Celestron Nex Star 8 SE

Aloittaja Markku Forsman, 11.01.2007, 12:55:19

« edellinen - seuraava »

Markku Forsman

Olen kartoitellut edullisimman pään putkia joissa olisi goto toiminto, eli löytäisi annetun kohtee itse. Törmäsin Celestronin Nex Star 8 SE putkeen. Hinta noin 1500 euro, eli edullinen 203 mm / 2032 mm.

Onko tästä putkesta kenelläkään kokemusta ja onko testattu jossain ?  Huonon englannin kielitaidon takia en päässyt jyvälle onko tuossa putkessa myös automaattinen seuranta ? Tuo olisi hyvin oleellinen asia koska tarkoitus olisi myös kuvata putken avulla.

Onko muita vastaavia edullisia tarjolla ?

diesel

Ihan hyvä putki on mitä pääsin kerran katsomaan, tosin tätä uudemman mallista en testannut eli se oli se vanhamalli.
Tosin en tiedä aivan tarkkaan, onko niille tehty muita muutoksia kuin väri.

http://www.celestron.com/c2/product.php?CatID=13&ProdID=416

Zygga

Uudemmissa malleissa on Celestronin Sky Align -softa joka on kuulemma näppärä. GoTo lähtee skulaamaan kun putken suuntaa kahteen kirkaaseen taivaalla näkyvään kohteeseen. Käyttäjän ei edes tarvitse tietää mitä nuo kohteet ovat. Uudemmissa on myös vakiona XLT pinnoitteet.

Putkessa on toki seuranta, mutta kuvaamiseen tuo ei sinällään täydellisesti sovi. Koska tuo ei ole ekvatoriaalinen jalusta, niin tähdet alkavat pidemmissä valotuksissa kiertyä kuvan reunoilta alkaen. Tarvii siis wedgen pidempiä valotuksia varten. Tuolla polttovälillä myös seurannan pitää olla jo suht tarkkaa.

Hyvä ja kompakti laite varmaan muuten.

Zygga

Kaippa tuo Celestron palaa juurilleen

Mistä muuten tuon putken saa 1500€ hintaan?

xpro

1500euroon? mistä siihen hintaan saa...?
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

diesel

Hinta täytyy olla Jenkeissä ja siihen päälle verot/tulli.

Zygga

Nii katoin kanssa, että Jenkeissä tuo maksais about sen 1500. Mutta käsittääkseni Celestroniakaan ei saa enää Ameriikasta tilattua?

jre

Ei oikeastaan mitenkään aiheeseen liittyen, mutta olen aina miettinyt, että onko tuollainen "yhden haarukan piikin" jalusta oikeasti sukeva noinkin ison putken kanssa. Onhan putki tietysti vain ohutta pelliä, mutta luulisi sen peilinkin ja fokusointilaitteiden jotain painavan... ::)