Light pollution around Helsinki

Aloittaja siovene, 08.10.2009, 10:02:32

« edellinen - seuraava »

VeikkoM

I continue in Finnish to avoid any misunderstandings and conficts (sorry, siovene and other
possible English speaking people).

Eli välttääkseni väärinkäsityksiä ja mitään turhaa väittelyä jatkan suomeksi:

Olen pyrkinyt tekemään havainnot vähintäänkin kuuttomina öinä, mutta myös kaikki silmin
havaittavat utuiset kelit olen jättänyt väliin. Mikäli muistan oikein, nuo keväiset magnitudiarviot
on pääosin tehty varsin loistavan kelin vallitessa. Lumipeitettä taisi olla ainakin kevättalven
puolella, joskin se Helsingin keskustassa oli vallan vähäistä.

Olen pyrkinyt välttämään suoraa läheltä tulevaa häikäisyvaloa. Kaikkialla tämä ei oikein ole
mahdollista. Olen silti yrittänyt edes kädellä vähän suojata sivulta tulevaa häikäisyä.  Näin mm.
Rautatientorin havainnoissa.  Toisaalta tulokset kuvaavat tällöin myös paikan valosaasteoloja,
mukaan lukien häikäisykomponentit.

Allekirjoitan täysin Jaakon mielipiteen, että Helsingin olosuhteet ovat mainettaan parempia.
Pidän itse 4 magnitudin yleiskeskiarvoa hämmästyttävänä ja 5 magnitudin paikoittaisia tuloksia
tosi hyvinä. Arvelenkin, että Helsingin kantakaupungin alue ei ole se pahiten valosaasteinen
alue, vaan vaikeimmat alueet löytyvät suurten liikenneväylien voimakkaasti valaistujen
risteysten sekä valiastujen teollisuusalueiden ympäriltä.  Helsingin keskustassa aiemmin
Hietalahden telakka oli voimakas valosaasteen lähde, nyt sielläkin on ollut vähemmän valaistusta.
Esikaupunkialueilta voi löytyä jo lähes loistavia havaintopaikkoja.

Toki keskikaupungin olot rajoittavat vakampaa tähtivalokuvausta ja deep sky -havaintoja,
ja himmeämpien komeettojen bongailua, mutta itse ole seuraillut menestyksellisesti esimerkiksi
kiikarilla havaittavia muuttuvia tähtiä, Kuu- ja planeettahavaitsemisesta puhumattakaan.
Visuaalihavainnot onnistunevat helpommin, mutta kamera on jo armottomampi huomaamaan
valosaasteen. Toisaalta muistaakseni ainakin Timo-Pekka Metsälä on kuvaillut CCD:llä Espoossa
melkoisen valaistuissa olosuhteissa ja saanut melko mainioita tuloksia.

On päivänselvää, että ihmisten näkökyvyissä on isojakin eroja, ja tuloksia on tarkasteltava siinä
valossa. Myös kokemus havainnoissa merkitsee, kuinka himmeitä tähtiä pystyy näkemään.
On tärkeää kertoa, onko ilmoitetut tulokset oman käsityksensä mukaan keskimääräistä
parempia vai huonompia.

Uskoisin, että Jaakon ja muutaman muukin kokeneen deep sky -havaitsijan 7 magnitudin
tulokset edustavat harjaantuneen keskimääräistä paremmalla näkökyvyllä/hämäränäöllä
varustetun havaitsijan mahdollisuuksia.  Vastaavasti myös vähän huonommissa olosuhteissa
saavutetut 5-6 magnitudin tulokset lienevät paremmasta päästä.

Oma näkökykyni johtuen silmalaseista ja pienestä hajataitteisuudesta lienee ehkä hiukan
keskiarvon huonommalla puolella, havaintokokemus ehkä vähän kompensoi.  Eli tulkitkaa
myös minun ilmoittamiani arvoja sen tiedon pohjalta.  Oma rajamagnitudiennätykseni on
6,8 vuoristo-olosuhteissa. Suomessa lienen joskus päässyt noin 6,5 magnitudiin, mutta
pääosin esim. tähdenlentohavaintojen yhteydessä on pyöritty 6 mag tienoilla, usein
sillä heikommalla puolella.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

Never

Täytyy tuossa joku ilta/yö käydä keskustassa mittailemassa. Ilmoittelen sitten miten käy :) Nythän on sopivasti vielä selkeää!

/Jaakko

Toni

LainaaAt this autumn I have couple of times seen milkyway in Järvenpää (35km north from Helsinki) because the city wants to save money and turns the street lights off at midnight.
Other wise the limiting magnitude is somewhere between 4.5 and 5.

In my observation place, the situation has never been that bad. In the past, I could quite easily reach 5.2-5.7 in my backyard. Even then the milky way was poorly visible. Nowadays, when the lights are dark between 0-5 a.m., it's not so hard to get 6.0-6.4 mag. During my latest DS observation session in Järvenpää, I could undoubtedly see some structure in the Milky Way, not just a faint, glowing streak in the sky. As the phase of the moon is quite small after a few days, it's time to observe DS objects again.

LainaaThe light pollution in Helsinki is quite low compared to the really big cities and I've never seen the limiting magnitude drop below 5 even from the very heart of Helsinki.

With my sight, it certainly drops below that. 4 mag is quite a realistic assumption in the very central area of Helsinki. In the southernmost area of the city center (Merisatama, Hernesaari, etc.), figures close to 6 mag are not impossible. And it really makes a difference: when the limiting magnitude goes up one scale, it means you can see 2.5 times more stars.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)