Turhan työn välttäminen kuvien kalibroinnissa

Aloittaja Lauri Kangas, 06.02.2010, 01:11:14

« edellinen - seuraava »

poksu

tuleeko tuohon komentoon lisäksi parametrina flättisarjan nimi vielä perään vai tarkoititko että tuossa komennossa "grey_flat" tuo "...flat" on nimenomaan flat-sarjan nimi?

Lauri Kangas

grey_flat ajetaan muistaakseni ruudulla näkyvälle masterflätille ja sitten tallennetaan. En kyllä usko että se auttaa tässä tapauksessa yhtään mitään. En ole vielä ehtinyt tutkailla pic-kuvia, katsotaan kun ehdin.

Tap_Sa

Luin tuon Laurin ohjeen "DS-kuvien kalibroinnin perusteet ja ongelmat Canonilla" ja sieltä jäi mietityttämään eräs asia. Jos ei käytä darkkeja, vaan ottaa vain sen yhden pitkän kartaksi kuumista pikseleistä, niin miten tuo kuva pitää ottaa? Pitääkö lämpötilan olla sama kuin tähtikuvia otettaessa? Ja mikä on valotusaika, jolla kuumat pikselit saadaan näkyviin, 1 min vai pitempi vai sama kuin tähtikuvissa? Kameran ei ilmeisesti tarvitse olla kiinni kuvausoptiikassa kun etsitään vain niitä kuumia pikseleitä vai kuinka?

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: Tap_Sa - 08.01.2013, 15:11:56
Jos ei käytä darkkeja, vaan ottaa vain sen yhden pitkän kartaksi kuumista pikseleistä, niin miten tuo kuva pitää ottaa? Pitääkö lämpötilan olla sama kuin tähtikuvia otettaessa?

Mielellään kyllä.

Lainaa
Ja mikä on valotusaika, jolla kuumat pikselit saadaan näkyviin, 1 min vai pitempi vai sama kuin tähtikuvissa?

Mielellään sama kuin tähtikuvissa, ja sama ISO myös.

Lainaa
Kameran ei ilmeisesti tarvitse olla kiinni kuvausoptiikassa kun etsitään vain niitä kuumia pikseleitä vai kuinka?

Ei tarvitse, tarkoitus on estää kaikki valon pääsy kennolle darkia kuvattaessa.

Mitä tuo "mielellään" sitten tarkoittaa?  Sitä, että itse olen tullut hyvin toimeen kuluvalla kaudella yhdellä master darkilla (10min, ISO400, kuvattu elokuun helteillä eli ehkä n. +10C lämpötilassa), josta olen tehnyt tarpeen mukaan "paljon" (100000 kpl) tai "vähän" (35000kpl) kuumia pikseleitä sisältäviä karttoja.   Tarkemmin sanoen olen tehnyt kaksi karttaa, joista olen käyttänyt toista (sitä jossa on 35k hotpixeliä) n. 90%:iin ottamistani kuvista.   Osavalotuksia on tullut napsittua ISO100-ISO800 herkkyyksillä (kuitenkin pääasiassa ISO400) ja 2min-60min (kuitenkin pääasiassa 10min) kestoilla.  "Sopiva" hot pixel mappini hävittää kuumat pikselit erinomaisesti vaikka kuvausparametreissä on noin paljon eroa.  Joskus jää muutama käsin siivoiltavaksi, ja välillä olen hieman epäillyt että taisi hävitä oikeaa dataakin kuumien pikseleiden mukana.  Koetan siis sanoa että riittää kun on laadukas dark, josta sitten voi tehdä "suunnilleen sopivia" hotpixelmapeja tarpeen mukaan.  Myös valotusten sirottelu ja sigma-pinoaminen toimii tehokkaasti kuumia pikseleitä vastaan, itse olen kuitenkin tällä kaudella käyttänyt enimmäkseen DSS:n autoadaptiivista keskiarvoa pinoamisalgoritminä.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Lauri Kangas

Kokeillaanpa vähän erilaista vastausta:

Normaalissa darkkikalibronnissa master darkin jokaisen pikselin arvo vähennetään light-kuvasta, siis myös muiden pikseleiden kuin kuumien kohdalla. Näissä muissa pikseleissä darkki on kuitenkin toivottavasti lähellä nollaa joten mitään pahaa ei tapahdu. Nyt jos darkki onkin huono (väärän pituinen, väärän lämpöinen tai otettu järkkärillä joissa darkit ei toimi perinteisellä tavalla), niin normaaleista pikseleistä tulee vähennettyä kohinaisia arvoja ja kuumatkaan pikselit eivät välttämättä vähenny pois täydellisesti vaan voivat ali- tai ylikorjautua (eli jäädä kirkkaammiksi tai tummemmiksi pikseleiksi).

Kartoittamiseen perustava kuumien pikseleiden poiisto meinaa sitten sitä, että darkista katsellaan missä kuumien pikseleiden pitäisi olla ja sitten tuhotaan vastaavat pikselit light-kuvasta, tyypillisesti asettamalla niiden paikalle kahdeksan naapuripikselin keskiarvo/mediaani.

Tätä varten niitä kuumia pikseleitä pitäisi löytyä kartasta riittävästi, joten karttadarkki kannattaa ottaa pitkällä valotusajalla (esim. puoli tuntia) ja vaikka huoneenlämmössä. Tästä voi sitten valita vaikka iriksellä sopivan määrän kuumia pikseleitä kullekin kuvalle vähän kuten ketarax tuossa yllä kuvailee. Liikaa pikseleitä ei kannata korjata, mutta 10 miljoonan pikselin joukosta 10 tuhannen korvaaminen mediaanilla ei vielä vaikuta mihinkään.

Sitten on vielä erittäin näppärä vaihtoehto nimittäin Maxim DL:ään pluginina saatava taikanappi joka tekee saman muttei tarvitse karttaa, vaan tunnistaa yksinäiset liian kirkkaat kuumat pikselit suoraan light-kuvasta ja hävittää ne nappia painamalla. Tällaisen napin soisin tulevan muihinkin ohjelmiin.

Järkkärikuvissa pitää muuten varmistua että softa osaa valita naapuripikselit saman väristen pikseleiden joukosta kun korjaus tehdään debayeroimattomalle raakakuvalle. Iris osaa.

Tap_Sa

Kiitos neuvoista. Puolituntia valotin darkkia ja tein siitä Iriksellä listan kuumista pikseleistä. Iriksessä näkyy olevan maksimi määrä 10 tuhatta kuumaa pikseliä. Omassa listassani on nyt 9997 kuumaa pikseliä ja se synty muistaakseni komennolla find_hot cosme 9930. Luulin jo, että sopivaa lukua tuohon komentoon ei löydykään, mutta kyllä se sieltä löytyi, kun jaksoi vain kokeilla.