täysin noviisi todella kiinnostunut

Aloittaja bolsem, 03.09.2009, 21:25:32

« edellinen - seuraava »

bolsem

isän kanssa joskus aikoinaan tähtiä kateltin pienellä putkella ja kuuta kiikareilla, sen jälkeen toistakymmentä vuotta homma kiinnostanut mutta vastikään löysin sivuston jota kautta voisi saada hieman jelppiä.

lueskelin noita juttuja tosta putken koosta ja tulin siihen tulokseen että se 20cm halkasia olis aika hyvä, aika paljon olen yrittäny noista simulaattoreista mutta ei se "tyydytystä" anna.

pääpointit olis nähdä läheiset mahollisimman tarkasti ja kun kuvioita oppii taas tuntemaan/muistamaan niin vois sitten ettiä jotain "uutta".
viimesimmästä havaintoillasta/yöstä/aamusta on kuitenkin jo kulunut lähes 15 vuotta.. ehtii unohtamaan vaikka ja mitä.

olisin erittäin kiitollinen kaikesta avusta ja vinkeistä ja pahoittelen jos nyt tuon uudestaan saman aiheen esille enkä löytänyt vanhaa kunmikä mahollisesti on jo ollut esillä.

viimesen vuoden aikana kun tämän tietokoneen ja netin hommasin niin ei ihan kaikkia aiheita ole kerenny lukea, töissäkin pitää välillä käydä.

anteeksi ja kiitos!

Riqis

Lainaus käyttäjältä: bolsem - 03.09.2009, 21:25:32lueskelin noita juttuja tosta putken koosta ja tulin siihen tulokseen että se 20cm halkasia olis aika hyvä

Jos nyt pitäisi aloittaa uudestaan yötaivaan havaitseminen, niin juuri johtopäätöksesi tapaan valitsisin 20 cm kaukoputken. Se on riittävän voimakas peli ja nykyajan rahassa (toisin kuin aikoinaan 1980-luvun alussa) kilpailukykyinen. Ja eri vaihtoehdoista valitsisin dobsonin. Samaa suosittaa Markus Hotakainen seuraavassa Tähdet ja avaruuden numerossa.

Tämä keskustelu varmaan kohta siirretään kohtaan "aloittelijat" (tms. mikä sen nimi nyt olikaan). Toivottavasti löydät sen sieltä.
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

Nekoroms

oletko huomioinut että normi kiikarit antaa jo ihan erilaisen näkymän kuin omat silmät ja saatat jo omistaa semmoiset :D

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Nekoroms - 07.09.2009, 20:47:09
oletko huomioinut että normi kiikarit antaa jo ihan erilaisen näkymän kuin omat silmät ja saatat jo omistaa semmoiset :D

Ja varsinkin, jos laitat ne kiikarit jonkun jalustan päälle. Tähän riittää alkuun ihan peruskamerajalusta, jonka päälle saa kiikarin jollakin ilveellä kiinnitettyä. Hommasta tulee heti yhtä pykälää enemmän pro-havainnointia, kun pääset rauhassa siirtelemään kiikaria ja etsimään kohteita tähtikartan ja tähtihyppelyn avulla. Käsissä olevan kiikarin kuva tärisee ja havaitsijan on vaikea hahmottaa, missä kohtaa taivasta sitä oikein olikaan menossa. Jalusta auttaa tähän ongelmaan paljonkin  :smiley:
- Timo Inkinen

Never

Alotat vaikka kattelemaan ihan paljain silmin (opettelet tähtikuviot jne.) ja sitten katselet lisäksi vaikkapa juuri sopivilla kiikareilla. Jos mahdollista, käy ensin aina katsomassa mitä kaukoputkella näkyy ennen kuin ostat 20-senttisen putken. Todella moni havaitsija pettyy näkymiin ja harrastus tyssää sikseen.

/Jake

Jarkko.A

Olipahan taas hyvin kannustavaa tekstiä.

Mistä ihmeestä tuo negatiivisuus oikein kumpuaa? Oletteko itse kuvitelleet 150mm putken näkymät hubblen tasoiseksi vai mistä tuo johtuu?

Tuo 20cm on varmasti ihan pätevä aloitusputki jos rahaa ja innostusta riittää, ei sitä aina tarvitse käyttää kymmentä havaintokautta tähdistöjen opiskeluun ennen pikkukiikarien tai putken ostoa ja sitten vasta siirtyä isompaan putkeen. Optiikka on tällä hetkellä ihan eri hinnoissa kuin esm. 70-lukuun nähden.

GaryP

Tätähän voi jatkaa loputtomiin, joka toinen kehoittaa kikareihin ja joka toinen putkea hankkimaan.

Noh, halvat kiikarit maksaa pari kymppiä, ne on hyvä olla jokatapauksessa odottamassa, tarkistaa vain sen paljon parjatun kollimoinnin silmämääräisesti, eli kuva on helppo katsoa, kuvat siis ovat päällekkäin.
Sitten ostamaan tuolta torilta halpa 20cm peiliputki, ja eikun ihmettelemään mitä ne muut sieltä taivaalta ovat löytävinään.

Kaikki muu tulee sitten jos on tullakseen, ei kaikkia kiinnosta aihe välttämättä sen enempää, on vain kiva kuikuilla ylöspäin. Mutta jos kipuna muuttuu tuleksi, on tämä foorumi yhä olemassa.

Edellisen puhujan aloituksessa oli pointtia! Miksi ihmeessä pitää kirjoittaa joskus niin tuskaiseen sävyyn, tyyliin "etkä sä nyt ole vieläkään tajunnut mihin ole näppejäsi tunkemassa?". Relatkaa, muistelkaa se oma aloitustunnelma. Ainoa missä laitan jarrua on laitteiston hankkiminen heti_kunnollinen_kalustus-meiningillä, hyvin harvan talous kestää tuota. Aloituskokeiluun sen sijaan kannattaa laittaa roposia, ne ovat parhaimmillaan ikäänkuin hetken aikaa lainassa muualla, palaavat sitten kotiin kuluneina kun nyy tarpeettomat kalustot seuraavalle samassa tilanteessa olevalle.

Ostoksille vaan jos ei pelkkä puhe riitä, osta vaikka jonkun kaverin kanssa kimppaan niin potuta puoliakaan jos homma menee harakoille.
:wink:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Never

#7
Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 08.09.2009, 16:41:43
Olipahan taas hyvin kannustavaa tekstiä.

...

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 08.09.2009, 16:41:43Mistä ihmeestä tuo negatiivisuus oikein kumpuaa? Oletteko itse kuvitelleet 150mm putken näkymät hubblen tasoiseksi vai mistä tuo johtuu?

Kyllä. Tal-1 vs Hubblen valokuvat oli aikanaan kova pala pojalle ja harrastus tyssäsi siihen hetkeksi  :azn: Olen tässä jaostotehtävissä nähnyt monelle harrastajalle käyvän noin kun odotukset ovat liian korkeat.

Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 08.09.2009, 16:41:43Tuo 20cm on varmasti ihan pätevä aloitusputki jos rahaa ja innostusta riittää, ei sitä aina tarvitse käyttää kymmentä havaintokautta tähdistöjen opiskeluun ennen pikkukiikarien tai putken ostoa ja sitten vasta siirtyä isompaan putkeen. Optiikka on tällä hetkellä ihan eri hinnoissa kuin esm. 70-lukuun nähden.

Hei, jos rahaa on ylimääräistä ja haluaa 20-senttiseen kaukoputkeen rahat käyttää niin antaa palaa eihän sitä kukaan täällä estele tai kiellä. Itse tykkään ainakin aina koeajaa auton tai uuden harrastuksen ennen kun sellaisen ostan tai siihen aikaani käytän. Suosittelen sitä muillekin. Tiedän vähän missä mennään ennen kovempaa toimintaa.

Mulla ei ainakaan ole rahaa laittaa tuolla tavalla kun teillä että jos vähän kiinnostaa niin rahat likoon. Jos on säästössä hilukkaa ja 20-senttinen polttelee niin heti vaan tilaukseen.

/Jaakko

Timo Kantola

Onneksi ei ollut paikkaa mistä kysellä neuvoja kun aloittelin harrastustan 30v. sitten.
Ensin näin Keravan Instrumentariumin ikkunassa oikean tähtikaukoputken - se oli 3 1/2" Instruscope !
Säästelin sinnikkäästi possuun kolikoita ja rahat kultapossutilille.Seuraavan puolenvuoden aikana sain puolet vaaditusta 750mk:sta kasaan, sillävälin Instruscope oli kerännyt kiitettävän pölykerroksen näyteikkunalla. Isä sponsoroi loput.
- Putki kotiin , sillä kattelin päivisin käpyjä kuusenlatvoissa, Auringonpilkkuja kattelin niin että se vihreä pikkusuodin halkes, välillä sprennailin
lehtituppoja tuleen. Iltaisin/ öisin tiirailin tähtiä - ne oli jännittäviä, mutta vähän tylsiä kun en tietänyt muuta tähtikuviota kuin otavan, oli mulla Messierin luettelo, mutta en mä mitään sumuja löytänyt. Kuu oli aivan mahtava - 100x parempi kuin kiikareilla. Kuva Saturnuksesta on syöpynyt mieleen - siellä se oli kellertävä toinen planeetta ( vieras maailma!) upeine renkaineen ! Ajan kuluessa opin tähdistöjä ja löysin Andromedan galaksin ja Herkuleen pallomaisen tähtijoukon, ne oli vähän pettymyksiä värittömyydessään.. Kaivopuiston tornilla kävin kerran katselemassa 20cm putkella tähtinäytöksessä - ja yllätyksekseni esim M13 ei ollut paljoa kummosempi kuin siihenaikaan omistamallani RET45 putkella.
Syynä "höh" - kokemukseen oli havaitsijan kokemattomuus, mulle tuhnu oli tuhnu..  Kuitenkin on eriasia nähdä kohde livenä, verrattuna kirjan kuvaan( siihen aikaan ei ollut nettiä olemassakaan..) Oma innostus on säilynyt vaikka en edennytkään oppikirjamaisessa järjestyksessä - taisin tehdä juuri niin kuin huvitti.

Omakohtaisena kokemuksena väittäisin että ensikertaa kaukoputkella katsellessa ei putken koko ole "se" juttu - mutta jalustalla oleva kaukoputki verrattuna kiikariin - eroa on kuin yöllä ja päivällä.
Ehdottaisin että jos tähdet kiinnostaa, osta se kaukoputki, opettele taivas ja ihmettele. Tulee sitä elämässä huonompiakin investointeja tehtyä.
Timo Kantola

GaryP

Kuinka moni kasasi ensimmäiseksi putkekseen Jippo-lehden mukana tulleen muovilinssihirvityksen, käsi ylös? Minä!
Siitä ei mennyt pitkään kun kipitin Instrumentariumiin ostamaan lasilinssisen merirosvokaukoputken (ainakin etullinssi on lasia, putki on tallessakin vielä), tein laudoista istuttavan kolmijalkaisen huteran jalustan, ja katsoin täriseviä tähtiä mökillä Nurmeksessa. Otin kyllä sen penkin sitten siitä pois, heh...

Ostaostaosta, mitä huonompi eka putki, ja halvempi, sen enemmän siitä nautit kun saat seuraavan. Kunhan sen ekan kaksoistähden nappaa niin tajuaa että paljaat silmät rulettaa vain pari ekaa iltaa kun vertaa taivaan kuvioita kirjan kuvioihin. Tai onhan niitä sellaisiakin jotka jaksaa sitä pidempään, mutta osana hauskuutta on tekniset laitteet, isona osana ne itse tehdyt viritelmät.


Kari

Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Timo Kantola

Joo Jippoputkella tuli katteltuu oman huoneen ikkunanläpi kuuta, se ei viellä kyllä oikeen koukuttanut.
Timo Kantola

GaryP

Mikähän mahtoi olla vuosi, olisiko voinut olla -77 tai -78? Ei minua muu potuttanut siinä silloin kuva joka oli ylösalaisin ja se että piti katsella sillä ikkunan läpi, ei saanut lupaa tähtäillä kaukoputkella naapurien takia. Oli hieman CA:ta havaittavissa...
:cheesy:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Mika H

Käsi nousee täälläkin, Jippo oli ensimmäinen "kaukoputki". Tosin vasta kolmas tai neljäs paketti sisälsi kaikki osat. Kyllä söi pienen pojan mieltä palauttaa vajaat paketit.

Siitä innostus harrastukseen on kuitenkin lähtenyt, vähitellen. Nyt omassa pihassa on jo tornikin.


ajt

#13
Haa! Pääseepä nyt elvistelemään. Minulla oli jo juuri hankittu Anttilan 6 cm linssirööri. Kyllä harmitti Jippoputkilaisia meidän korttelissa.  :grin: Olin kyllä jo viritellyt wanhoista kameraoptiikoista parikin lyhyttä linssiputkea. Jaa, fokuseri? Mikä semmonen on? Tai kollimaatio?

RET45 oli tuolloin kai suhteellisen uusi tuttavuus. Itse himoitsin Instrun hieman pienempää peiliputkea- lienee ollu 110 mm atsimutaalijalustalla, hintaa ehkä joku 200-300 markkaa, ellen nyt ihan pieleen muista. Isäukko ei antanut kyseistä tuubia hankkia, vaan piti ottaa se Anttilan tuubi. Tiedä sitten, kumpi noista huonompi oli. Oli siellä Turun Instrun ikkunassa myös se RET 45 ja mikä parempaa, joku tekniseltä näyttävä eq-jalustalla majaillut ~80 mm aika pitkä linssiputki. Sehän se oli kallis. Kaikki nuo olivat puujaloilla.

bolsem

yritän nyt vastailla kaikille yhtäaikaa, pikalinkkini ei antanu tietoa vastauksista joten vanhimmat on jo "vanhoja";

en huomannut alottelia osiota vaikka kuinka yritin innoissani likuea, siinä ehkäpä se syy, liikaa intoa.

olisin kiinnostunut "lähiplaneetoista", jos sanasto on oikein ja galagseja tekisi mieli nähdä mutta mitään hubble tasoa en odota, se on nykytekniikalla aika mahotonta maastakäsin, saturnuksen renkaita, marssia.. ihan kaikkea mitä voi nähdä, ajalla ei ole väliä.

20cm ajattelin parista syystä, jotain kokemusta löytyy jo, vaikka tosi ruosteessa, saa haastetta kun katselee uusia kappaleita ja lapsetkin näkisivä jotain mielenkiintoista. ainahan teksniikka kehittyy ja kohta tuo 20cm putki on historiaa.

olen huomannut että jo kiikareilla näkee kuun ja jotain muuta mutta se ei riitä, haluan enemmän, haluan nähdä kaiken! haluan löytää uutta, haluan nauttia taivaan antimista ja jakaa sen ilon lapsilleni jos niin haluavat.


en usko että harrastus kaatuisi "kuvanlaadun" pettämiseen vaan ennemminkin aikaan, aka antaa lisää potentialia seurata usemmin ja enemmän taivasta.