tekivät tiedettä! Ja ihmisen ja innostuksen ja oman löytämisen maku pitää olla eikä sitä hypeä että olipas taas kvantiljoonan auringon massainen musta aukko, ohhoh! Tulee tieteen kuvalehti mieleen joka siis on viihdettä monella tasolla muttei niin kuin kustantaja ehkä tarkoittaa... (Sitäkin kuitenkin tilaan, kuten lukuisia muita tiedealan lehtiä, lukuholisti kun olen.)

Kerran työmatkalla Ranskassa käsiini osui paikallinen tähtitiedelehti ja se vaikutti ihan laatuisalta vaikka kieltä en osaakaan. Sitä taitaa akateeminen myydä Tampereellakin.

T+A on ihan omaa luokkaansa eikä johdu todellakaan kieliedusta. Se on ehdoton suosikkilehteni kymmenkunnan tilaamani tiede-alan lehden joukosta! Peittoaa yleistiedelehdetkin mennen tullen, niin laaja-alainen se on!

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"