Napasuuntaus (ei oikeastaan kai kuulu tänne mutta muutakaan en keksinyt)

Aloittaja AstroKuikka, 02.10.2009, 10:43:50

« edellinen - seuraava »

AstroKuikka

Eli kysymys on lyhyesti ja ytimekkäästi:

Miten onnistuu napasuuntaus (karkeahko) parhaiten tilanteessa jossa napaan (ei omaan, vaan Polarikseen) ei ole esteetöntä näkyväisyyttä.

Ja sitten pieni selitys miksi pukkasin viestin tänne:

Sain juuri velipojan puhuttua ympäri, että hänen maallaan oleva raitapuska on oikeastaan täysin tarpeeton, tosin se puska sijaitsi juuri sopivan opservatoorion perustuksen paikan edessä mutta se oli sivuseikka  :angel: Perustus on valmiina jo, koska siinä oli aiemmin lautasaha ja sen alla oli noin kuution betonimöykky, saha on purettu jo vuosia sitten mutta perustus on jäljellä. Ainoa ongelma on ettei siitä ole esteetöntä näkymää kuin välille koilinen - melkein etelä, siihen suuntaan sitäkin parempi tai siis paras ja ainoa mahdollinen suunta mitä tältä tontilta voi kuvitella mutta eikö sanota, että "idästä nousee valo".

softis

Moi,

Minä olen AstroTracin kanssa käyttänyt menetelmää jossa suuntaan ensin vehkeet pohjoiseen sen avulla että tiedän missä etelä täsmälleen on. Jos ei tiedä niin kompassi auttaa. Sen jälkeen napaputki n. 60-62 asteen korkeudelle. Tuolla saan ainakin kameraoptiikan kanssa valotuksia aina 2 min. asti. Suuntausta voi parantaa mm. drift-alignment menetelmällä, nettti on täynnä noita ohjeita.

jouni

risto1


Minulla on parvekkeessa katto joten pohjantähteä ei näy, muutenkin näkyvyys rajoittuu lounaan ja luoteen välille.
Mutta suuntaamalla tuntiakseli noin suunnilleen oikein,voi muita tähtiä apuna käyttäen, saada jalustan aika
kohdalleen. Tossa on tuomonen kuva josko siitä olis apua.

Risto


AstroKuikka

#3
Kiitos pikaisista vastauksista, eiköhän näillä jo saada jalusta suunnattua kohden napaa, siis taivahan napaa.

Pieni lisäys:

Nyt siitä näkyy jo itään hyvin, laulatin muutaman tunnin Shindaiwaa, lempinimeltään Shimanski.