HEQ-5 edistää pätkittäin

Aloittaja hoptari, 31.08.2012, 14:28:01

« edellinen - seuraava »

mickut

Liian vähän syklejä että voisit laskea luotettavasti. Silmämääräinen arvio voi johtaa harhaan muiden, lyhyiden jaksojen virheiden sekä matopyörän työstön vuoksi. PErecorderin ohjeissa suositellaan minimissään viiden jakson kestoa, HEQ5llä se olisi siis vähintään tunti. Itse mittasin lyhyempijaksoisen EQ6n PE:tä noin 2h, ja saaduista sykleistä osa joutui romukoppaan erinäisten yksittäisheilahdusten vuoksi.

-A

hoptari

#31
Nuo kuvassa näkyvät syklit vaikuttavat kovin säännöllisiltä. HEQ-5 jalustassa on myös vaihteisto. Yritin netin kuvasta
laskea vaihdepyörien hampaiden määriä. Tulos oli n. 50/40 hammasta. Tuolla määrällä tullaan melko lähelle kertomaasi
RA-pyörän hammasmäärää, joten virhe saattaisi johtua vaihteiston pienemmästä pyörästä.
Ei kai auta kuin purkaa jalusta ja samalla rasvata se. Nyt kun kuu vielä kumottaa, on passeli aika hommaan.
I.S.
P.S. Vaihteiston pienemmän rattaan kierrosaika on näköjään 478 sekuntia eli juuri havaittu huojuntajakso.

hoptari

Jatkan ketjua vielä välitilinpäätöksellä. Otsikosta poiketen kyseessä oli varsin vähäinen pysyvä nopeusvirhe, 0.20px/minuutti ja lisäksi
jaksollisia virheitä, joista selvästi määräävin on jaksoltaan n. 475 sekunnin ja suuruudeltaan 30-35px huojunta. Pitemmät jaksot ovat
sen rinnalla selvästi vähäisempiä.
Jalustan moottorissa on vaihteisto, jossa moottorin akselilla on 54 hampainen ratas ja matoruuvin pyörässä on 72 hammasta, siis
suhteessa 3/4. Vaihteiston kokonaisjakso on 1914 sekuntia, jolloin matoruuvi pyörii 3 kierrosta ja moottori 4 kierrosta. Moottorin
kierrosaika on siis 478,5 sekuntia eli juuri havaittu virheen jakso. Virheen syyllinen on lähes varmasti moottori rattaineen.
Vaihdoin RA ja dec akselien rattaat keskenään, mutta virhe pysyi täsmälleen ennallaan, joten vian on oltava moottorissa.
Jos moottorin akseli on 0,4 mm epäkeskeinen, niin se selittäisi virheen täysin. En ole havainnut katsoessa rattaiden väleissä
mitään etäisyys vaihtelua, mutta heitto saattaa olla liian pieni havaittavaksi. Täytyy vielä tutkia tuo mikroskoopilla.

Yksi korjausmahdollisuus saattaisi olla asettamalla hammasratas tuon 0.4mm epäkeskeiseksi. Homma voisi onnistua poraamalla
rattaan reikä 1mm ylisuureksi ja pakottamalla ratasta pidätinruuvilla oikeaan suuntaan. En tullut viimeksi määrittäneeksi tuota suuntaa,
joten uusia testejä taas tarvitaan. Modifiointiin en ehkä uskalla ryhtyä, ellei jostain löydy ylimääräistä ratasta testikappaleeksi.
Ehkä joku on päivittänyt jalustansa GoToksi ja säästänyt entiset moottoriosat. Niille olisi minulla nyt käyttöä.
Panenkin tähtibasaariin ostoilmoituksen.
I.S.


naavis

Minusta nyt tuntuu, että yrität korjata ongelmaa jota ei varsinaisesti ole. Jalustat - varsinkaan tämän hintaluokan - eivät ole äärettömän tarkkoja. Niissä on periodista virhettä, jota ei edes mekaanisilla säädöillä voi täysin eliminoida, ja minulle jäi vähän mysteeriksi, että miten olet tuolla tarkkuudella esimerkiksi moottorin edistämisen määrittänyt. Veikkaan, että seuranta pyörii ihan normaalilla nopeudella mittaustarkkuuden rajoissa, ja tuollainen periodinen virhe on ihan normaalia. Jos haluat jalustalla kuvata jotain, tässä vaiheessa kannattaa mieluummin panostaa autoguideriin ja hyvään napasuuntaukseen kuin mekaanisten osien vaihtamiseen.

hoptari

Moottorin edistämisen laskin runsaan tunnin valotuksista. Selvin jaksollinen virhe on niin säännöllinen ja
täsmälleen saman suuruinen kuin moottorin kierrosaika, joten se lienee fakta. Mekaaninen korjaus noudattaa
mekaniikan sääntöjä, joten sen vaikutus on helppo laskea.

naavis

Lainaus käyttäjältä: hoptari - 13.09.2012, 21:27:19
Moottorin edistämisen laskin runsaan tunnin valotuksista. Selvin jaksollinen virhe on niin säännöllinen ja
täsmälleen saman suuruinen kuin moottorin kierrosaika, joten se lienee fakta. Mekaaninen korjaus noudattaa
mekaniikan sääntöjä, joten sen vaikutus on helppo laskea.

Periodinen virhe varmasti on olemassa, sitä on käytännössä kaikissa jalustoissa. Mutta vielä jäi epäselväksi, että miten mittasit virheen noista tunnin valotuksista. Esittämäsi moottorin edistämisestä johtuva virhe on hyvin pieni, ja voisi johtua myös esimerkiksi hyvin pienestä virheestä napasuuntauksessa. Millä laskutoimituksilla olet virheen todennut kuvista?

hoptari

Napasuuntaus oli pistetty vinoon n. 3° länteen navasta. Sillä sain tähdet liikkumaan tasaisella nopeudella kuvassa ylöspäin.
Sen ylöspäin suunnan, eli siis oikean seurantanopeuden suunnan sain siirtämällä kuvauksen alussa putkea pikakelauksella ylöspäin.
Eli minulla oli pystysuunnassa aika-asteikko ja oikean seurantanopeuden kulkusuunta (=pystysuunta).
Kuvasta voi sen jälkeen nähdä seurantavirheen aikakuvaajan.
I.S.

jussi_k_kojootti

Ei kai tuossa hoptarin debuggauksessa mitään vikaa ole.  Eikö noita rattaita voi tilata joltain "pajalta"?
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

einari

Voihan niitä rattaita vaihdella ja säätää sitten millien osien tarkkuudella, mutta kaiken tämän jälkeen on aika todennäköistä että kuitenkin joutuu autoguidaamaan ainakin pidemmissä (sanotaan vaikka +3 minuuttia) valotuksissa.
___
Tapio

jussi_k_kojootti

Toiset tykkää purkaa, säätää ja koota taas, ja kun hoptari tuntuu tietävän mitä tekee niin mitäs tuota jarruttelemaan.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Timpe

Tässä alla olisi 15min Ha-yksittäisvalotuksesta 100% croppi....
Tuo on kuvattu edellisyönä 300/1500mm Newtonilla, jonka napasuuntaus on niin pielessä että kameran latausajan kuluessa (n.23s) näkyy seurantakäyrässä jo sellainen puolen pikselin tasainen poikkeama/valuma RA/DEC suuntiin. Tuon lisäksi jalustan seuranta edistää myös tasaisesti eli jos kuvaan guidaten vaikka parin minuutin ruutuja ja näytän ne tietokoneella nopeasti peräkkäin, niin syntyy animaatio, jossa tähdet vaeltavat hitaasti kuvan poikki :shocked:
Edellisestä riippumatta tähtikuvaus onnistuu ongelmitta myös tuolla 900s valotuksella, koska OAG-autoguidaan MaxIm DL:n avustuksella. En siis näe syytä sellaisen jalustan tuunaamiseen, jonka päälle asennetaan putkea uudelleen jokaista havaintokertaa varten (kookkaan 27 kg putken runttaaminen jalustan niskaan mitätöi tehokkaasti esim. hypertarkan napasuuntauksen tekemisen edelliskerralta).
- Timo Inkinen