Kuun kuvaaminen

Aloittaja make1981, 03.11.2009, 18:56:01

« edellinen - seuraava »

make1981

Heips,

Olen tuossa yrittänyt kuvailla kuuta useapaan oteeseen. Ongelma on se etten saa tarkennusta millään kohdalleen. Pariin otteeseen olen saanut suhtkoht skarppeja kuvia mutta tällöin kuu ei ollut täysi. Vaikuttaako täysikuu asiaan?? Asetuksia olen vaihdellut laidasta laitaan, mutta ei oikein tunnu natsaavan. Kuvat ovat kyllä ihan hyvän näköisiä, mutta ihmetyyttää mihin se viimeisin tarkkuus jää??
Kalustoni on tällä hetkellä canon eos 7d ja canon ef-s 70-300 f/3.5-5.6 IS. Tosin parhaat kuvani olen ottanut eos 450d:llä, joka oli edellinen kamerani... Noh jos jotakuta viksua kiinnostaa vastailla ni ois ihan kiva :grin:

Uppo

Esimerkki exifeillä varustettuna olis kiva.
Jani Virtanen

-Jarz-

Yleensä täysikuu on aika vaisun oloinen kuvissa siitä syystä, että varjoja sen pinnalla ei silloin juurikaan näy. Puuttuu kontrastia mistä näkisi tuon tarkennuksen selvästi. Kontrastia ja valoisuutta säätämällä kuvankäsittelyohjelmalla saa sävyjä kuitenkin esille, jolloin voi paremmin päätellä tarkennuksen onnistumisen.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

MarkoM

Yksi vaikuttava seikka on tietysti ilmakehän rauhattomuus, joka vaikuttaa Kuu-kuviin hyvinkin paljon - yhdellä hetkellä kuvat voivat olla teräviä kuin partaveitsi ja heti seuraavalla sekunnilla täyttä suttua... Myös suhteellisen lyhyt polttoväli voi vaikuttaa kuvien terävyyteen eli optiikan erotuskyky ei välttämättä riitä kovin tarkkoihin kuviin (ainakaan, jos niitä yhtään suurentaa).

Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

vanttmi

#4
Lainaus käyttäjältä: make1981 - 03.11.2009, 18:56:01
Heips,

Olen tuossa yrittänyt kuvailla kuuta useapaan oteeseen. Ongelma on se etten saa tarkennusta millään kohdalleen. Pariin otteeseen olen saanut suhtkoht skarppeja kuvia mutta tällöin kuu ei ollut täysi. Vaikuttaako täysikuu asiaan?? Asetuksia olen vaihdellut laidasta laitaan, mutta ei oikein tunnu natsaavan. Kuvat ovat kyllä ihan hyvän näköisiä, mutta ihmetyyttää mihin se viimeisin tarkkuus jää??
Kalustoni on tällä hetkellä canon eos 7d ja canon ef-s 70-300 f/3.5-5.6 IS. Tosin parhaat kuvani olen ottanut eos 450d:llä, joka oli edellinen kamerani... Noh jos jotakuta viksua kiinnostaa vastailla ni ois ihan kiva :grin:

Terve,

Samoja ajatuksia itsellänikin testikuukuvissani niin lokakuun alussa ja nyt marraskuunkin alussa - odotin tarkempiakin kuvia. Tosin Canon EOS 7D kitti "EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS" -lasilla ei kyllä ole kuukuvaukseen paras mahdollinen - vasta ensimmäinen järkkärini ja siksi paljon opiskeltavaa tarkennuksenkin suhteen ??. Tuntuu kuin vanhalla kompakti Samsung Pro815:lla saisin parempia kuvia kättelyssä.

EDIT:
Niinpä, tuolla Canon EOS 7D -säikeessä loppupuolella mainitaankin tuosta firmware -päivityksestä. Vaikuttaa juuri tuohon tarkennukseen. Ja taitaa olla siis toinenkin päivitys tulossa. Eli myyjältä saamani tiedon mukaan tarkennus toimi kaikkien objektiivien kanssa.
vanttmi
---------------------------------------------------
Myrskyrintama Kaakkois-Suomi
http://users.kymp.net/p409930a/index.html

Valokuvat:
https://picasaweb.google.com/110858584893622891646

Canon EOS 7D, Canon SX280 HS, Samsung Pro815