Okulaari ja barlow Bresser Plutoon

Aloittaja tuomas22, 27.09.2009, 23:06:19

« edellinen - seuraava »

tuomas22

Jotenkin tuntuu että nuo vakio okulaarit ja barlow rajottaa katselukokemusta, on sen verta onnettoman oloiset kapistukset. Putkessa on siis 114mm peili ja 500mm polttoväli.
Rahaa on käytettävissä noin 150€ jolla siis yksi okulaari ja barlow lähinnä planeettojen ja kuun katseluun, myös kaksoistähtien silloin tällöin. Ajattelin tuollaisen Hyperion 8mm ja Celestron Omni 2x barlow, niillä saisi siis 62.5 ja 125x suurennokset jos oon oikein käsittänyt, ja tuo isompi taitaa olla noin isoin järkevä tälle putkelle, vai? Mitä mieltä näistä? Sopiiko ne tän putken "nopeudelle" (kuullut tuollaisen käsitteen mutta en oikein ymmärrä mitä se sitten tarkoittaa) tai kyseiseen käyttötarkoitukseen, tai mitä muuta mahdollista pitää ottaa huomioon? Tärkeetä nyt on että okulaari ja barlow ei rajota enää yhtää enempää tätä itse teleskoopin toimintaa, mutta ei mielellään mitään ylikallistakaan vehjettä viitsi ostaa näin halpaan putkeen. Tärkeetä on myös okulaarin käytön mukavuus (vanhassa sellanen alle sentin levyinen reikä johon pitää tihrustaa silmä kiinni linssissä)

Reijo Teränen

Minulla on myös bresser pluto  ja mulla on siihen ostettuna celestronin omni barlow ja  7,5 , 12 , 20 okulaarit , eivät ne ole kalliimmasta päästä , mutta riittävän hyviä minulle , niissä on kumireunukset ja turvaurat ja niihin on hyvä katsoa.
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

tuomas22

Ok.

Kaipaisin vielä varmistuksen että tuo hyperion 8mm on sopiva vehje mun käyttöön ja tälle putkelle  :smiley:

Marko.J

Hyperrion on hyvä, hintansa arvoinen okulaari ja miellyttävä käyttää.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

tuomas22

Ok. Hyperion se siis olkoon. Mutta vielä mietityttää tuo suurennos. Olen vähän sekaisin, luin tuota FAQ mutta en ole ihan varma ymmärsinkö. Sillä luki tällein:

LainaaObjektiivin tai peilin läpimitta milleissä antaa suurimman järkevän suurennuksen. Raja ei ole kovin jyrkkä, ja 20% lisäys tuohon näyttää joskus paremmalle, mutta sen jälkeen kuvat menevät suttuisiksi. Neljän tuuman (10 cm) putkella siis suurin järkevä suurennus on noin 100X (-120X).

Eli tuon mukaan järkevä suurennos mun putkelle olisi suunnilleen 114x (~137). Mutta sitten saman kappaleen lopussa lukee vielä näin:
LainaaReilut 200-kertainen suurennus lienee suurin piirtein järkevä planeettojen havaitsemiseen tuon kokoisella kaukoputkella.

Eli kannattaisiko sittenkin ostaa se 5mm hyperion, niin saisi tuon 200x suurennoksen barlowin kanssa, kun planeetat ja kuu on pääasiallisia kohteita?

spuge

Mitäs jos ostaisit tuohon hyperioniin 14 ja 28 mm finetuning renkaat (n. 10 euroa / kpl)? Niillä voi kasvattaa hyperionin etulinssin etäisyyttä, jolloin okulaarin polttoväli pienenee. Silloin tuosta 8mm okusta saa 14 mm renkaalla 6 mm okun ja 28 mm renkaalla 5 mm okun. Molempien kanssa 4,3 mm. Tarvittaessa sitten lisäsuurennosta saa käyttämällä tavallista barlowia tuon nokassa.

Ainakin ylva ja teknofokus myy noita.

WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

tuomas22

#6
Mahtava idea! En ole tuollaisista kuullutkaan. Onko se käytännössä sitten ihan sama kuin jos olisi vastaavan kokoiset okulaarit erikseen? Jotain eroa oletettavasti on mutta mitä?

En kyllä löytänyt kummankaan kaupan sivuilta noita. Tommonen "Vixen VC200L polttovälinlyhentäjä" löyty ylvasta, 249€, onko se puhdasta kultaa vai mitä....?  :huh:

spuge

Lainaus käyttäjältä: tuomas22 - 29.09.2009, 18:11:03
Mahtava idea! En ole tuollaisista kuullutkaan. Onko se käytännössä sitten ihan sama kuin jos olisi vastaavan kokoiset okulaarit erikseen? Jotain eroa oletettavasti on mutta mitä?

En kyllä löytänyt kummankaan kaupan sivuilta noita. Tommonen "Vixen VC200L polttovälinlyhentäjä" löyty ylvasta, 249€, onko se puhdasta kultaa vai mitä....?  :huh:

Nämä finetuning -renkaat on yksinomaan baaderin hyperioneihin tarkoitettuja metallirenkuloita, joissa ei ole mitään linssejä, eli loitontaa vain tuon okulaarin etummaista linssielementtiä. Vastaavasti etäisyyttä voi loitontaa laittamalla siihen 2" suodattimen / suodattimia. Itse suosittelen tuota tapaa suurennoksen kasvattamiseksi ennemmin kuin erillisen 2X barlowin käyttöä, koska hyperionissa on itsessään jo aika paljon lasia (olikohan se 8 linssielementtiä). Jokainen linssielementtihän aina syö pienen määrän valoa. Itse olen käyttänyt noita renkaita juuri 8 mm hyperionissa ja mielestäni toimivat hyvin. Tuntuma oli kuitenkin sellainen, että katseluetäisyys hieman lyheni noiden kanssa, eli silmää piti hieman lähemmäksi laittaa, mutta ei kuitenkaan mitenkään ratkaisevasti. Kuvakenttä säilyy laajana.

http://www.baader-planetarium.de/sektion/s27/download/hyperion_graphik.jpg


Kysymällä pitäisi löytyä molemmista putiikeista. Omani ostin ylvasta, missä niitä oli varastossa. Teknofokukselta saa kaikkia Baaderin tuotteita ja hinnasto löytyy nettisivuilta. Tuo vixenin polttovälin lyhentäjä taitaa olla valokuvaushommiin...

WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

tuomas22

Noniin nyt on hyperion 8mm ja finetuningit. Mutta en ymmärrä miten noi renkaat asennetaan. Ei mulla mee osiin toi niinkun kuvissa näkyy, mulla lähtee pelkästään toi hopeinen osa irti



eikä siis tuo kapea musta kaistale tule mukaan

spuge

Outoa.. sen pelkän hopean värisen 1,25" osan ei pitäisi irrota ollenkaan ilman sitä 2" kokoista renkulaa. Mistä ostit okulaarin? Ei suinkaan ne Baaderilla sitä ole menneet huonommaksi muuttamaan? 24mm okulaarista (ja zoomista) se ei käsittääkseni irtoa, mutta muista pitäisi irrota.
WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

tuomas22


spuge

Hmm.. no kannattaa varmaan kysyä kauppiaalta. Ostit varmaan finetuning -renkaatkin sieltä. Sen hyperionin ei kuulu aueta kuin yhdestä kohdasta, eli sen 2" osuuden päädystä. Väliin pitäisi sitten tulla tavallisella suodinkierteellä tuo rengas, kuten kuvassa.
WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

tuomas22

noniin...aikani sitä väänneltyäni, se lähti vihdoin aukeamaan oikeasta kohdasta :laugh:
pitääpä jättää musta osa vähän löysemmälle ja kiristää hopea vielä kireemmälle niin ehkä välttyy ongelmilta jatkossa

on muuten järkyttävän kokoinen vehje toi hyperioni :cheesy: eka reaktio oli naurunpurskahdus kun sen kaivoin paketista ja vertasin vanhaan okulaariin