Canon EOS 40D ja EOS Utility

Aloittaja Markku Forsman, 28.08.2009, 10:02:28

« edellinen - seuraava »

Markku Forsman

Olen järkkäämässä kaukoputkelleni ja kameralle etäkäyttöä.

Kamera on Canon EOS 40D. Tähän asti olen käyttänyt kamerassa Canonin omaa kaukolaukaisinta ja näin on ollut mahdollista nostaa peili ensin ylös ja vasta kahden sekunnin päästä avata suljin.

Olen nyt koittanut saada vastaavan toiminnon aikaiseksi Canonin EOS Utility etähallinta softalla. Mutta en löydä sellaista yhdistelmää jolla saisi ohjelman kautta peilin nostettua ensin ylös ja sitten vasta suljin aukeaisi. Ohjelmasta kyllä löytyy ajastetun sarjavalotuksen mahdollisuus. Olen koittanut laittaa kamerasta tuon peilinnosto asetuksen päälle, mutta etäohjelma ei enää anna laukaista kameraa softan kautta.

Onko kenelläkään kokemusta onnistuuko se tuolla softalla mitenkään?

Jos tuon softan kautta ei saa toimintoa aikaiseksi niin sitten on hommattava jatkojohto laukaisimelle jotta saa sisältä käsin tehtyä myös tuon kameran laukaisun hallinnna. Tuntuisi vaan oudolta ettei tuota saisi tuolla ohjelmalla suoritettua.

Kaizu

5D:ssa kokeilin ohjelmaa ja kun live view on päällä on peili koko ajan ylhäällä. En tullut edes kokeilleeksi nostaa peiliä erikseen ylös. Kokeilitko laittaa kameran omista asetuksista peilin ylösnoston päälle vai jyrääkö ohjelma yli omista asetuksista.
Kokeilin ohjelmaa mutta kun koko paketti oli hirvittävän hidas ja vielä sekosi siinä vaiheessa kun kuvaa imuroitiin kamerasta koneelle, luovuin koko ohjelman käytöstä. Jostain syystä se toimi PowerShotin kanssa paljon paremmin.

Kaizu
Kai Forssen

Markku Forsman


Kun live view on päällä on toki peili ylhäällä, mutta ohjelmasta ei saa muuten mielestäni peiliä nostettua ylös ennen sulkimen avautumista, kameran omista asetuksista kun laittaa peilin ylösnoston päälle, ei softan kautta saa laukaisinta painettua, ilmoittaa vain että peilinosto on päällä. Muutoin ohjelma toimii hyvin, mutta haluaisin käyttää sarjakuvausta ja niin että peili nousisi joka otoksella ennen sulkimen aukemista. Näinhän saa tehtyä Canonin omalla kaukolaukaisemella.

Lauri Uusitalo

Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50

Markku Forsman

Kävin nuo linkit läpi, mutta huono kielitaitoni ei riittänyt kaiken ymmärtämiseen, voisiko joku lukaista nuo läpi ja kertoa lyhyesti mitä tuolta selviää asiaan liittyen. Kiitos.

Kaizu

Lyhykäisyydessään niin että kamera toimii niin kuin ensimmäisessä viestissäsi kerroit ja että sen kuuluukin toimia niin. Jos nostat peilin ylös, et voi Canon utilities ohjelmalla laukaista sitä.

Kaizu
Kai Forssen