Jalustan kuormana C8 tai RC 8 + seuranta/kuvausputki

Aloittaja TuRe, 07.10.2009, 14:23:50

« edellinen - seuraava »

TuRe

Einarilla taitaa olla jalustana EQ 6 Pro Syn Scan tuolla kuormalla. Riittäisikö joku seuraavista:
- HEQ 5 Sky Scan Pro
- Celestron CG-5 GT Goto ( CAM), tai joku muu. Painon mukaanhan nuo kyllä riittävät, mutta miten on muut ominaisuudet, kuten
pitkien polttovälien vaatimus. Tuohon C 8:aan saa lyhentäjän 0,63, eli polttoväliksi tulee 1260 mm, joka lienee aika passeli esim galaksien ja planetaaristen sumujen kuvaamisessa. Ehkä mukaan tarvittaisiin joku linssiputkikin, ellei sitä sitten käytettäisi myös seurannassa.
Tuomo Repo

einari

Mulla on muuten HEQ5 Pro ja hyvin kantaa C8:n ja guideriputken (tässä tapauksessa Scopos Observer 62).
Toistaiseksi en ole saanut täydellä polttovälillä (2000mm) riittävän hyvää seurantatarkkuutta mutta lyhentäjällä onnistuu kyllä.
___
Tapio

TuRe

Niin en saanut jalustakuvasta aivan selvää. Kerro vielä, minkälainen seuranta Sinulla on, että voisi päästä yli 2 min osavalotuksiin.
Olen sen verran räpsinyt kuvia, että peraate 2x 1 min valotus ei vastaa 2 min valotusta syvyydeltään järjestelmäkameralla.
Käyttäjän kokemuksista olisi todella paljon apua harrastelijan laitehakinnoissa, joissa virheinvestoinnit vaanivat aina kulman takana.
Tuomo Repo

einari

Seurantajärjestely mulla on aika peruskauraa: Scopos C8:n päällä ja siinä kiinni QHY5. Ohjemistona PHD Guiding.
Oleellista on että guideriputki on tukevasti kiinni, tasapainotus on kunnnossa (idän puolella jalustaa hiukan enemmän painotusta) ja nykyään polaarisuuntaan jalustan WCS-ohjelmalla ennen kuvauksen alkua niin että ei tarvi guidata DEC-akselia ollenkaan.
___
Tapio

TuRe

Täytynee luopua. kuten tuolla M31:ssä jo lupailin, ylipitkistä polttoväleistä jo seurannan vaikeuksien takia. Niissä moninkertaistuu kaikki ulkoiset- ja  jalustan värinät. Pykälää vahvempaa jalustaa täytyy kuitenkin harkita.
Tuomo Repo