Kierteiden tekeminen, neuvoja kaivataan

Aloittaja GaryP, 16.09.2009, 01:56:17

« edellinen - seuraava »

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 22.09.2009, 09:24:00
Tähän voisi käyttää sitä peräkärryn akselin päätä josta joku täällä oli jalustaa rakentamassa. Menetelmä toimii, olen sillä tehnyt yhden muovisen ja pari alumiinihammaspyörää. Minäkään en silloin löytänyt riittävän suurta pronssikiekkoa.

Kaizu

Tarkoitat tuolla akselilla, että käyttäisi sitä tuossa kiekon pitimen tehtävässä?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Juuri siinä. Jos saa hyvän laakeroinnin, sen voisi jopa jättää siihen ja tuntiakseli kevyelle putkelle olisi valmis.

Kaizu
Kai Forssen

Nurinniska Observatory

Olen uusi tällä foorumilla, joten hei vaan kaikille.

Tein omaan jalustaani matopyörän 6mm messinkilevystä, halkaisijaksi tuli tasan 250mm ja hampaita M12/1.75-kierteellä 456 kappaletta. Oikea hammasluku tuolla halkaisijalla olisi 449, joten heittoa tulee n. 2 sadasosamilliä hammasta kohden. Toivottavasti se ei muodostu ongelmaksi! Asiaa onneksi helpottaa se, että ko. matopyörä tulee ainoastaan moottorin alennusvaihteeksi, varsinaisen RA-systeemin toteutan hammashihnavedolla ja n.50 cm kiekolla jolla välitykseksi tulee jotakin luokkaa 10-15. Ainakaan laskennallisesti edellä mainitun jako-ongelman ei pitäisi aiheuttaa enempää kuin jotakuinkin 1-2 kaarisekunnin periodisen virheen huipusta huippuun matoruuvin yhdellä kierroksella eli n. 15 sekunnissa. Ei siis liene mitään järkeä alkaa yrittää tehdä tarkempaa hammastusta, vai mitä mieltä olette?

Nykyisessä jalustassani on samanlainen systeemi mutta matopyörä on 75-millinen (samaista 6 millin messinkiä) ja matovaihteen aiheuttama periodinen virhe seurannassa n. 5 kaarisekuntia huipusta huippuun. Ajoittainen nykiminen on kuitenkin niin nopeaa, että poisheitettäviä ruutuja tulee enemmän kuin tahtoisin. Virhe tosin johtuu varmaankin osittain myös käyttämästäni matoruuvista joka on rosterikierretankoa suoraan kaupan hyllyltä. Joka tapauksessa tuon uuden 250-millisen rattaan kanssa menee toivottavasti paremmin...

t
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/