Nostovoima

Aloittaja zep1, 15.12.2006, 16:16:22

« edellinen - seuraava »

zep1

Voisiko joku taas selittää kansanläheisesti tämän ilmiön. Eli johtuuko lentokoneiden nostovoima paine-eroista, jotka syntyvät siiven muotoilun ansiosta ja kohtauskulmasta, vai siitä, että siipi työntää ilmaa alaspäin jolloin vastavoima työntää konetta alaspäin. Onko nostovoima näiden yhdistelmä vai ei? itse olen sitä mieltä, että on.

Lennu

Siiven profiili on sellainen, että yläpinta on pitenpi kuin alapinta. Kun siipi halkoo ilmaa niin yläpuolen ilma jää h a r v e m m a k s i kuin alapuolen ilma. Tämä tekee nosteen.
Jupiterin punainen pilkku on suojeltava!

jörö

Siiven muoto on sellainen, että ilma virtaa yläpinnalla nopeammin elikkäs siiven alapuolella oleva "hitaampi ilma" kannattelee konetta.
Space is garden of stars

zep1

tuon kyllä olen kuullut ja sisäistänyt, että alipaine siiven yläpuolella ja ylipaine alapuolella saavat koneen nousemaan. Mutta olen lukenut, että koko nostovoima johtuisikin siitä kun siipi taittaa ilmaa alaspäin niin vastavoiman lain mukaan se nostaisi samalla konetta ylöspäin. Eli onko äskeisessä perää???

kimiza

Joko on tai sitten se lukemasi juttu kertoo koneen lentoonlähdöstä...

jari_makinen


Kyllä se on paine-ero siiven ylä- ja alapinnan välillä (ilman nopeus liittyy siihen), joka pitää koneen ilmassa. Yläpinnalla alipaine ja alapinnalla ylipaine. Jos siipi kääntää ilmavirtaa alaspäin, niin se on huono siipi. Sen voisi laskeakin kuinka paljon ilmaa pitäisi puhaltaa alaspäin, jotta Jumbokin pysyisi sillä ilmassa: se olisi paljon, hyvin paljon.

Lentoonlähdössä ja etenkin laskeutuessa siiven muotoa muutetaan kuperammaksi sekä sen pinta-alaa kasvatetaan laipoilla ja solakoilla (flapeilla ja slateilla, siiven takaa ja edestä ulos ja esiin työntyvillä palasilla), jolloin nostovoima kasvaa ja siiven aikaansaama ilmanvastus nousee, jolloin kone pystyy lentämään hitaammin ja on helpommin hallittavissa.

Nostovoimaa voidaan lisätä myös siiven kohtauskulmaa kasvattamalla, eli kääntämällä siipeä maha edelle ilmavirtaan nähden. Silloin tuloksena on taas lisää paine-eroa, mutta vain nimellisesti alaspäin puhaltavaa ilmaa.

Markus

Howstuffworks'issa on palasteltu aihetta havainnollisesti: http://travel.howstuffworks.com/airplane6.htm. Kannattaa lukaista ainakin tuo ja pari seuraavaa sivua.

-- Markus