Havainnointi paljain silmin

Aloittaja Pekka Moisio, 20.08.2009, 21:14:50

« edellinen - seuraava »

Pekka Moisio

Moi taas,

En löytänyt tällaista aihetta mistään, joten perustin sen tänne. Eilen oli Tampereella ihan ok läpinäkyvyys ja katselin lähihavainnointipaikallani ilman apuvälineitä M13, Tuplajoukko Misamia, Andromedaa, Seulasia ja totesin myös että mielestäni näin lyyran tuplatuplan tuplana paljain silmin. M92sta en onnistunut näkemään, vaikka sekin on mielestäni nähtävissä hyvän sään ja pimeän aikaan? Ja eikös M81 ole kanssa nähtävissä ilman apuja?

Kertokaapas te muut kanssa kokemuksianne, jotka myös tätä jaloa havainnointityyliä harrastatte. Mitkä kohteet ovat olleet haastavimmat, mielenkiintoisimmat, yllättävimmät??


edit- M82 muutettu M81

Timo Kuhmonen

muutamia kaksoistähtiä olen yrittänyt havaita paljain silmin. Kokeilin myös, josko Lyyran tuplatupla erottuisi - ei onnistunut silmälasien kanssa. Silloin kun ei laseja ollut, en tätä kohdetta katsonut. Olsi ollut mielenkiintoista joskus tosi nuorena kokeilla, silloin kun näkö oli tosi tarkkana... Pitänee kokeilla joskus vähemmän vaativia...

Never

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 20.08.2009, 21:14:50
totesin myös että mielestäni näin lyyran tuplatuplan tuplana paljain silmin.

Tuo riippuu silmien erotyskyvystä ennen kaikkea. Vielä näkyy kahtena, muttei niin helposti kuin 90-luvulla kun harrastuksen aloitin. Ikä rupee jo painamaan siis :)

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 20.08.2009, 21:14:50M92sta en onnistunut näkemään, vaikka sekin on mielestäni nähtävissä hyvän sään ja pimeän aikaan?

Kyllä kyllä. O'Meara on väittänyt nähneensä jopa Messier 79:n (7.7 magnitudia), Messier 68:n (7.3 magnitudia) ja Messier 53:n (7.7 magnitudia) paljain silmin. Katselin vuonna 2004 paljain silmin M68:a, jolloin se oli korkealla taivaalla ja voin suoraan sanoa ettei ollut mitään mahdollisuuksia nähdä sitä. 8x30 kiikareillakin kohde oli vielä himmeä. Ei siis lähelläkään "normaalia" rajaa noiden näkeminen.

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 20.08.2009, 21:14:50Ja eikös M82 ole kanssa nähtävissä ilman apuja?

En ole ainakaan koskaan kuullut. M81 on nähty. Joku väitti muutama vuosi takaperin nähneensä myös M51 ja M101 paljain silmin, muttei suostunut kertomaan mitään yksityiskohtia havainnoista, havaintopaikasta tai itsestään, joten jätin kertomukset omaan arvoonsa.

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 20.08.2009, 21:14:50Kertokaapas te muut kanssa kokemuksianne, jotka myös tätä jaloa havainnointityyliä harrastatte. Mitkä kohteet ovat olleet haastavimmat, mielenkiintoisimmat, yllättävimmät??

Parit kotimaiset linkit:
Ursa Naked Eye Catalogue of Deep Sky Objects - http://www.ursa.fi/wiki/UNE/UNE
Naked Eye Deep Sky Objects - http://www.kolumbus.fi/jaakko.saloranta/Deepsky/NE_list.html

Paljain silmin katselussa ongelmana on että yleisesti havaintopaikan täytyy olla erittäin pimeä, jotta (ainakin itse) viitsisin todellisia havaintoja yrittää. Tällaisissa paikoissa on melkein aina mukana myös kaukoputki... Silmät myös väsyvät eri tavalla kuin kaukoputken kanssa, joten niitä kannattaa leputella varsinkin jos yrittää tihrustaa jotain yksityiskohtia (esim. Seulasten tähtiä).

Armeijassa ollessani (havaintovälineiden puutteessa) olin usein kipinämikkona ihan suosiolla ja otin kiertovartiot sun muut hömpät vastaan mieluusti ilman ollessa hyvä. Armeijan loppuvaiheessa kyllä hieman tuijoteltiin kun repusta pilkotti jo jalusta ja pieni kaukoputki.

Ikimuistoisin havainto voisi olla vaikkapa NGC 5128 (Centaurus A). Olen aina ihaillut havaintoja jotka ovat negatiivisia. Tässä detailit:

Object: NGC 5128 / Centaurus A
Obs. place: Pico de la Nieve, La Palma, Spain (1890m / 6200ft)
Date: 1./2.4.2008
Bortle class: Class 2
NE Lim.mag: 6.9m
Background sky: 2
Seeing: 2
Transparency: 2
Weather: +10°C, no wind... southern sky blurry.

Minimum aperture: 8x30 binoculars
Visual impressiveness: -

Description: Very obvious in 8x30 binoculars. Impossible without optical aid. I tried spotting this galaxy for more than 30 minutes without even getting the slightest hint of it. The galaxy was roughly 18° above the horizon. I moved my vision between the bright 5th magnitude stars HD 118338 - HD 115331 - HD 116835 forming a triangle. Nothing was seen even when the exact position of the galaxy was confirmed with binoculars then trying to see it with the naked eye. Sky conditions were not ideal. From Australia this - with the galaxy high in the sky - shouldn't be a problem.

NGC 5139 (Omega Centauri) on kohtalaisen massiivinen paljain silmin verrattuna vaikkapa M13:een. Messier 81 ja NGC 3242 olivat myös mielenkiintoisia havaintokohteita paljain silmin.

/Jaakko


Kaizu

Mizam ja M31 näkyvät paljain silmin jopa Cityobservatorion edestä, katulamppujen loisteessa. M13 erottuu hyvällä säällä Halkiassa, jossa eiole katuvaloja haittaamassa. Otavan ympäristön Messierit ovat kiikarikamaa, yhtäkään en ole onnistunut havaitsemaan paljain silmin missään olosuhteissa. 7x50 kiikareillakin edellytyksenä oli ihanteelliset havainto-olosuhteet. Sellaiset löytyivät kerran erään suomalaisen tähtitiedelehden päätoimittajan kesämökiltä.  Bongasin silloin kiikareilla M51, M81, M82, M101.

Kaizu
Kai Forssen

Pekka Moisio

Lainaus käyttäjältä: Never - 20.08.2009, 21:56:13

En ole ainakaan koskaan kuullut. M81 on nähty. Joku väitti muutama vuosi takaperin nähneensä myös M51 ja M101 paljain silmin, muttei suostunut kertomaan mitään yksityiskohtia havainnoista, havaintopaikasta tai itsestään, joten jätin kertomukset omaan arvoonsa.


Niin siis tarkoitin M81stä, joku ajatus/kirjotusvirhe tuli.. Voi olla kyllä tosi haastava nähdä Suomesta.

M51 ja M101 noista voi kyllä sanoa jo, että mahdottomia ovat.

Joitain avonaisia on tullut myös katseltua. M44, M36 ja M37 ne on näkynyt himmeänä ututäplänä/hehkuna. Samoin pohjoisamerikkasumun näin viime syksynä kun oli yksi parhaimmista öistä. Varmistin havainnon OIII filtterin läpi.

Kiitos Linkeistä Jaakko!

Nuo Otavan Messierit näkyy ihan hyvin 9x50 etsimessä, mutta ei paljain silmin.

papamiguel

Meikäläinen näkee ilman rillejä kuun tuplana... tai siis eh. Ai että oikeesti näkyisi jotakin paljaalla silmällä, joo Otavan tähdet erottuu ja Orionin sumu näyttää lokinkakalta. Muuten sitten näkyy paljon kummallisia pisteitä taivaalla ja joissakin tähdistöissä on paljon piirrettyä tähtikuviota vähemmän tavaraa visuaalisesti havaittavissa  :cry:
No kyllä on arvostettavaa, jos paljain silmin kohteita pystyy bongaamaan ja sitä varmasti tekisin itsekin, mutta mulla on noi "helppo käyttää silmälaisen kanssa"- tyyppiset okulaarit pakollisia.

VeikkoM

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 20.08.2009, 21:28:58
muutamia kaksoistähtiä olen yrittänyt havaita paljain silmin. Kokeilin myös, josko Lyyran tuplatupla erottuisi - ei onnistunut silmälasien kanssa. Silloin kun ei laseja ollut, en tätä kohdetta katsonut. Olsi ollut mielenkiintoista joskus tosi nuorena kokeilla, silloin kun näkö oli tosi tarkkana... Pitänee kokeilla joskus vähemmän vaativia...

Tähtitaivas paljain silmin -kirjassa listaan neljä kohdetta:

Mizar+Alcor, etäisyys 509" = 8,5', mag 2,2 ja 4,0
Kaksois-kaksois (Epsilon 1,2 Lyr), etäisyys 208" = 3,5', mag 4,6 ja 4,7
Algedi (Alfa 1,2 Cap), etäisyys 381" = 6,4', mag 3,6 ja 4,2
Theeta 1,2 Tau, etäisyys 337' = 5,6', mag 3,4 ja 3,8

Mitä ilmeisimmin nämä kaikki neljä ovat optisia kaksoistähtiä.   Epsilon
Lyraekin on optinen, vain ison parin komponentit ovat erillisiä fyysisiä
kaksoistähtiä.

Kaikkien näiden näkeminen pitäisi lukuarvojen perusteella olla suhteellisen
helppoa.. Ihmissilmän ertotuskyvyksi annetaan vanhemmissä lähteissä
2 kaariminuuttia, mutta nykytiedon valossa se lienee pikemmin luokkaa
0,5-1'.  Varsinaista lähdettä tähän tietoon minulla ei ole, mutta olen
tuon lukuarvon myös jossain julkaisussa nähnyt.

Yksi asia, joka helpottaa tai vaikeuttaa kaksoistähtien näkemistä on
komponenttien magnitudit.  Hyvin suuri kirkkausero tekee näkemisen
vaikeammaksi. KIrkas komponetti häikäisee toista.  Yllä mainituissa
esimerkeissä ero on pieni Mixaria ja Alcoria lukuunottamatta, mutta
siinä parissa välimatka on suhteellisen suuri.

Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

timokarhula

Lainaus käyttäjältä: VeikkoM - 21.08.2009, 21:51:24

Kaksois-kaksois (Epsilon 1,2 Lyr), etäisyys 208" = 3,5', mag 4,6 ja 4,7

Kaikkien näiden näkeminen pitäisi lukuarvojen perusteella olla suhteellisen
helppoa.. Ihmissilmän ertotuskyvyksi annetaan vanhemmissä lähteissä
2 kaariminuuttia, mutta nykytiedon valossa se lienee pikemmin luokkaa
0,5-1'.  Varsinaista lähdettä tähän tietoon minulla ei ole, mutta olen
tuon lukuarvon myös jossain julkaisussa nähnyt.


2 kaariminuuttia taitaa olla ihmissilmän hämäränäön raja.  Päiväsaikaan silmä erottanee 0'.5-1'.0.  Esimerkiksi Venus on niin kirkas että se voisi näkyä sirppinä ilman suurennusta.  Perjantaina havaitsin paljain silmin Epsilon Lyraeta ja kyllähän se näkyi kahtena pienenä pisteenä.  Käytin -0.5 dioptria ylikorjattuja silmälaseja joka auttaa minua näkemään tarkemmin (ja siten myös himmeämmin) pimeässä.

Epsilon Lyr muuten oli minun 'First Light' Baader Hyperion 8-24 mm zoom-okulaarille.  Onnistuin erottamaan Epsilon Lyraen tupla-tuplana jo 62x suurennuksella.  Se vastaa 144" tai 2'.4 ilman suurennusta.  Valitettavasti taivaalla ei taida olla sopivia kaksoistähtiä joiden komponenttien välimatka olisi 1'.0-2'.0 ja samaan aikaan melko kirkkaat (n 3 magnitudia).  Semmoinen kaksoistähti olisi teoriassa luultavasti erotettavissa paljain silmin.

/Timo Karhula